| Termin | Sommer 2008 |
| Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
| Uddannelse | STX |
| Fag og niveau | Kemi, C |
| Lærere | Mette Juul Bang-Jensen |
| Hold | 2007-08-01 ke/2v |
| Beskrivelse |
Prøveform a) |
| Sidst opdateret | 2008-04-23 |
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap 1. Eksperimenter: Sublimation af diiod (D). Sand og salt (J). Pentan, diiod og vand (D). Jern og svovl (D). Arbejdsark: Grundstofferne og det kemiske tegnsprog. Tilstandsformer og faseovergange. |
| Omfang | 7 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kemi som videnskab. Stoffer. Tilstandsformer. Smelte- og kogepunkter. Blandinger. Blandbarhed. Lika Löser Lika.
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 3 Eksperimenter fra lærebogen: Flammefarver. Svovl. Arbejdsark: Atomers opbygning. Atommasse. Grundstoffernes periodiske system. |
| Omfang | 3 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAtommodeller. Isotoper. Skalmodellen. Det periodiske system. Ioner. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 4 Eksperimenter: Reaktionen mellem kobber og brom(J). Jernvitriol(J). Hydrogenbindinger(D) Arbejdsark: Reaktion mellem metal og ikke-metal. Nogle vigtige salte. Urgasserne (HyperChem). |
| Omfang | 13 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ioner. Ionbinding. Molekylforbindelser. Elektronparbinding. Molekylers rumlige opbygning. Elektronegativitet. Polære bindinger. Hydrogenbinding. Struktur og opløselighedsegenskaber. Navngivning af ionforbindelser og molekylforbindelser.
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 5. Noter: Læsning af reaktionsskemaer. Så ufatteligt stort er Avogadros tal. Eksperimenter: Natron (R). Arbejdsark: Opgaver vedrørende molbegrebet. Ækvivalente mængder. Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner. |
| Omfang | 9 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionReaktionsskemaer. Formelmasse. Molbegrebet. Stofmængde. Molarmasse. Ækvivalente stofmængder. Mængdeberegninger ved kemiske reaktioner. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 7. Eksperimenter: Saltes opløselighed i vand (J).Et salts opløselighed i vand. En fældningsreaktion( D). Identifikation af stoffer (J). Arbejdsark: Saltes opløselighed i vand. Elektronegativitet. Polære og upolære molekyler. Molekylforbindelsers opløselighedsforhold. |
| Omfang | 9 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionVand som opløsningsmiddel. Opløsning af ionforbindelser. Opløselighed. Fældningsreaktioner. Opløselighed af molekylforbindelser. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 8. Eksperimenter: Fremstilling af opløsninger med kendt koncentration (J). Tirering (D). Bestemmelse af chloridindholdet i saltvand (R). Arbejdsark: Stofmængdekoncentration. Klorin og WC-ajax. |
| Omfang | 8 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionStofmængdekoncentration. Formel og aktuel koncentration. Fortynding. Titrering. Masse%. Vol%. ppm. ppb. Grænseværdier og miljø. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 9 Eksperimenter: Eddikesyreindholdet i husholdningseddike (J). Hvilken syre - hvilken base. Arbejdsark: Syrer og basers reaktion med vand. Korresponderende syre-basepar. |
| Omfang | 8 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSyrer og basers egenskaber. Syre-basereaktioner. Syrer og basers styrke. Sure og basiske opløsninger. Vands selvionisering, vands ionprodukt. pH-begrebet, pH-beregninger. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Noter: Kemi i 3 dimensioner |
| Omfang | 24 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Projektarbejdsformen afprøves med udgangspunkt i en bunden problemformulering:
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kust Mortensen:"Kend Kemien", Gyldendal, 1.udg. 2003, Kap. 10 Eksperimenter: Redoxreaktioner (D). Oxidation og reduktion (R). Jernindholdet i ståluld(J)
|
| Omfang | 9 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOxidation og reduktion, korrosion, spændingsrækken, oxidationstal, afstemning af reaktionsskemaer med oxidationstal. De livgivende forbrændingsreaktioner.Redoxtitrering. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|