[Uden titel]

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Hans Hansen
Hold 2005 Sa/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-18

Dansk økonomi, konjunkturbevægelser og økonomisk politik

Indhold K.Clemmesen og P.Henriksen,Økonomi. 2.udg.2002 s.31-96
Samfundsstatistik 2005
Christen Sørensen, Overophedning. Politiken 270806
Råderum. Politikens leder 040906
Diverse artikler
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge økonomiske prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Teori/metode

Progression

I fortsættelse af den elementære undervisning i 1g lægges der vægt på skærpelse af de faglige krav og mere præcision og sammenhæng i de faglige diskussioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Socialisation og livsstil i det senmoderne samfund

Indhold Gregers Friisberg, Dit samfund - undersøg det. 2005
s. 11-84
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Sammenligne samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning