» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Kemi, 2007-08-01 ke/2v (2v ke)

Kemi, 2007-08-01 ke/2v (2v ke)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Kemi, C
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2007-08-01 ke/2v
Beskrivelse

Prøveform a)

Sidst opdateret 2008-04-23

Stoffer og blandinger - fra alkymi til kemi (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap 1.

Eksperimenter: Sublimation af diiod (D). Sand og salt (J). Pentan, diiod og vand (D). Jern og svovl (D).

Arbejdsark: Grundstofferne og det kemiske tegnsprog. Tilstandsformer og faseovergange.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Kemikalier
  • Læse elementær kemifaglig tekst

Almene mål

Progression

Kemi som videnskab. Stoffer. Tilstandsformer. Smelte- og kogepunkter. Blandinger. Blandbarhed. Lika Löser Lika.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Atomer - verdens mindste byggesten (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 3

Eksperimenter fra lærebogen:  Flammefarver. Svovl.

Arbejdsark: Atomers opbygning. Atommasse. Grundstoffernes periodiske system.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

Progression

Atommodeller. Isotoper. Skalmodellen. Det periodiske system. Ioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kemiske bindinger (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 4

Eksperimenter: Reaktionen mellem kobber og brom(J). Jernvitriol(J). Hydrogenbindinger(D)

Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal. Nogle vigtige salte. Urgasserne (HyperChem).

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Kemikalier
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat
  • Stoffers opbygning

Almene mål

Progression

Ioner. Ionbinding. Molekylforbindelser. Elektronparbinding. Molekylers rumlige opbygning. Elektronegativitet. Polære bindinger. Hydrogenbinding. Struktur og opløselighedsegenskaber. Navngivning af ionforbindelser og molekylforbindelser.

Molekylberegninger med HyperChem

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Hvor meget stof (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 5.

Noter: Læsning af reaktionsskemaer. Så ufatteligt stort er Avogadros tal.

Eksperimenter: Natron (R).

Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet. Ækvivalente mængder. Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Reaktionsskemaer. Formelmasse. Molbegrebet. Stofmængde. Molarmasse. Ækvivalente stofmængder. Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vand (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 7.

Eksperimenter: Saltes opløselighed i vand (J).Et salts opløselighed i vand. En fældningsreaktion( D).  Identifikation af stoffer (J).

Arbejdsark: Saltes opløselighed i vand. Elektronegativitet. Polære og upolære molekyler. Molekylforbindelsers opløselighedsforhold.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Kemikalier
  • Kemiske reaktioner
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Stoffers opbygning

Almene mål

Progression

Vand som opløsningsmiddel. Opløsning af ionforbindelser. Opløselighed. Fældningsreaktioner. Opløselighed af molekylforbindelser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Opløsninger (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 8.

Eksperimenter: Fremstilling af opløsninger med kendt koncentration (J). Tirering (D). Bestemmelse af chloridindholdet i saltvand (R).

Arbejdsark: Stofmængdekoncentration. Klorin og WC-ajax.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Håndtere data og iagttagelser
  • Håndtere informationer
  • Kemikalier
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Stofmængdekoncentration. Formel og aktuel koncentration. Fortynding. Titrering. Masse%. Vol%. ppm. ppb. Grænseværdier og miljø.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Syrer og baser (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 9

Eksperimenter: Eddikesyreindholdet i husholdningseddike (J). Hvilken syre - hvilken base.

Arbejdsark: Syrer og basers reaktion med vand. Korresponderende syre-basepar.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beregninger
  • Eksperimenter
  • Kemiske reaktioner
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Syrer og basers egenskaber. Syre-basereaktioner. Syrer og basers styrke. Sure og basiske opløsninger. Vands selvionisering, vands ionprodukt. pH-begrebet, pH-beregninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kemi i 3 dimensioner

Indhold

Noter: Kemi i 3 dimensioner

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Håndtere informationer
  • Læse elementær kemifaglig tekst
  • Observationer, model- og symbolfremstillinger
  • Perspektivere

Almene mål

Progression

Projektarbejdsformen afprøves med udgangspunkt i en bunden problemformulering:

Giv en beskrivelse af de 5 regulære polyedre, hvori indgår det færdiggjorte bevis for, at der kun findes disse 5, samt et bevis for Eulers Polyedersætning. Løs de opgaver, der er indeholdt i matematikdelen af noterne.

Beskriv de forskellige typer rumlig opbygning, man træffer på hos molekyler og ioner – ikke ordnet efter antal atomer, men efter typen af den rumlige opbygning. Lav tegninger af de forskellige typer rumlig opbygning, enten i hånden eller ved hjælp af et tegneprogram eller ved at finde illustrationer på internettet. Løs de opgaver, der er indeholdt i kemidelen af noterne herom.

Find ved informationssøgning oplysninger om Niels Steensen (Nicolaus Steno), Max von Laue, William Henry Bragg og William Laurence Bragg. Skriv for hver person et kort biografisk afsnit, samt en mere detaljeret omtale af, hvorfor disse personers navne er forbundet med krystallografi.

Giv en kort omtale af de 7 krystalsystemer og hvad der karakteriserer dem. Omtal ligeledes kort de 14 rumgitre og rubricér dem indenfor de 7 krystalsystemer. Løs de opgaver, der er indeholdt i noterne herom.

Find i litteraturen eller på internettet 5 illustrative eksempler på billeder af krystaller og beskriv dem i relation til til de eksempler på polyedre, der er optræder i matematikdelen af noterne. Hvis det er muligt, skal de rubriceres i de 7 krystalsystemer.

Redergør for øvelsen ”Krystaldyrkning”, jf. øvelsesvejledningen.

Sørg selv for en passende indledning, forbindende tekst samt en afslutning, så rapporten kommer til at fremstå som en helhed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Redoxreaktioner (MB/2v ke 07-08)

Indhold

Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 10

Eksperimenter: Redoxreaktioner (D). Oxidation og reduktion (R). Jernindholdet i ståluld(J)


Arbejdsark: Metallernes spændingsrække. Spændingsrækken og korrosion.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Eksperimenter
  • Forklare
  • Kemiske reaktioner
  • Perspektivere
  • Problemstillinger hverdag og debat

Almene mål

Progression

Oxidation og reduktion, korrosion, spændingsrækken, oxidationstal, afstemning af reaktionsskemaer med oxidationstal. De livgivende forbrændingsreaktioner.Redoxtitrering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning