» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2005 hi/a Studieretningsforløb

2005 hi/a Studieretningsforløb

Termin Vinter-forår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2005 hi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Kronologiforløb mellem dansk/historie

Indhold Carstensen og Jørgensen: Middelalderliv, Gyldendal 1990, p. 77-78.

Clausen et al.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1989, p. 73-74.

Gade et al.: Europas vej, Munksgaard 1997, p. 87-93, 96, 252-257.

Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750, Systime 2000, p. 215-220, 237-239, 246-250.

Frederiksen et al: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001, p. 117-121 og 203-206.

Haue et al.: det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1995, p. 34-39, 52-53 og 57-61.

Hemmersam et al.: Verden i konflikt, Munksgaard 1991, p. 158-164.
Filmklip: "Intet nyt fra vestfronten".

Indskriften på Frihedsstøtten, Vesterbro, København.

Musik: Sting: "Russians", 1985.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks tilblivelse

Indhold Kühle: Danmark - Historie - Samfund. Gyldendal 1989.
p. 19-35

Thiedecke: De danske vikinger. Pantheon 2003.
p.22-29, 117-119, 122-125 og 195-200.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed

Progression

I dette forløb arbejdes med følgende faglige og almene kompetencer: - viden om og forståelse af den danske vikingetid, - uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne, - kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse, - elementær kilde- og billedanalyse, - eftertidens udnyttelse af historien, - have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 5 - OL

Indhold Johan Bender et al: På sporet af det olympiske. Danmarks Idrætdforbund, Danmarks olympiske komité, 2000.
p. 6-15, 23-31.
Film: Leni Riefenstahl: Olympia - Fest der Völker.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Målet er en selvstændig og skriftlig fremstilling af de historiske forudsætninger for de moderne olympiske lege. Bevægelsen mod dette mål sker gennem læsning og analyse af grundbogsstof og kilder. I det gennemgåede materiale indgår også Riefenstahls film, som analyseres mhp. at opbygge en bevidsthed hos eleverne om den bevidste brug af historien som en ideologisk styrkemarkør.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Korstogene - Kulturmødet mellem kristendom og islam

Indhold Lars Peter Visti Hansen: Korstogene, idé og virkelighed. Systime 2004.
p. 7-28, 37-46, 47-56, 59, 60-70, 78-83.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Dette forløb har som formål at sætte kulturmødet mellem islam og kristendom i et historisk perspektiv, så eleverne bliver i stand til at forholde sig mere nuanceret til det nutidige kulturmøde. Denne historiske bevidsthed opbygges gennem arbejdet med grundbogstekster og kildetekster, som behandles reflekteret gennem argumentationsanalyse og kildekritik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde