Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, B |
Lærere | Ulla Andersen |
Hold | 2005 Ma/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-05-21 |
Indhold |
Lærebog: Forlaget Hax, Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Sikre sig en god basis for det videre arbejde i matematik samt et fælles sprog. Opnå grundlæggende regnefærdigheder. "Bogstavregning".
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forlaget HAX: Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005,s. 62-82, 88-89. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
variabelsammenhænge - at kende afhængig og uafhængig variabel, afbildning i koordinatsystem, lineær sammenhæng (metoder til bestemmelse af a og b) og matematisk model.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Grundbog i matematik”, Thomas Hebsgaard & Hans Sloth, s. 222-227, 245-247. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Indførelse i matematisk skrivemåde.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Vejen til matematik C”, Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, s. 144-164 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formulere og anvende matematisk teori.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Matematikforlaget: |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvendelse af funktionsbegrebet samt opstilling og kontrol af simple modeller, grafiske fremstillinger i papir- & IT-form.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-175 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kende og kunne anvende funktionsbegrebet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til matematik AB1", Forlaget HAX, 2005, kap. 4 og 7. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne udføre beregninger på retvinklede og vilkårlige trekanter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til matematik AB1", Forlaget HAX, 2005, kap. 3. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
”Vejen til Matematik B2”, Forlaget HAX, 1. udgave 2006, kap. I |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
• Gennemgang af væsentlige egenskaber ved parabler: koefficienternes betydning for udseende af graf, parallelforskydning af graf, toppunkt, rødder, opløsning i faktorer og nulreglen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til matematik B2", Nielsen og Fogh, Forlaget HAX, 2006. Kap. 2. |
Omfang | 40 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Lidt om grænseværdi og kontinuitet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til matematik B2", Nielsen og Fogh, Forlaget HAX, 2006. Kap. 3 |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Begrebet stamfunktion og integrationsprøven.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til matematik B2", Nielsen og Fogh, Forlaget HAX, 2006. Kap. 4. |
Omfang | 35 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Begreberne sandsynlighed og hændelse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Himmelsk matematik", Hæfte nr. 1 i serien: Matematiske emner, Torben Svendsen, Matematiklærerforeningen. s. 3-8. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvendelse af geometri til at løse problemstillinger fra virkeligheden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|