2005 hi/a Grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2005 hi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

AT 1 - Verdensbilleder

Indhold Flemming Clausen et al.: Skabt til at skabe - renæssancens kultur i Europa, Aschehoug, 1989, p. 23-44.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Fokus for forløbet har, gennem et overblik over antikkens, middelalderens og renæssancens idéverden, været at kortlægge forskellene mellem middelalderens og renæssancens verdensbillede. Dermed skulle forløbet give eleverne indsigt
i den historiske sammenhæng, som det moderne verdensbillede udsprang af og indgår i. Subsidiært introduceredes gennem forskellige øvelser og vekslende arbejdsformer til de "gymnasiale arbejdsformer".

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Introduktion til historiefaget

Indhold Billedkilde: Hyacinthe Rigaud: Ludvig den 14., 1701.

Skriftlig kilde: Uddrag af Roberts Falcon Scotts dagbog fra Sydpolsfærden 1911.

Materiel kilde: Replika af lommesolur fra skibet "The Mary Rose", Portsmouth, England
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Teori/metode

Progression

Målet er at gøre eleverne bevidste om at de allerede besidder en historisk viden, som blot skal italesættes under brug af historiehåndværkets metoder. Eleverne skal opleve forskellige materialegrupper og blive beidste om fagets materialeområde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Antikkens samfund

Indhold Frederiksen et al.:
Grundbog til historien.
Verdenshistorien indtil 1750.
Systime, 2000. Side 43-48, 54-63,75-87, 91-96.

Radioudsendelse, "Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm)
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Studiemetoder

Progression

Målet har været at bibringe eleverne en historisk betinget bevidsthed om fundamentet for vor egen styreform, demokratiet, men også at formulere de problemstillinger, som kan knyttes til denne styreform, historisk såvel som aktuelt. I arbejdet med det antikke Rom er imperialismen blevet behandlet under samme vinkel. Gennem arbejdet med det faglige område er der blevet arbejdet med studiekompetencer som forberedelse, tekstlæsning, læsestrategi, noteteknik og informationssøgning.
Desuden er der arbejdet med dokumentation og
tilegnelse og anvendelse af de kildekritiske begreber

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europæisk middelalder

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-125

Film: "Rosens navn"
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Fra det beskrivende til det analytiske niveau.

Kendskab til og forståelse for historiens lange linier.

Diskussion af periodiseringsprincipper.

Metodisk-kritisk stillingtagen til filmens brug af historien (her: ”Rosens Navn”)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde