» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2005 MA/x (3x MA) eksamenspensum

Matematik, 2005 MA/x (3x MA) eksamenspensum

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Birgit Lund Henriksen
Hold 2005 MA/x
Beskrivelse

Her er samlet elevernes eksamenspensum

Sidst opdateret 2008-04-27

Funktioner og sammenhænge

Indhold S.62-82+s.156-172,s.182-192,s194-197,s202-217,220-229 i Vejen til matematik AB1 Forlaget Hax
+HOT noter

Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT4: De store opdagelser og kampen om længdegraden: Navigation og afstandsbestemmelse

Indhold Tal og Geometri af Flemming Clausen, Poul Printz og Gert Schomacher, 1. udgave 1. oplag 1998.
Læst s. 9-22
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

2005 MA/x 1g Funktioner udvidet.

Indhold Lærebogen : Vejen til matematik AB 1
Af Esper Fogh og Knud Erik Nielsen
s. 162-172 m.
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

2005 MA/x 1g trigonometri og landmåling

Indhold Lærebogen : Vejen til matematik AB 1
Af Esper Fogh og Knud Erik Nielsen
s. 237-261
24 jan. , 31 jan, 2 feb, 7 feb., 9 feb,14 feb og 16. feb i alt 10½ time
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

2005 MA/x 1g Polynomier

Indhold maT 1 af Jens Carstensen og Jesper Frandsen S.219-233
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Analytisk geometri

Indhold

Mat 1 Forlaget Systime 1997
Jens Carstensen og Jesper Frandsen
s.103-122 m.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende vektorer og analytisk geometri
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Logaritmer

Indhold

Vejen til matematikken AB1: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh.
s.190-193

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

trigonometriske funktioner

Indhold Trigonometriske funktioner:
Vejen til matematikken A2: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh.
s.40-47
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

differentialregning

Indhold

Vejen til Matematikken 2A af Knud Erik Nielsen og Esper Fogh s.57,60-62
MAT 2A af Jens Carstensen og Jesper Frandsen
s. 16-30,s.32-38m.,s.42-47ø,s.49-50,s.53-60m.,s.67,70,s.116-121,s.123-131,s.134-136,s.138-141,s.144-147,150m.-154
MAT 2B af Jens Carstensen og Jesper Frandsen
s.119-121 ø

Omfang 40
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Målet med forløbet har været at indføre elever i differentialregningens verden.
Vi har arbejdet meget med anvendelsen af IT (TI-interactive ) til løsning af differentialregnings opgaver.
Forløbet har været bygget således op, at man først lærte metoderne manuelt, hvorefter lommeregner/IT blev indført som hjælpe redskaber.
Der har været en veksling mellem bevisførelse på tavle, opgaveregning, bevisførelse og perspektivering af emnet i mindre grupper, og anvendelse af IT til løsning af problemstillinger.
Vi er gået fra indførelse af grænseværdi og kontinuitet til anvendelse af differentialregning i form af funktionsundersøgelse og optimering.
Differentialregningen perspektiveres videre i næste forløb om integralregningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

stamfunktion og integralregning

Indhold

MAT 2A  Systime udgivet 1998-1999 af Jens Carstensen og Jesper Frandsen
s.183-194,195-215,s.222-227ø,232-235
Højniveau Matematik 2 af Thomas Hebsgaard og Hans Sloth
s.34-35

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Argumentation
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vektorer i 2 dimensioner

Indhold

MAT 2 Forlaget systime 1998-1999  af Jens Carstensen og Jesper Frandsen s.243-291

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende vektorer og analytisk geometri
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vektorer i to dimensioner

Indhold

MAT 2A  udgivet 1998-1999  forlaget Systime af Jens Carstensen og Jesper Frandsen s.263-283,289n-291, dog minus beviset side280m-282m

MAT A1  stx  udgívet 2005 forlaget Systime af Carstensen, Frandsen og Studsgaard s.222-224m,238m.-240, s255-257 Eksperiment 4

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1.ordens differentialligninger

Indhold

Gyldendals Gymnasiematematik 1. oplag 2007Grundbog A af Flemming Clausen, Gert Schomacker, og Jesper Tolnø Differentialligninger s.29-55,s. 65-75 s.201-205 m.  

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

vektorer i 3 dimensioner

Indhold

MAT A3 stx systime udgivet 2007  af Carstensen , Frandsen, Studsgaard Rumgeometri 1 kapitel 4 s. 98-123 Rumgeometri 2 kapitel 5 s. 126-151 Rumgeometri 3 A3 s. 206-217 m.  

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning