Kemi, 2006 Ke/x 2g.

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2006 Ke/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Syrer og baser

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000C.
Noter om titrering.
Opgaver
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål

Progression

Brøndsteds definition af syrer og baser, herunder forskellen på stærk/svag syre/base.
Kende (og kunne genkende) saltsyre, salpetersyre, svovlsyre, eddikesyre, ammoniak, hydroxid.
Syre-basereaktion.
Skelne mellem syre(base) og vandig opløsning af en syre(base)
pH-begrebet. pH-beregninger på opløsninger af stærke syrer og baser.
Potentiometrisk og kolorimetrisk titrering af hhv. stærk og svag syre med stærk base.
Indikatorer.
Vurdering af titrandens pH-værdi i ækvivalenspunktet (sur/basisk/neutral)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk ligevægt

Indhold Teori:
H. Mygind, Kemi 2, Haase, 1. udg. 1989, s. 27-48 ("Kemisk ligevægt")

Laboratoriearbejde:
Indgreb i et ligevægtssystem (rapp.)

Virtuel øvelse: Journalskrivning over virtuelle forsøg med indgreb i 5 forskellige ligevægte:
http://www.capital.net/com/vcl/equil/8perform.htm
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Ligevægt kvalitativt
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Ligevægtsloven, ligevægtskonstant, ikke ligevægt, forskydning, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Organisk kemi

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B s. 124-160m

Arbejdsark

Demonstrationseksperimenter:
*Substitution og addition
*Oxidation af alkoholer
*Fehlings prøve og reaktion med 2,4-dinitrophenylhydrazin

Laboratorieøvelser med journal(J) eller rapport (R):
*Substitution i heptan (J)
*Hydroxyforbindelser (J)
*Oxidation af propanoler (R)
*Ligevægtskonstant for esterligevægt (R)
Omfang 35
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Systematisk gennemgang

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mad og drikke - kemisk set

Indhold H. Mygind: Kemi 200B, Haase 1995, s. 175-197ø.

Arbejdsark

Øvelser:
Saccharider (J)
Fedtstofanalyser (GR):Iodtal, Forsæbningstal, Syretal
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelser
  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Tematisk gennemgang af opbygning og kemiske egenskaber for næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner). Kemiens beskrivelse contra biologiens beskrivelse er diskuteret.
Til forløbet er knyttet et eksperimentelt projekt om analyse af fedtstoffer.
Den systematiske gennemgang af den organiske kemis funktionelle grupper anvendes på næringsstofferne for at beskrive den kemiske opbygning og de kemiske egenskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Kemiske reaktioners hastigheder

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995:
s. 9-23.
Elevøvelse :
Reaktionshastighed (J)

Arbejdsark: reaktionshastighed
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Gennemsnitlig og øjeblikkelig reaktionshatighed. Betydningen af reaktanternes koncentrationer, overfladeareal, temperatur og brug af katalysator. Reaktionsmekanisme, elementarreaktion, aktiveringsenergi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Selvstændigt forløb om koblede ligevægte og potentiometrisk titrering

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995:
s. 62-65m, 69-73n.

Eleveksperimenter(hver elev udført begge eksperimenter og har skrevet rapport over ét af forsøgene):
Koblede ligevægte
Potentiometrisk titrering (eleverne skulle selv tilrettelægge)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

I et tværfagligt samarbejde med matematik om modeller har eleverne selvstændig skulle sætte ind i ét af de to områder:
- koblede ligevægte
- teoretisk beskrivelse af titrerkurver
Endvidere har eleverne skullet formidle den opnåede viden til de elever, der havde valgt det andet emne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Maleinsyre

Indhold H. Mygind: Kemi 2, Haase, 1991, s. 70-78 og 85-90 (udleveret som noter)
Demoforsøg: Undersøgelse af maleinsyre (titrering)
Opgavesæt: Opgaver i syrebasekemi
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i maleinsyre gennemgås titrerkurver for polyvalente syrer, herunder bestemmelse af pH i ækvivalens- og halvækvivalenspunkter. Endvidere behandles generelt: puffersystemer og amfolytopløsninger.
Forløbet indeholder tillige repetition af dele af den organiske kemi (bl.a. additions- og kondensationsreaktioner samt isomeri)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Spektrofotometrisk bestemmelse af ligevægtskonstant

Indhold Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1995: s. 250-252m.

Eksperimenter:
Ligevægtsloven. Bestemmelse af ligevægtskonstant.(R)
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Formidle forsøgsresultater
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Ligevægt kvantitativt

Almene mål

Progression

Spektrofotmetri: absorbans, Lambert-Beers lov.
Anvendelse af spektrofotometri til bestemmelse af ligevægtskonstanten for ligevægten mellem jern(III), thiocyanat og jern(III)thiocyanat.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kemiske horisonter. Aktuel kemi.

Indhold Udvalgte artikler fra bogen
"Kemiske Horisonter", udgivet af Kemisk Institut, DTU.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelser
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

At belyse og perspektivere kemiens anvendelse på problemstillinger fra hverdagen samt at give indblik i den moderne kemi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning