Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Kemi, B |
Lærere | Ane Ploug-Sørensen |
Hold | 2007-01-01 Ke/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-01 |
Indhold |
Udleverede noter - kap. 8, 9, 10.1, 10.2. |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
De grundlæggende byggesten.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 27 - 42. Demonstrationsforsøg uden journal: Elevøvelse: Animation fra "Kend kemien": Opløsning af NaCl. |
Omfang | 5.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dannelse af simple ioner (oktetreglen og undtagelser fra oktetreglen).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 43 - 56. |
Omfang | 9.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Læsning af reaktionsskemaer på mikro- , makro- og stofmængdeniveau.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 108 - 119. Arbejdsark: Demonstrationsforsøg uden journal: Demonstrationsforsøg med journal: Elevøvelser: Illustration: Fremstilling af en opløsning. |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Homogen og heterogen blanding.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 61 - 75. Demonstrationsforsøg med journal: Videoeksperimenter: Subblimation af diiod. Aktiviteter: |
Omfang | 6.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Molekyleforbindelser, navngivning, elektronsky, kovalent binding, rumlig opbygning, elektronprikformler, stregformler, sammensatte ioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 134 - 143.
Animation fra "Kend Kemien" om spændingsrækken. Demonstrationsforsøg med journal: |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksempler på redoxreaktioner fra hverdagen (brainstorm - motivering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 56 - 60. |
Omfang | 3.75 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gasser i hverdagen (brainstorm - hverdagseksempler).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 250 - 253. Demonstrationsforsøg uden journal: Elevøvelser: |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvendelse af Spektrofotometri til målinger i hverdagen/industri.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 9 -23. Fællesøvelse: Br2-syntese (med fælles besvarelse). Demonstrationsforsøg med journal: Elevøvelser: |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ud fra fællesøvelsen "Br2-syntese" behandles vigtige størrelser indenfor emnet: Produkt- og reaktantkoncentrationer som funktion af tiden. Definition af reaktionshastighed og dennes afhængighed af koncentrationer. Gennemsnitlig og øjebliklig reaktionshastighed og hastighedsudtryk.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 24 - 41. Supplerende noter og arbejdsark: Animationer fra http://www2.wwnorton.com/college/chemistry/gilbert/overview/ch8.htm om ligevægtsbegrebet og Le Chateliers princip. Elevøvelser: |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dynamisk og statisk ligevægt. Generelt om kemisk ligevægt. Ligevægtsbetingelse og reaktionshastighed. Reaktionsbrøk og ligevægtskonstant. Ligevægtsloven og ligevægtsberegninger. Betydningen af ligevægtskonstanten og afhængigheden af temperaturen. Le Chateliers princip og anvendelse på hverdagseksempler.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 120 - 133. Supplerende noter og arbejdsark: Animationer fra http://www2.wwnorton.com/college/chemistry/gilbert/overview/ch8.htm om syrestyrke. Animationer fra Kend Kemien. Elevøvelser: Teoretisk øvelse: Edb-undersøgelse af potentiometriske titrerkurver (brug af programmet pH). |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af syre, base, og syre-basereaktion.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 106 - 123. Supplerende noter og arbejdsark: Elevøvelser: |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Intermolekylære bindinger generelt. Dipol-dipol-bindinger, London-bindinger og hydrogenbindinger. Eksempler på hydrogenbindinger fra hverdagen mm. Hydrofile og hydrofobe grupper og regler for opløselighed. Bindingstyper (delvist repetition).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 C, Haase, 1 udg., 1994: Side 76 - 104. Supplerende noter og arbejdsark: Powerpoint: Oversigt om carbonhydrider. Elevøvelser: |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af organisk kemi og carbonhydrider. Opbygning (geometri, bindingstype og bindingsvinkel) og molekyleformel for og navngivning af alkaner, cycloalkaner, alkener og alkyner. Kemiske reaktionstyper og kemiske reaktioner for alkaner, alkener og alkyner. Opbygningen af benzenringen og kort om navngivning af arener og elektrofil aromatisk substitution.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 138 -164. Supplerende noter og arbejdsark: Bo Bojesens hjemmeside med "Guide to natures fregrences" anvendt til repetition af funktionelle grupper og perspektivering. Demonstrationsforsøg med journal: Elevøvelser:
|
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Alkoholer og phenoler, aldehyder og ketoner, carboxylsyrer og estere, (syrechlorider), (ethere), aminer og amider:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 165 -174. Supplerende noter og arbejdsark:
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Strukturisomeri (kæde-, stillings- og funktionsisomeri). Geometrisk isomeri også i cykliske forbindelser. Optisk aktivitet og stereoisomeri inklusiv begreberne enantiomere, diastereomere, mesoformer , Fischerprojektioner og absolut konfiguration (R/S-former). Betydningen af stereoisomeri indenfor biologi, fysiologi (lugtesans mm.) og medicin.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 188 -193. Supplerende noter og arbejdsark: Elevøvelser: |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opbygningen, klassificeringen og navngivning af fedtstoffer og fedtsyrer. Fedttoffers kemiske reaktioner (addition, hærdning, forsæbning). Sammenhængen mellem struktur og ernæring/sundhed. Forsæbningstal og iodtal og sammehæng med kædelængde og graden af umættethed for fedtsyrerne. Opbygningen af sæber og selve virkemåden af sæbe. Emulsioner og emulgatorer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Parbo, Anette Nyvad, Kim Kusk Mortensen: Kend Kemien 2, Gyldendal, 1udg, 1. oplag 2007 : Side 177 - 203. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kort om carbonhydrater. Bomuld, hør og kunstsilke. Uld, silke og hår. Kondensations- og additionspolymerer. Plastic. Fremstilling af monomerer og Gummi.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helge Mygind: Kemi 2000 B, Haase, 1 udg., 1995: Side 193 -197. Elevøvelser: |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opbygningen af proteiner og peptidbindingen. Rumlig opbygning af proteiner. Primær, sekundær, tertiær og kvartenær struktur (herunder intermolekylære bindinger). Udvalgte biologisk vigtige proteiner og enzymer (katalase og insulin og...). Enzymkatalyserede processer og afhængigheden af forskellige faktorer (Substratkoncentration, enzymkoncentration, temperaturen, pH).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|