Kemi, 2006 KE/y (3y KE)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, A
Lærere Poul Elmelund
Hold 2006 KE/y
Beskrivelse

Der anvendes prøveform B.

Sidst opdateret 2008-04-26

Introduktion til kemi C

Indhold "Kend Kemien 1" Gyldendal
"Krudt og kugler" Steno Museet
"Idræt teori og træning" Systime
Noter til NVG
Noter fra internet
Øvelsesvejledninger
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk mængdeberegning

Indhold

"Kend kemien" H. Parbo m.f. Gylden dal 2003
s. 86-103 (Hvor meget stof)
s. 144-157 (Opløsninger).
"Saltindholdet i brød"
 "ophedning af bariumchlorid"
 "Fremstilling af jern(II)sulfid"

"Natron"

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Den kvantitative kemi introduceres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Syre-base kemi pH i vores omgivelser

Indhold "Kend kemien" H. Parbo m.f. Gyldendal 2003
s. 158-179 (Syrer og Baser).
Video af Per Dahl om pH i vores hverdag
Rap "Eddikesyreindholdet i husholdningseddike"
Demo "måling af pH"
Demo "rødkåls indikatoren"
Demo (Fremstillling af saltsyre, springvandet).
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indledende syre-base kemi med udgangspunkt i vores hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

pH-beregning, Syre-base-styrke, måling på indikatorer

Indhold "Kemi2000 A1" Helge Mygind 2.oplag 1997 Forlag Haase
s. 42-58 (Syre-baser)
s. 290-293 (Spektrofotometri).
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Coca-cola og syre-base titrering

Indhold

"Kemi2000 A1" Helge Mygind 2.oplag 1997 Forlag Haase
s. 59-83 (Syre-baser)
s. 84-91 (Ledningsevne)

s. 290-292 (spektrofotometri)

Øvelser:

 

Titrering af fosforsyre. Fosforsyreindholdet i cola

Eddikesyreindholdet i husholdningseddike

Bestemmelse af absorptionsspektrum og pKs for methylrødt

En konduktiometrisk titrering af syreblanding

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger på kemiske problemstillinger
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere eksperimentelle data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk reaktionshastighed

Indhold

Reaktionshastighed:

”Kemi 2000A1” Mygind Haase 1995. s. 9-23

”Kemi 2000A2” Mygind Haase 1996 s. 133-152

Øvelser:

Bestemmelse af reaktionshastighed for syntese af Br2

Reaktion mellem thiosulfat og syre

Landoltsforsøg

Reaktion mellem 2-chlor-2-methylpropan og vand

Knæklys.  Aktiveringsenergi

 

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Formidle mundtligt skriftligt
  • Håndtere eksperimentelle data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kemisk ligevægt

Indhold

Kemisk ligevægt:

”Kemi 2000A1” Mygind Haase 1995. s. 24-41, 99-107

Øvelser:

cobalt(II)komplekser

Indgreb i et ligevægtssystem

Koblede ligevægte

 

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle forsøgsresultater
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Kemisk ligevægt kvalitativt og kvantitativt

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Organisk kemi

Indhold

Organisk kemi:

”Kemi 2000A1” Mygind Haase 1995. s. 166-216

Øvelser:

Cu-trådstest

Syntese af benzoesyre

Påvisning af carbonylforbindelser med 2,4-dinitrophenylhydrazin

Fehlingsprøve

Tollensprøve

Organisk stofidentifikation

Ekstrahering af fedtstoffer

iodtal for et fedtstof

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelser
  • Beregninger på kemiske problemstillinger
  • Betydning for menneske og samfund
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Perspektivere
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Alkohol og isomeri

Indhold

Vinens kemi, kulhydrater og isomeri:

”Kend kemien 2” Parbo m.f. Gyldendal 2007 s. 136-175

Øvelser:

oxidation af alkohol med dichromat

Oxidation af ethanol

Alkoholgæring

Drikkevarers ethanolindhold bestemt ved gaschromatografi.

Kvalitativ analyse af reducerende sukker i vin.

Bestemmelse af det totale syreindhold

Kvalitativ bestemmelse af flygtige syrer ved vanddampdestillation

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelser
  • Eksperimenter
  • Formidle forsøgsresultater
  • Håndtere eksperimentelle data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Sammenhænge mellem delområder
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Thermokemi

Indhold

 

Termokemi

s. 1-8

Øvelse:

Enthalpi for ioner

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Betydning for menneske og samfund
  • Perspektivere
  • Termodynamiske beregninger

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Biokemi

Indhold

Biokemi:

”Kemi 2000A2” Mygind Haase 1996 s. 168-170, 175-177ø, 181, 186-187, 196-200

Øvelse:

En biokemisk analysemetode

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Kemisk ligevægt kvalitativt og kvantitativt
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Termodynamiske beregninger

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning