» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2005 MA/y 3-årigt studieretningsforløb A-niveau

Matematik, 2005 MA/y 3-årigt studieretningsforløb A-niveau

Termin Efterår 2005 - Forår 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Rikke Juel Enemærke
Hold 2005 MA/y
Beskrivelse

Dette er undervisningsbeskrivelsen for 2005 MA/y's 3-årige studieretningsforløb på A-niveau. Den første der læser dette får flødeboller.

Sidst opdateret 2008-05-23

2005 MA/y Introduktion til faget matematik

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, HAX, 2005, Kap. I
Egne noter om brøk- og parentesregning i klassens rum i Fronter.
Eget arbejdsark om programmering i Ti-89 i klassens rum i Fronter.
Interaktive matematiksider - links i klassens rum i Fronter.

Kernestof

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

At få eleverne på fælles niveau, brøk-, parentes- og potensregning.
Tilegnelse og formidling til samarbejdspartner(e)
IT – konference og fagprogram

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y AT1 - Lillebæltsbroerne: trekanter og parabel

Indhold

Egne (et.al.) noter til deduktivt forløb i trekanters egenskaber i programmet GeoMeter - 16 sider.
HOT-noter om variable og sammenhænge (andengradsligning- og polynomium)

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning

Almene mål

  • It

Progression

At afkode et IT-værktøj.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

2005 MA/y Sammenhænge mellem variable størrelser

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. II (undtaget s. 86-87, læs selv s. 83-84)
HOT-noter om variable og sammenhænge.
Kernestof

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Formeludtryk til beskrivelse af ligefrem proportionalitet, linearitet, andengradsligning og -polynomium.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Klassisk geometri

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til matematik AB1 - Kap. IV (undtaget s. 133-137)
Egne (et.al.) noter til deduktivt forløb i programmet GeoMeter - 16 sider indeholdende rapportbeskrivelse. 

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Argumentation
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At lære om hvad et matematisk bevis er.
At arbejde med argumentation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y AT3 - Vækstmodeller

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. VI s. 201-202 + 230-231

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Fokus på talmanipulation ved hjælp af grafiske fremstillinger i forbindelse med artikelskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

2005 MA/y Vækstmodeller

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. VI s. 182-189

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige sprog
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Lineær og eksponentiel regression, grundlæggende eksponentiel vækst.
Fokus på talmanipulation ved hjælp af grafiske fremstillinger i forbindelse med artikelskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Funktionsbegrebet

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. V

Kernestof.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler

Progression

Funktionsbegrebet, funktioners egenskaber, bogstavregning.
Anvendelse af funktionsbegrebet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. VI s. 190-231 (undtaget s. 198-199 + 218-219, læs selv s. 200-201 + 208-210 + 230-231)
Noter af Thomas Vils Pedersen: Vækst – med TI-89/TI- Interactive - primært opgaveregning og oversigtssider.
Kernestof.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Anvendelse af funktionsbegrebet samt opstilling og kontrol af simple modeller, grafiske fremstillinger i papir- & IT-form

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Repetition

Indhold

Grundforløbets hovedemner med vægt på opgaveregning.
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - s. 176-177.

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Fokus på helstøbte besvarelser i skriftlige opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Trigonometri

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - kap. VII, s. 237-247 + 250-259 + 260-261 (læs selv)
Arbejdsark til konstruktion af de 5 trekantstilfælde i GeoMeter:
http://194.239.215.94/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Kongruenssætningerne%20opgavebeskrivelse.doc
http://194.239.215.94/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Trekanter.doc
http://194.239.215.94/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Pythagoras.exe
http://194.239.215.94/lrere/RE/Studieplan%201yMA/trigonometri.exe
Kernestof.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Gennem arbejde med CAS-værktøjer at opnå fornemmelse for nødvendige og tilstrækkelige formuleringer i forbindelse med skriftlige afleveringer.
Gennem par-coach-aflevering at give og modtage faglig kritik.
Gennem bevisførelse og opgaveregning at håndtere forskellige formelsæt til løsning af lignende problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Statistik

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - kap. III, s. 93-121.
Jens Carstensen / John Frandsen: MAT 2B, kap. 11-14, s. 167, 169-172, 174-183, 187-204, 206-217, 221-222
http://194.239.215.94/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Deskriptiv statistik.doc

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Bearbejde indsamlet data ved hjælp af statistiske deskriptorer.
Anvende forskellige IT-værktøjer og CAS-programmer samt udvælge det bedst egnede værktøj til en given opgave.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y AT5 Normalitetsbegrebet

Indhold

Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. III, s. 109-113 + 120-121.

Supplerende stof

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Projektarbejde

Progression

At afkode statistiske bearbejdning i Excel med henblik på valg af CAS-værktøj i almindelighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y AT6 Lyd - harmonisk svingning

Indhold

http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Additionsformler.pdf
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Musik%20m%E5%20der%20til%20-%20Spektrum%202.pdf
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/S%E5dan%20konstruere%20du%20uendelighedsr%E6kken%20ved.doc
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Trigonometri%202%20-%20Matematik%201.doc
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Trigonometri%20omregnings-%20additions-%20og%20logaritmiske%20formler.pdf
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Uendelighedsr%E6kken.pdf
http://www.research.att.com/~njas/sequences/?q=0%2C1%2C1%2C0%2C1%2C0%2C0%2C1&sort=0&fmt=0&language=english&go=Search
http://www.research.att.com/~njas/sequences/?q=0%2C1%2C-1%2C2%2C1%2C0%2C-2%2C3%2C-1%2C2%2C0%2C1&sort=0&fmt=0&language=english&go=Search
http://www.pernoergaard.dk/
http://www.pernoergaard.dk/da/strukturer/uendelig/uindhold.html
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Uendelighedsr%E6kken.pdf

Supplerende stof.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

2005 MA/y AT6 Lyd & lys - harmonisk svingning

Indhold

http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Additionsformler.pdf
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Musik%20m%E5%20der%20til%20-%20Spektrum%202.pdf
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/S%E5dan%20konstruere%20du%20uendelighedsr%E6kken%20ved.doc
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Trigonometri%202%20-%20Matematik%201.doc
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Trigonometri%20omregnings-%20additions-%20og%20logaritmiske%20formler.pdf
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Uendelighedsr%E6kken.pdf

Supplerende stof.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

2005 MA/y Polynomier

Indhold

Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Matematik 1 - Systime 1997, s. 219-233.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, HAX 2006, s. 7-51.

Note/arbejdsark:
http://194.239.215.94/lrere/re/Studieplan%201yMA/Polynomier.doc
http://194.239.215.94/lrere/re/Studieplan%201yMA/Parabler%20og%202.gradsligningen.ppt
http://194.239.215.94/lrere/re/Studieplan%201yMA/Parabler%20og%202.gradsligningen%20-%20arbejdsark.doc

Supplerende stof.

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Symboler

Progression

Opsamling på årets arbejde mhp. bevisførelse og opgaveregning.
"Kom i gang i 2g"

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y AT7 - Erasmus Montanus og den hypotetisk-deduktive metode

Indhold

Knud Nissen: På søndagstur i den logiske have (s.27-30 "læs selv")

Supplerende stof.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Argumentation
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Med fokus rettet mod matematikkens indre logik arbejdes med matematikkens symboler og udtryksmuligheder i en videnskabsteoretisk sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y QED - Platon og Euklid tegner og fortæller

Indhold

Claus Glunk: "QED - Platon og Euklid tegner og fortæller" s. 25-31 + 44-56. Desuden er dele af s. 57-96 læst intensivt i forbindelse med gruppearbejdet, de øvrige dele læst ekstensivt i forbindelse med matrix-gruppearbejde og andre gruppers fremlæggelser.

Supplerende stof - historisk aspekt.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Forløbet er parallelt med AT7 der arbejder med den hypotetisk-deduktive metode og videnskabsteori i form af logikkens udvikling. Forløbenes historiske islæt understøtter således hinanden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

2005 MA/y Differentialregning

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til matematik A2 - HAX 2006, s. 57-118
Baggrundslæsning: Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Mat2B, Systime 1998, kapitel 1-3+7.

Diverse arbejdpapirer, noter & præsentationer:
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Definition%20af%20tangent%20og%20differentialkvotient.ppt
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Diff.%20af%20kvotient%20og%20produkt%20(ny).ppt
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Induktionsbevis%20-%20diff%20af%20x%5En.ppt
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Induktionsbevis.ppt
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/sum,differens%20og%20konstant%20(rettet).ppt
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Diff%20spec.fu%20og%20regneregler.doc
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Optimering%20-%20matematisk%20%F8konomi.doc
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Grænseværdi.zip
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplansbilag/2005y%20MA/Differentialregning/Sekant%20og%20tangent.zip

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • It
  • Læringsstrategier

Progression

At opnå fortrolighed med differentialregning og begrebet stamfunktion samt opnå fornemmelse for hvordan tidligere beviste sætninger/resultater indgår i en større sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y Vektorer i planen

Indhold
  1. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik A2" - HAX 2006, kapitel 3 s. 119-159.
  2. Jens Carstensen & Jesper Frandsen: Matematik 2A, Systime 1998, s. 253-258 + 264-265 + 270m-271 + 276-277m
  3. Diverse (egne + kollegers) arbejdsark + ppt. præsentation som indledning med begrebspræsentationer.

Kernestof.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende vektorer og analytisk geometri
  • Håndtere plangeometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Forløbet er tilrettelagt med en indledende ppt-præsentation som introducerer alle (nye) begreber indenfor vektorregning i 2 dimensioner.
Den første der læser dette får flødeboller.
Den opnåede viden systematiseres herefter i et delvist traditionelt undervisningsforløb med gennemgang af stof, opgaveregning, afleveringsopgaver, tavlefremlæggelser af teori og opgaver etc.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

2005 MA/y Vektorer i rummet

Indhold
  1. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik A2" - HAX 2006, kapitel 4 s. 165-187.
  2. Jens Carstensen & Jesper Frandsen: Matematik 3A, Systime 1999, s. 86-89ø
  3. Diverse (egne + kollegers) arbejdsark.

Kernestof.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende vektorer og analytisk geometri
  • Håndtere plangeometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Forløbet ligger i direkte forlængelse af forløbet om vektorer i planen og progressionen er baseret på en generalisering fra 2 til 3 dimensioner.
Den opnåede viden systematiseres i et delvist traditionelt undervisningsforløb med gennemgang af stof, opgaveregning, afleveringsopgaver, tavlefremlæggelser af teori og opgaver etc.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

2005 MA/y Keglesnit

Indhold
  1. Jens Carstensen og Jesper Frandsen: MAT 3A, Systime 1999, kapitel 5 "Keglesnit" s. 151-167
  2. Mette Vedelsby og Bjørn Felsager: De centrale keglesnit med Geometer, L&R Uddannelse 2003
  3. Repetitionslæsning: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, Hax 2006, s. 48-51.

Supplerende stof.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It

Progression

Forløbet ligger i forlængelse af forløbene om vektorer i planen og rummet.
Der arbejdes i GeoMeter hæftet i par med at lave en lang række øvelser, dels som interaktivt forløb, og dels med det formål at have nogle skabeloner til skitsetegninger i forbindelse med skriftligt arbejde generelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

2005 MA/y AT10 2005y Perspektivtegning i forb. m. renæssancen + studietur til Rom

Indhold

Felsager, Bjørn og Mette Vedelsby: Perspektiv med GeoMeter, Malling-Beck, 2005, s. 13-16 + 28-35

Frandsen, Jesper: Ind i perspektivet, Systime, 1994, kap. 4-5 + 7-8

Supplerende stof.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2005 MA/y Integralregning

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, s. 193-229 - Forlaget HAX, 2006.

Noter og supplerende øvelser af Karsten Juul - downloads fra www.mat1.dk

Kernestof.

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • It

Progression

Integralregningen introduceres ved integrationsprøven og teori og metoder tilføjes løbende i vekselvirkning hermed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 MA/y AT11 Videnskab og ansvar - matematik

Indhold

Riber, Peter: Kryptologi, Systime 2007, kap.1-3

Enigma-simulator - kodebeskeder i datalokale.

Sing, Simon: Kodebogen, Gyldendal, 2001, s. 138-204

Supplerende stof.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2005 MA/y Repetition og opgaveregning

Indhold

Diverse opgaveregning og repetition i datalokale.

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende vektorer og analytisk geometri

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2005 MA/y Differentialligninger

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, s. 237-259 - Forlaget HAX, 2006

Noter af Karsten Juul og supplerende opgaver - downloads fra www.mat1.dk

Clausen, Flemming et.al.: Gyldendals Gymnasiematematik - Grundbog A, Gyldendal, 2007 s.28-75 + 200-205.
ibid. Arbejdsbog A, s. 36-43+78-86 + 110 + 118-124.

Kernestof og supplerende stof.

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere differentialligninger
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2005 MA/y Statistik og hypotesetest

Indhold

Nielsen, Knud Erik og Esper Fogh: Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 263-299

Kernestof.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2005 MA/y Komplekse tal

Indhold

Østergaard, Hanne: Komplekse tal - noter fra Matematik og naturfag i verdensklasse 2004.

Desuden quisser og materiale fra: www.matnatverdensklasse.dk/ > Uv-materialer > Matematik med CAS > Komplekse tal

Supplerende stof.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2005 MA/y (3y MA) Eksamensspørgsmål og litteratur i det 3-årige forløb

Indhold

Eksamensspørgsmål: www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/3yMA%202008%20Eksamensspørgsmål%20matematik.doc

Litteratur:

  1. Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, HAX, 2005: Kap. I Grundlæggende regneteknik, Kap. II Sammenhænge (undtaget s. 86-87, læs selv s. 83-84), Kap. III Statistik, s. 93-121, Kap. IV Geometri (undtaget s. 133-137), Kap. V Funktioner, Kap. VI Eksponentiel vækst og potensvækst s. 182-197 + 202-208 + 210-217 + 220-231 (læs selv: 200-201 + 208-210), Kap. VII Trekantsberegninger, s. 237-247 + 250-259 + 260-261 (læs selv)
  2. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, HAX 2006: Kap. I Polynomier og andre funktioner, Kap. II Differentialregning, Kap. III Vektorer i planen, Kap. IV Vektorer i rummet, Kap. V Integralregning, s. 193-229, Kap. VI Differentialligninger, Kap. VII Sandsynlighed og statistik
  3. Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Matematik 1 - Systime 1997, s. 219-233.
  4. Jens Carstensen & Jesper Frandsen: Matematik 2A, Systime 1998, s. 253-258 + 264-265 + 270m-271 + 276-277m
  5. Jens Carstensen og John Frandsen: MAT 2B, kap. 11-14, s. 167, 169-172, 174-183, 187-204, 206-217, 221-222
  6. Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Matematik 3A, Systime 1999, s. 86-89ø (vektorer) og s. 151-167 (keglesnit)
  7. Clausen, Flemming et.al.: Gyldendals Gymnasiematematik - Grundbog A, Gyldendal, 2007 s.28-75 + 200-205.
  8. ibid. Arbejdsbog A, s. 36-43+78-86 + 110 + 118-124.
  9. Knud Nissen: På søndagstur i den logiske have (s.27-30 "læs selv")
  10. Claus Glunk: "QED - Platon og Euklid tegner og fortæller" s. 25-31 + 44-56. Desuden er dele af s. 57-96 læst intensivt i forbindelse med gruppearbejdet, de øvrige dele læst ekstensivt i forbindelse med matrix-gruppearbejde og andre gruppers fremlæggelser.
  11. Mette Vedelsby og Bjørn Felsager: De centrale keglesnit med Geometer, L&R Uddannelse 2003
  12. Felsager, Bjørn og Mette Vedelsby: Perspektiv med GeoMeter, Malling-Beck, 2005, s. 13-16 + 28-35
  13. Frandsen, Jesper: Ind i perspektivet, Systime, 1994, kap. 4-5 + 7-8
  14. Riber, Peter: Kryptologi, Systime 2007, kap.1-3
  15. Sing, Simon: Kodebogen, Gyldendal, 2001, s. 138-204

I klassens rum i Fronter:

  • Egne noter om brøk- og parentesregning
  • Eget arbejdsark om programmering i Ti-89 i forbindelse med andengradsligninger
  • Interaktive matematiksider om brøk- og parentesregning - links
  • Egne (et.al.) noter til deduktivt forløb i trekanters egenskaber i programmet GeoMeter - 16 sider.
  • HOT-noter om variable og sammenhænge (andengradsligning- og polynomium)
  • Noter af Thomas Vils Pedersen: Vækst – med TI-89/TI- Interactive - primært opgaveregning og oversigtssider.
  • Arbejdsark til konstruktion af de 5 trekantstilfælde i GeoMeter
  • Arbejdsark om deskriptiv statistik
  • Diverse arbejdsark til forløbet om harmonisk svingning
  • Diverse arbejdark, noter & præsentationer til forløbet om differentialregning
  • Diverse (egne + kollegers) arbejdsark + ppt. præsentation som indledning til vektorer i planen og rummet med begrebspræsentationer
  • Noter og supplerende øvelser til integralregning af Karsten Juul - downloads fra www.mat1.dk
  • Enigma-simulator - kodebeskeder i datalokale.
  • Noter af Karsten Juul og supplerende opgaver til differentialligninger - downloads fra www.mat1.dk
  • Østergaard, Hanne: Komplekse tal - noter fra Matematik og naturfag i verdensklasse 2004.
    Desuden quisser og materiale fra: www.matnatverdensklasse.dk/ > Uv-materialer > Matematik med CAS > Komplekse tal
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer