Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Thomas Aagaard Kristensen |
Hold | 2005 hi/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Flemming Clausen et al.: Skabt til at skabe - renæssancens kultur i Europa, Aschehoug, 1989, p. 23-44. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fokus for forløbet har, gennem et overblik over antikkens, middelalderens og renæssancens idéverden, været at kortlægge forskellene mellem middelalderens og renæssancens verdensbillede. Dermed skulle forløbet give eleverne indsigt
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billedkilde: Hyacinthe Rigaud: Ludvig den 14., 1701. Skriftlig kilde: Uddrag af Roberts Falcon Scotts dagbog fra Sydpolsfærden 1911. Materiel kilde: Replika af lommesolur fra skibet "The Mary Rose", Portsmouth, England |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at gøre eleverne bevidste om at de allerede besidder en historisk viden, som blot skal italesættes under brug af historiehåndværkets metoder. Eleverne skal opleve forskellige materialegrupper og blive beidste om fagets materialeområde. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen et al.: Grundbog til historien. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. Side 43-48, 54-63,75-87, 91-96. Radioudsendelse, "Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet har været at bibringe eleverne en historisk betinget bevidsthed om fundamentet for vor egen styreform, demokratiet, men også at formulere de problemstillinger, som kan knyttes til denne styreform, historisk såvel som aktuelt. I arbejdet med det antikke Rom er imperialismen blevet behandlet under samme vinkel. Gennem arbejdet med det faglige område er der blevet arbejdet med studiekompetencer som forberedelse, tekstlæsning, læsestrategi, noteteknik og informationssøgning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-125 Film: "Rosens navn" |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fra det beskrivende til det analytiske niveau.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|