» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2005 Ma/v Eksamenspensum

Matematik, 2005 Ma/v Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005 Ma/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-21

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold

Lærebog: Forlaget Hax, Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005.
s. 7-10, 12-32, 39-42m, 48-56.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Tal

Progression

Sikre sig en god basis for det videre arbejde i matematik samt et fælles sprog. Opnå grundlæggende regnefærdigheder. "Bogstavregning".
Kendskab til talmængderne N, Z, Q og R.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Variabelsammenhænge og den rette linje m.m.

Indhold

Forlaget HAX: Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005,s. 62-82, 88-89.

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Modeller

Progression

variabelsammenhænge - at kende afhængig og uafhængig variabel, afbildning i koordinatsystem, lineær sammenhæng (metoder til bestemmelse af a og b) og matematisk model.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mængder og logik

Indhold

”Grundbog i matematik”, Thomas Hebsgaard & Hans Sloth, s. 222-227, 245-247.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Indførelse i matematisk skrivemåde.
Mængder - specielt åbne og lukkede intervaller.
Logik: Om implikation og biimplikation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og rentesregning.

Indhold

”Vejen til matematik C”, Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, s. 144-164

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Formulere og anvende matematisk teori.
Opnå fortrolighed med grundlæggende begreber i forbindelse med lån og opsparing. Arbejde med beviser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Funktioner: Lineære, eksponentielle og potens.

Indhold

Matematikforlaget:
Thomas Vils Pedersen: Vækst, s. 1-40 (AT-forløb)
"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 182-197,
202-217, 220-231.

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Anvendelse af funktionsbegrebet samt opstilling og kontrol af simple modeller, grafiske fremstillinger i papir- & IT-form.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Funktioner

Indhold

"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-175

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kende og kunne anvende funktionsbegrebet.
Definitionsmængde, værdimængde, maksimum og minimum.
Bestemmelse af "x" og "f(x)" ud fra graf og forskrift.
Eksempler på optimeringsopgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Geometri og trekantsberegninger

Indhold

"Vejen til matematik AB1", Forlaget HAX, 2005, kap. 4 og 7.

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At kunne udføre beregninger på retvinklede og vilkårlige trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik

Indhold

"Vejen til matematik AB1", Forlaget HAX, 2005, kap. 3.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
At kunne anvende normalfordelingsmodellen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Parabler og andre kurver

Indhold

”Vejen til Matematik B2”, Forlaget HAX, 1. udgave 2006, kap. I
Noter til TI-Interactive.

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Egen indlæring
  • It
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

• Gennemgang af væsentlige egenskaber ved parabler: koefficienternes betydning for udseende af graf, parallelforskydning af graf, toppunkt, rødder, opløsning i faktorer og nulreglen.
• Kort om polynomier generelt: Graf, antal rødder.
• Kort om keglesnit: Ellipse og hyperbel.
• Rette linjer og to ligninger med to ubekendte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Differentialregning

Indhold

"Vejen til matematik B2", Nielsen og Fogh, Forlaget HAX, 2006. Kap. 2.

Omfang 40
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning

Almene mål

Progression

Lidt om grænseværdi og kontinuitet.
Differentialkvotient og tangent.
Beregning af differentialregning: Tretrinsreglen.
Differentialkvotienten for udvalgte funktioner.
Bestemmelse af differentialkvotient udfra graf.
Afledede funktion.
Bestemmelse af monotoniforhold.
Optimering med f´(x).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Integralregning

Indhold

"Vejen til matematik B2", Nielsen og Fogh, Forlaget HAX, 2006. Kap. 3

Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning

Almene mål

Progression

Begrebet stamfunktion og integrationsprøven.
Stamfunktion til udvalgte funktioner.
Regler for integration.
Ubestemt og bestemt integral.
Arealfunktion og bestemmelse af areal under graf vha. bestemt integral.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik og sandsynlighed

Indhold

"Vejen til matematik B2", Nielsen og Fogh, Forlaget HAX, 2006. Kap. 4.

Omfang 35
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Begreberne sandsynlighed og hændelse.
Symmetrisk sandsynlighedsfelt.
Kombinatorik.
Stokastisk variabel.
Uafhængige hændelser.
Binomialfordeling.
Stikprøver.
Hypotesetest.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Himmelsk matematik

Indhold

"Himmelsk matematik", Hæfte nr. 1 i serien: Matematiske emner, Torben Svendsen, Matematiklærerforeningen. s. 3-8.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Anvendelse af geometri til at løse problemstillinger fra virkeligheden.
Historisk matematik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde