» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Kemi, 2006 Ke/x, Eksamenspensum

Kemi, 2006 Ke/x, Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2006 Ke/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-30

Opsamling fra NVG: Reaktionsskemaer og kemisk binding. Det periodiske system.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994: side 9-26.
Demonstrationsforsøg: Tegn på kemisk reaktion, Flammefarver
Arbejdsark: Atomets opbygning, Grundstoffernes periodiske system
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Opsamling og systematisering af den viden, der er indhentet i NVG-forløbet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemiske mængdeberegninger.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 16-17, 46-59.
Demonstrationsforsøg: Fremstilling af FeS, Aluminiumindholdet i stanniol
Elevøvelser: Natron (R)
Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet,Mængdeberegninger opg.6-10, Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Fra kvalitativt til kvantitativt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ioner og salte. Opløselighed.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 27-42, 113m-115m.
Demonstrationsforsøg: Dannelse af ioner, Krystalvand, Et salts opløselighed i vand, En fældningsreaktion
Elevøvelser: Krystalvandindholdet i bariumchlorid (lav-selv-vejledning), Fremstilling af jern(II)sulfat
Arbejdsark: , Reaktionen mellem metal og ikke-metal, Vigtige salte, Saltes opløselighed i vand
It : Navngivning af salte
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne omsætte konkrete iagttagelser til abstrakte modeller (sammenhængen mellem mikronanskuelse og makroanskuelse). At kunne omsætte visuelle iagttagelser til reaktionsskemaer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Molekyler og kovalent binding.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 61-72.
Demonstrationsforsøg: Svovl
Elevøvelse: Molekylmodeller
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne sammenstykke dele til en helhed

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Blandinger. Koncentration.

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 110-113m, 115m-116.
Demonstrationsforsøg: Fremstilling af opløsninger
Elevøvelser: Fremstilling af opløsninger med kendt koncentration.
Arbejdsark: Sand og salt (lav-selv-vejledning), Klorin og WC-ajax, Koncentration.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne håndtere forskelige udtryksformer for det samme begreb. Anvendelse af faglige begreber og metoder til risikovurdering i forbindelse med hverdagsaktiviteter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Redoxkemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1.udg. 1994:
side 134-145m.
Demonstrationsforsøg: Redoxreaktioner
Elevforsøg: Oxidation og reduktion
Arbejdsark: Metallernes spændingsrække, Spændingsrækken og korrosion, Oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Fortsat træning i at omsætte og formidle observationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Syrer og baser

Indhold

Helge Mygind: Kemi 2000C, Haase 1994: s. 120-133
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase 1995: s. 42-61
Noter om titrering.
Opgaver

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål

Progression

Brøndsteds definition af syrer og baser, herunder forskellen på stærk/svag syre/base.
Kende (og kunne genkende) saltsyre, salpetersyre, svovlsyre, eddikesyre, ammoniak, hydroxid.
Syre-basereaktion.
Skelne mellem syre(base) og vandig opløsning af en syre(base).
Vands autoprotolyse.
Syre-/basestyrke. Styrkekonstanter. Styrkeeksponenter.
pH-begrebet. pH-beregninger på opløsninger af stærke og svage syrer og baser.
Potentiometrisk og kolorimetrisk titrering af hhv. stærk og svag syre med stærk base.
Indikatorer.
Vurdering af titrandens pH-værdi i ækvivalenspunktet (sur/basisk/neutral)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk ligevægt

Indhold Teori:
H. Mygind, Kemi 2, Haase, 1. udg. 1989, s. 27-48 ("Kemisk ligevægt")

Laboratoriearbejde:
Indgreb i et ligevægtssystem (rapp.)

Virtuel øvelse: Journalskrivning over virtuelle forsøg med indgreb i 5 forskellige ligevægte:
http://www.capital.net/com/vcl/equil/8perform.htm
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Ligevægt kvalitativt
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Ligevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk binding. Stoffers struktur og egenskaber.

Indhold

Helge Mygind: Kemi 2000B s. 106-123.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og egenskaber

Almene mål

Progression

Forløb, der repeterer kemisk binding, stoffers struktur og egenskaber, som optakt til den organiske kemi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Organisk kemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B s. 124-160m

Arbejdsark

Demonstrationseksperimenter:
*Substitution og addition
*Oxidation af alkoholer
*Fehlings prøve og reaktion med 2,4-dinitrophenylhydrazin

Laboratorieøvelser med journal(J) eller rapport (R):
*Substitution i heptan (J)
*Hydroxyforbindelser (J)
*Oxidation af propanoler (R)
*Ligevægtskonstant for esterligevægt (R)
Omfang 35
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Systematisk gennemgang

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mad og drikke - kemisk set

Indhold H. Mygind: Kemi 200B, Haase 1995, s. 175-197ø.

Arbejdsark

Øvelser:
Saccharider (J)
Fedtstofanalyser (GR):Iodtal, Forsæbningstal, Syretal
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelser
  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Tematisk gennemgang af opbygning og kemiske egenskaber for næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner). Kemiens beskrivelse contra biologiens beskrivelse er diskuteret.
Til forløbet er knyttet et eksperimentelt projekt om analyse af fedtstoffer.
Den systematiske gennemgang af den organiske kemis funktionelle grupper anvendes på næringsstofferne for at beskrive den kemiske opbygning og de kemiske egenskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Kemiske reaktioners hastigheder

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995:
s. 9-23.
Elevøvelse :
Reaktionshastighed (J)

Arbejdsark: reaktionshastighed
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshatighed. Betydningen af reaktanternes koncentrationer, overfladeareal, temperatur og brug af katalysator. Reaktionsmekanisme, elementarreaktion, aktiveringsenergi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Selvstændigt forløb om koblede ligevægte og potentiometrisk titrering

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995:
s. 62-65m, 69-73n.

Eleveksperimenter(hver elev udført begge eksperimenter og har skrevet rapport over ét af forsøgene):
Koblede ligevægte
Potentiometrisk titrering (eleverne skulle selv tilrettelægge)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

I et tværfagligt samarbejde med matematik om modeller har eleverne selvstændig skulle sætte ind i ét af de to områder:
- koblede ligevægte
- teoretisk beskrivelse af titrerkurver
Endvidere har eleverne skullet formidle den opnåede viden til de elever, der havde valgt det andet emne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Maleinsyre

Indhold H. Mygind: Kemi 2, Haase, 1991, s. 70-78 og 85-90 (udleveret som noter)
Demoforsøg: Undersøgelse af maleinsyre (titrering)
Opgavesæt: Opgaver i syrebasekemi
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i maleinsyre gennemgås titrerkurver for polyvalente syrer, herunder bestemmelse af pH i ækvivalens- og halvækvivalenspunkter. Endvidere behandles generelt: puffersystemer og amfolytopløsninger.
Forløbet indeholder tillige repetition af dele af den organiske kemi (bl.a. additions- og kondensationsreaktioner samt isomeri)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Spektrofotometrisk bestemmelse af ligevægtskonstant

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995: s. 250-252m.

Eksperimenter:
Ligevægtsloven. Bestemmelse af ligevægtskonstant.(R)
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

Progression

Spektrofotmetri: absorbans, Lambert-Beers lov.
Anvendelse af spektrofotometri til bestemmelse af ligevægtskonstanten for ligevægten mellem jern(III), thiocyanat og jern(III)thiocyanat.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning