Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, B |
Lærere | Mette Juul Bang-Jensen |
Hold | 2006 Ke/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-05-30 |
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 9-26. Demonstrationsforsøg: Tegn på kemisk reaktion, Flammefarver Arbejdsark: Atomets opbygning, Grundstoffernes periodiske system |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling og systematisering af den viden, der er indhentet i NVG-forløbet |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 16-17, 46-59. Demonstrationsforsøg: Fremstilling af FeS, Aluminiumindholdet i stanniol Elevøvelser: Natron (R) Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger opg.6-10, Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFra kvalitativt til kvantitativt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 27-42, 113m-115m. Demonstrationsforsøg: Dannelse af ioner, Krystalvand, Et salts opløselighed i vand, En fældningsreaktion Elevøvelser: Krystalvandindholdet i bariumchlorid (lav-selv-vejledning), Fremstilling af jern(II)sulfat Arbejdsark: , Reaktionen mellem metal og ikke-metal, Vigtige salte, Saltes opløselighed i vand It : Navngivning af salte |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne omsætte konkrete iagttagelser til abstrakte modeller (sammenhængen mellem mikronanskuelse og makroanskuelse). At kunne omsætte visuelle iagttagelser til reaktionsskemaer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 61-72. Demonstrationsforsøg: Svovl Elevøvelse: Molekylmodeller |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne sammenstykke dele til en helhed |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 110-113m, 115m-116. Demonstrationsforsøg: Fremstilling af opløsninger Elevøvelser: Fremstilling af opløsninger med kendt koncentration. Arbejdsark: Sand og salt (lav-selv-vejledning), Klorin og WC-ajax, Koncentration. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne håndtere forskelige udtryksformer for det samme begreb. Anvendelse af faglige begreber og metoder til risikovurdering i forbindelse med hverdagsaktiviteter. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 134-145m. Demonstrationsforsøg: Redoxreaktioner Elevforsøg: Oxidation og reduktion Arbejdsark: Metallernes spændingsrække, Spændingsrækken og korrosion, Oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFortsat træning i at omsætte og formidle observationer |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000C, Haase 1994: s. 120-133 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Brøndsteds definition af syrer og baser, herunder forskellen på stærk/svag syre/base.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Teori: H. Mygind, Kemi 2, Haase, 1. udg. 1989, s. 27-48 ("Kemisk ligevægt") Laboratoriearbejde: Indgreb i et ligevægtssystem (rapp.) Virtuel øvelse: Journalskrivning over virtuelle forsøg med indgreb i 5 forskellige ligevægte: http://www.capital.net/com/vcl/equil/8perform.htm |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionLigevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000B s. 106-123. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløb, der repeterer kemisk binding, stoffers struktur og egenskaber, som optakt til den organiske kemi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B s. 124-160m Arbejdsark Demonstrationseksperimenter: *Substitution og addition *Oxidation af alkoholer *Fehlings prøve og reaktion med 2,4-dinitrophenylhydrazin Laboratorieøvelser med journal(J) eller rapport (R): *Substitution i heptan (J) *Hydroxyforbindelser (J) *Oxidation af propanoler (R) *Ligevægtskonstant for esterligevægt (R) |
Omfang | 35 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSystematisk gennemgang |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
H. Mygind: Kemi 200B, Haase 1995, s. 175-197ø. Arbejdsark Øvelser: Saccharider (J) Fedtstofanalyser (GR):Iodtal, Forsæbningstal, Syretal |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Tematisk gennemgang af opbygning og kemiske egenskaber for næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner). Kemiens beskrivelse contra biologiens beskrivelse er diskuteret.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995: s. 9-23. Elevøvelse : Reaktionshastighed (J) Arbejdsark: reaktionshastighed |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshatighed. Betydningen af reaktanternes koncentrationer, overfladeareal, temperatur og brug af katalysator. Reaktionsmekanisme, elementarreaktion, aktiveringsenergi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995: s. 62-65m, 69-73n. Eleveksperimenter(hver elev udført begge eksperimenter og har skrevet rapport over ét af forsøgene): Koblede ligevægte Potentiometrisk titrering (eleverne skulle selv tilrettelægge) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I et tværfagligt samarbejde med matematik om modeller har eleverne selvstændig skulle sætte ind i ét af de to områder:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
H. Mygind: Kemi 2, Haase, 1991, s. 70-78 og 85-90 (udleveret som noter) Demoforsøg: Undersøgelse af maleinsyre (titrering) Opgavesæt: Opgaver i syrebasekemi |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i maleinsyre gennemgås titrerkurver for polyvalente syrer, herunder bestemmelse af pH i ækvivalens- og halvækvivalenspunkter. Endvidere behandles generelt: puffersystemer og amfolytopløsninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995: s. 250-252m. Eksperimenter: Ligevægtsloven. Bestemmelse af ligevægtskonstant.(R) |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Spektrofotmetri: absorbans, Lambert-Beers lov.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|