Latin, 2006-08-01 la/a

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Latin, C
Lærere Jette Kjems Pedersen
Hold 2006-08-01 la/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Begynderlatin

Indhold Henrik Bolt-Jørgensen: In angelo cum libello
Latin for beginners (Usborne)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende morfologisk viden syntaktisk
  • Anvende sproglig viden i dansk og fremmedsprog
  • Kulturel sammenhæng og betydning
  • Oversætte

Almene mål

  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Forskellige sprog
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Sprogbevidsthed
  • Tværfaglig grammatik

Progression

At kunne oversætte og forstå enkle latinske tekster ved hjælp af grammatik, ordbog og en stadig voksende viden og bevidsthed om sprog.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Byen

Indhold Kernestof:
Eutropius: Byens grundlæggelse, Romulus og Remus (Silkeborgmaterialet)
Augustus: Res Gestae (kap.20-22) (Christensen og Stenbæk: Vita Romana, s.164-168)
Oversættelse i Rudi Thomsen: Det augustæiske principat, s.16-17
Indskrifter fra Pompei (Klassikerforeningens Medd.
nr.35: Successus textor amat

Supplerende stof:
Indskrifter fra Pompei: nr 27-34
Studietur til Rom og Ostia
Bender og Haastrup: Romerske billeder, s.24-28, s.74-96, s.42-47
Peter Connolly: Pompei
Om Ara Pacis - Rudi Thomsen: Det augustæiske principat, s. 11-32, s.109-115
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende morfologisk viden syntaktisk
  • Genkende fremmedord
  • Kulturel sammenhæng og betydning
  • Oversætte

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kristendom

Indhold Lukas 2.1-16 (Juleevengeliet)
Paternoster
Supplerende stof:
Pseudomatthäii
Samarbejde med religion om kristendom
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde

Etik og moral

Indhold Catos 17 råd til sin søn (Tortzen: Ludus, s.37)
Phaedrus: Leo et pastor, Rana rupta (I,24)
Petronius: Cena Trimalchionis, kap.71 (Ørberg s.34-36)
Oversættelse: Schwanenflügel: s.62-62
Kindleben: Gaudeamus igitur
Martial: Epigrammmata 10,47: "Det lykkelige liv"
Supplerende litteratur:
Sofies Verden, s.143-146 Stoikerne, Epikuræerne
Horats:Sermones II,6: Bymusen og landmusen, Romersk Antologi, s.164 - 165
Seneca: Brev 47 Om slaver, Romersk Antologi s.190-194

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende morfologisk viden syntaktisk
  • Anvende sproglig viden i dansk og fremmedsprog
  • Genkende fremmedord
  • Kulturel sammenhæng og betydning
  • Oversætte
  • Udnytte i tekstforståelse

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kærlighed

Indhold Gravindskrift (Hospes quod dico paulum est)
Catul (Høeg og Hindsholm)
s.10: Nulli se dicit
s.11: Caeli, Lesbia nostra
s.13: Cenabis bene
s.15: Vivamus, mea Lesbia
Oversættelse i Romersk Antologi, s.99 og 101
Supplerende stof:
Bender og Bundgaard: Romerske Billeder, s.32-37: Befolkningen, Romerske kvinder, slaver
Ovid: Amores 1,1 og 1,5 Romersk Antologi, s.168 or 169
Romersk Antologi, Ovid: Elskovskunsten, s.172-180
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer