» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2005 Ma/v grundforløb

Matematik, 2005 Ma/v grundforløb

Termin Vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Ulla Andersen
Hold 2005 Ma/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold Lærebog: Forlaget Hax, Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005.
s. 7-10, 12-32, 39-42m, 48-56.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Tal

Progression

Sikre sig en god basis for det videre arbejde i matematik samt et fælles sprog. Opnå grundlæggende regnefærdigheder. "Bogstavregning".
Kendskab til talmængderne N, Z, Q og R.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Variabelsammenhænge og den rette linje m.m.

Indhold Forlaget HAX: Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005,s. 62-82, 88-89.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Modeller

Progression

variabelsammenhænge - at kende afhængig og uafhængig variabel, afbildning i koordinatsystem, lineær sammenhæng (metoder til bestemmelse af a og b) og matematisk model.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Mængder og logik

Indhold ”Grundbog i matematik”, Thomas Hebsgaard & Hans Sloth, s. 222-227, 245-247.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Indførelse i matemetisk skrivemåde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og rentesregning.

Indhold ”Vejen til matematik C”, Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, s. 144-164
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Formulere og anvende matematisk teori.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Funktioner: Lineære, eksponentielle og potens.

Indhold Matematikforlaget:
Thomas Vils Pedersen: Vækst, s. 1-40
"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 182-197,
202-217, 220-231.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Anvendelse af funktionsbegrebet samt opstilling og kontrol af simple modeller, grafiske fremstillinger i papir- & IT-form

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Funktioner

Indhold "Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-175
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kende og kunne anvende funktionsbegrebet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning