Kemi, 2006 Ke/z 1g

Termin Forår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, B
Lærere Jan Geertsen
Hold 2006 Ke/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

01. Opsamling fra naturvidenskabeligt grundforløb

Indhold H. Mygind, Kemi 1, Haase, 1. udg. 1988, s. 7-19 ("Grundstoffer")

Arbejdsark:
Tilstandsformer og overgange mellem tilstandsformer
Urgasserne
Ionforbindelser
Molekyler
Opgaver om koncentrationsangivelse
Reaktion mellem metal og ikke-metal
Opgaver vedr. grundstoffernes per. system
Test vedr. atomtegn
Opgaver om grundstoffer

Laboratoriearbejde:
Saltes opløselighed i vand
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle fagsprog
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Modeller
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Videreudvikling af de i introforløbet tilegnede færdigheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

03. Ioner og ionforbindelser

Indhold H. Mygind, Kemi 1, Haase, 1. udg. 1988, s. 20-33 ("Ioner")

Arbejdsark:
Opgaver vedr. ioner (1)
Opgaver vedr. ioner (2)
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Modeller

Progression

Saltes formler og navne/Saltes egenskaber/Fældningsreaktioner/Reaktion mellem metal og ikke-metal

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

04. Mængdeberegninger

Indhold H. Mygind, Kemi 1, Haase, 1. udg. 1988, s. 34-46 ("Mængdeberegninger")

Arbejdsark:
Opgaver vedrørende molbegrebet
Ekstra opgaver: molbegrebet (valgfrit)
Mol og molar masse
Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner
Beregning af udbytteprocent
Klorin og WC-Ajax
Gasudvikling ved ophedning af natron
Jule- og nytårskemi

Laboratoriearbejde:
Natron (indiv. rapp.)
Vandindholdet i krystalsoda
Undersøgelse af hævemidler

Demonstrationsforsøg:
Antal atomer i din autograf
Krystalsoda
Fremstilling af jern(II)sulfid
Aluminium-indhold i stanniol
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Formelmasse og molekylmasse/Stofmængde/Kemiske mængdeberegninger/Idealgasloven/Molart volumen for en gas

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

02. Introduktion til laboratoriebrug

Indhold Note om laboratorievaner
(http://194.239.215.94/jg/lab/labvaner.pdf)

Laboratoriearbejde:
Fældningsreaktioner
Reaktionen metal+syre
Forbrændingsreaktioner
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr

Almene mål

Progression

Introduktion til laboratoriearbejde/Laboratoriesikkerhed

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Pararbejde

05. Kovalent binding – molekyler

Indhold H. Mygind, Kemi 1, Haase, 1. udg. 1988, s. 47-62 ("Kovalent binding. Molekyler ")

Arbejdsark:
Opgaver vedrørende kovalent binding/molekyler
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Struktur og egenskaber

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Navngivning/Kovalent binding/Polære kovalente bindinger og elektronegativitet/Polære og upolære molekyler/Intermolekylære kræfter/Atomgitter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

06. Blandinger – koncentrationsangivelser

Indhold H. Mygind, Kemi 1, Haase, 1. udg. 1988, s. 92-102 ("Blandinger")

Arbejdsark:
Stofmængdekoncentration
Koncentration

Laboratoriearbejde:
Saltindholdet i brød (grp.rapp.)

Demonstrationsforsøg:
Bestemmelse af kaliumpermanganatkoncentration

Opgavesæt (indiv.)
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Kemikalier og laboratorieudstyr

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Homogene og heterogene blandinger/Procent og ppm/Grænseværdier/Stofmængdekoncentration/Formel og aktuel koncentration/Titreranalyse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

07. Redoxreaktioner (indl.)

Indhold H. Mygind, Kemi 1, Haase, 1. udg. 1988, s. 116-121 ("Redoxreaktioner")

Arbejdsark:
Metallernes spændingsrække
Oxidationstal
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Formidle fagsprog
  • Håndtere data og iagttagelser

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Oxidation og reduktion/Spændingsrækken/Oxidationstal

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning