Termin | Vinter-forår 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Thomas Aagaard Kristensen |
Hold | 2005 hi/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-20 |
Indhold |
Carstensen og Jørgensen: Middelalderliv, Gyldendal 1990, p. 77-78. Clausen et al.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1989, p. 73-74. Gade et al.: Europas vej, Munksgaard 1997, p. 87-93, 96, 252-257. Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 215-220, 237-239, 246-250. Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, p. 117-121 og 203-206. Haue et al.: det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1995, p. 34-39, 52-53 og 57-61. Hemmersam et al.: Verden i konflikt, Munksgaard 1991, p. 158-164. Filmklip: "Intet nyt fra vestfronten". Indskriften på Frihedsstøtten, Vesterbro, København. Musik: Sting: "Russians", 1985. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle: Danmark - Historie - Samfund. Gyldendal 1989. p. 19-35 Thiedecke: De danske vikinger. Pantheon 2003. p.22-29, 117-119, 122-125 og 195-200. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI dette forløb arbejdes med følgende faglige og almene kompetencer: - viden om og forståelse af den danske vikingetid, - uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne, - kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse, - elementær kilde- og billedanalyse, - eftertidens udnyttelse af historien, - have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johan Bender et al: På sporet af det olympiske. Danmarks Idrætdforbund, Danmarks olympiske komité, 2000. p. 6-15, 23-31. Film: Leni Riefenstahl: Olympia - Fest der Völker. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er en selvstændig og skriftlig fremstilling af de historiske forudsætninger for de moderne olympiske lege. Bevægelsen mod dette mål sker gennem læsning og analyse af grundbogsstof og kilder. I det gennemgåede materiale indgår også Riefenstahls film, som analyseres mhp. at opbygge en bevidsthed hos eleverne om den bevidste brug af historien som en ideologisk styrkemarkør. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, idé og virkelighed. Systime 2004. p. 7-28, 37-46, 47-56, 59, 60-70, 78-83. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDette forløb har som formål at sætte kulturmødet mellem islam og kristendom i et historisk perspektiv, så eleverne bliver i stand til at forholde sig mere nuanceret til det nutidige kulturmøde. Denne historiske bevidsthed opbygges gennem arbejdet med grundbogstekster og kildetekster, som behandles reflekteret gennem argumentationsanalyse og kildekritik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|