» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2005 Ma/k grundforløb

Matematik, 2005 Ma/k grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Peter Ole Dallmann
Hold 2005 Ma/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-02

Tal, grundlæggende regneregler og regneteknik

Indhold Vejen til Matematik AB1
ti-89 Introduktion og eksempler
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • It
  • Tal

Progression

Sikre grundlag for det videre arbejde med matematik. Sprog, notation, metode og elemntær betjening af grafisk lommeregner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning

Potensregning

Indhold Vejen til Matematik AB1
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Tilegnelse af formler og konkrete færdigheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Ligninger og uligheder

Indhold Vejen til Matematik AB1
TI-89 Intoduktion og eksempler
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Konkrete færdigheder, bevisførelse højere ordens tænkning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trafik

Indhold
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Variabelsammenhænge - funktionsbegerebet - lineære funktioner

Indhold Vejen til Matematik AB1
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Konkret færdigheder, bevisførelse , højere ordens tænkning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klassisk geometri

Indhold Vejen til matematik AB1
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • Argumentation

Progression

Bevisførelse, ræssonnementer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksponentiel vækst, potensvækst og logaritmer

Indhold Vejen til Matematik AB1
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Forståelse for matematiske modeller/modelering. Kritisk vurdering og anvendelse af modeller

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde