Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, A |
Lærere | Jens Bang-Jensen |
Hold | 2005 MA/z |
Beskrivelse |
Prøveform a: Uden rapporter. |
Sidst opdateret | 2008-04-24 |
Indhold |
Forlaget HAX: Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005, side 62-82, 88-89. Note til AT 1 forløb (Leonardo da Vinci (proportioner) og idrætsmålinger (kondital) m.m). |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kende afhængig og uafhængig variabel.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærebog: Forlaget Hax, Vejen til Matematik AB1, 1. udgave 2005. Side 7-45, 48-56. I forbindelse med forløbet har eleverne afleveret rapporten: "Grundlæggende regneteknik". |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Repetere og systematisere viden om grundlæggende regneregler. "Bogstavregning".
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til matematik AB1, side 125-132, 138-147 + edb programmet GeoMeter + note om Geometer og klassisk geometri (16 sider). I forbindelse med forløbet har eleverne udarbejdet en større opgave/rapport. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At lære om hvad et matematisk bevis er.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til Matematik AB1, side 156-177. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kende og kunne anvende funktionsbegrebet.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til Matematik AB1, side 182-197, 202-217, 220-231. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At beherske disse funktionstyper til modellering og opgaveløsning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til Matematik AB1, side 237-261. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne udføre beregninger på retvinklede og vilkårlige trekanter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til Matematik AB1, side 93-121. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noter |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kende andengradspolynomiets særlige egenskaber samt grafens forløb. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof Vejen til Matematik A2, forlaget HAX 1. udg. 2006 Side 7-51 Supplerende stof I ovennævnte tekst og på klassen diskuteres logisk problemer så som tællelighed, uendelighed (hilberts hotel, tallinjen), Zenons paradoks. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at få et nærmere kendskab til funktionsbegrebet, inden vi begynder på differentialregningen
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof |
Omfang | 31.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at få forståelse for grænseværdibegrebet
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til matematik A2, Forlaget HAX, side 193-231 Supplerende stof: Partiel integration gennemgået. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til matematik A2, side 119-159. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- Regneregler for vektorer i planen
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Note, udleveret: LP i 2 dimensioner, LP via TI Interactive, LP via applets, historisk baggrund. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Matematiks del af AT9
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Differentialligninger med eksempler på modellering: Henfaldsloven, henfaldskæde, dråbemodel m.m. Cirkelbevægelse gennemgået ved vektornotation.
Differentialligninger: Vejen til matematik A2, Hax Data 2006, side 237-259 |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til matematik A2, kapitel IV Vektorer i rummet. Side 165-187 MAT3H, Systime 1999. Side 211-248 (Supplerende om rumgeometri). DPGraph: Arbejde med 3D simulering af objekter i rummet med edb programmet DPGraph, som laver objekter på grundlag af analytiske udtryk: Eksplicitte ligninger og parameterfremstillinger. |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til matematik A2, Hax data side 303-312 |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vejen til matematik A2, side 264-299 |
Omfang | 33 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
MAT 3A, Kap. 2, side 53-82 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
5 elever, som har skrevet SRP i matematik og historie, holder oplæg om deres opgave.
|
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|