Termin | Efterår 2005 - Forår 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, A |
Lærere | Rikke Juel Enemærke |
Hold | 2005 MA/y |
Beskrivelse |
Dette er undervisningsbeskrivelsen for 2005 MA/y's 3-årige studieretningsforløb på A-niveau. Den første der læser dette får flødeboller. |
Sidst opdateret | 2008-05-23 |
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, HAX, 2005, Kap. I Kernestof |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At få eleverne på fælles niveau, brøk-, parentes- og potensregning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Egne (et.al.) noter til deduktivt forløb i trekanters egenskaber i programmet GeoMeter - 16 sider. Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt afkode et IT-værktøj. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. II (undtaget s. 86-87, læs selv s. 83-84) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormeludtryk til beskrivelse af ligefrem proportionalitet, linearitet, andengradsligning og -polynomium. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til matematik AB1 - Kap. IV (undtaget s. 133-137) Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At lære om hvad et matematisk bevis er.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. VI s. 201-202 + 230-231 Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på talmanipulation ved hjælp af grafiske fremstillinger i forbindelse med artikelskrivning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. VI s. 182-189 Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Lineær og eksponentiel regression, grundlæggende eksponentiel vækst.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. V Kernestof. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Funktionsbegrebet, funktioners egenskaber, bogstavregning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - Kap. VI s. 190-231 (undtaget s. 198-199 + 218-219, læs selv s. 200-201 + 208-210 + 230-231) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Anvendelse af funktionsbegrebet samt opstilling og kontrol af simple modeller, grafiske fremstillinger i papir- & IT-form
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grundforløbets hovedemner med vægt på opgaveregning. Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på helstøbte besvarelser i skriftlige opgaver. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - kap. VII, s. 237-247 + 250-259 + 260-261 (læs selv) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejde med CAS-værktøjer at opnå fornemmelse for nødvendige og tilstrækkelige formuleringer i forbindelse med skriftlige afleveringer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1 - kap. III, s. 93-121. Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Bearbejde indsamlet data ved hjælp af statistiske deskriptorer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen / Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. III, s. 109-113 + 120-121. Supplerende stof |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt afkode statistiske bearbejdning i Excel med henblik på valg af CAS-værktøj i almindelighed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Additionsformler.pdf Supplerende stof. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
http://www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/Additionsformler.pdf Supplerende stof. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Matematik 1 - Systime 1997, s. 219-233. |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opsamling på årets arbejde mhp. bevisførelse og opgaveregning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Nissen: På søndagstur i den logiske have (s.27-30 "læs selv") Supplerende stof. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed fokus rettet mod matematikkens indre logik arbejdes med matematikkens symboler og udtryksmuligheder i en videnskabsteoretisk sammenhæng. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Claus Glunk: "QED - Platon og Euklid tegner og fortæller" s. 25-31 + 44-56. Desuden er dele af s. 57-96 læst intensivt i forbindelse med gruppearbejdet, de øvrige dele læst ekstensivt i forbindelse med matrix-gruppearbejde og andre gruppers fremlæggelser. Supplerende stof - historisk aspekt. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet er parallelt med AT7 der arbejder med den hypotetisk-deduktive metode og videnskabsteori i form af logikkens udvikling. Forløbenes historiske islæt understøtter således hinanden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til matematik A2 - HAX 2006, s. 57-118 Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt opnå fortrolighed med differentialregning og begrebet stamfunktion samt opnå fornemmelse for hvordan tidligere beviste sætninger/resultater indgår i en større sammenhæng. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet er tilrettelagt med en indledende ppt-præsentation som introducerer alle (nye) begreber indenfor vektorregning i 2 dimensioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet ligger i direkte forlængelse af forløbet om vektorer i planen og progressionen er baseret på en generalisering fra 2 til 3 dimensioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Supplerende stof. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet ligger i forlængelse af forløbene om vektorer i planen og rummet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Felsager, Bjørn og Mette Vedelsby: Perspektiv med GeoMeter, Malling-Beck, 2005, s. 13-16 + 28-35 Frandsen, Jesper: Ind i perspektivet, Systime, 1994, kap. 4-5 + 7-8 Supplerende stof. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, s. 193-229 - Forlaget HAX, 2006. Noter og supplerende øvelser af Karsten Juul - downloads fra www.mat1.dk Kernestof. |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntegralregningen introduceres ved integrationsprøven og teori og metoder tilføjes løbende i vekselvirkning hermed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Riber, Peter: Kryptologi, Systime 2007, kap.1-3 Enigma-simulator - kodebeskeder i datalokale. Sing, Simon: Kodebogen, Gyldendal, 2001, s. 138-204 Supplerende stof. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Diverse opgaveregning og repetition i datalokale. Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, s. 237-259 - Forlaget HAX, 2006 Noter af Karsten Juul og supplerende opgaver - downloads fra www.mat1.dk Clausen, Flemming et.al.: Gyldendals Gymnasiematematik - Grundbog A, Gyldendal, 2007 s.28-75 + 200-205. Kernestof og supplerende stof. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Nielsen, Knud Erik og Esper Fogh: Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 263-299 Kernestof. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Østergaard, Hanne: Komplekse tal - noter fra Matematik og naturfag i verdensklasse 2004. Desuden quisser og materiale fra: www.matnatverdensklasse.dk/ > Uv-materialer > Matematik med CAS > Komplekse tal Supplerende stof. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eksamensspørgsmål: www.sctknud-gym.dk/lrere/RE/Studieplan%201yMA/3yMA%202008%20Eksamensspørgsmål%20matematik.doc Litteratur:
I klassens rum i Fronter:
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|