» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/1 2g

Matematik, 2006-08-01 Ma/1 2g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Rasmus Mejldal
Hold 2006-08-01 Ma/1
Beskrivelse 2g valghold fra C til B niveau. Eleverne kommer fra klasserne 2a og 2b.
Sidst opdateret 2007-04-28

Funktioner

Indhold "Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-175
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

INDHOLD. Definitionsmængde, værdimængde, maksimum og minimum, monotoniforhold, forskrift og graf, optimering.
MÅL. Eleverne skal
- være fortrolige med funktionsbegrebet og de mest centrale begreber som knytter sig til funktioner.
- kunne anvende funktioner til modellering af sammenhænge mellem variable

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Polynomier

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 40-45, 48-53
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 18-31, 34-39
Supplerende noter om TI InterActive
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning

Almene mål

Progression

Eksemplificering af funktionsbegrebet og introduktion til TI-InterActive.
MÅL. Eleverne skal
- kunne udlede løsningsformel for andengradsligning
- kunne udlede toppuntsformel for en parabel
- være fortrolige med grafer for polynomier (specielt 1., 2. og 3. grad)
- kunne undersøge grafer og løse simple ligninger/uligheder vha TI InterActive, TI89 eller andet grafværktøj

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Differentialregning

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 49-95 (fraregnet "logiske problemer).
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer

Almene mål

Progression

INDHOLD: Grænseværdi, fra sekant til tangent, differentiakvotient, eksempler og anvendelser.
MÅL. Eleverne skal:
- kunne redegøre for begreberne: "differentiabel i x_0" og "differentialkvotient i x_0".
- kunne anvende tre-trins reglen.
- kende differentialkvotienter for vigtige funktioner (sætning 4.1)
- kunne anvende f' til tangentbestemmelse og optimering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Integralregning

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 101-116, supplerende noter: "Hovedsætning om stamfunktioner", "Arealsætningen"
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

INDHOLD. Stamfunktion, integrationsprøve, Bestemmelse af alle stamfunktioner ud fra en stamfunktion, regneregler, ubestemt og bestemt integral, Arealsætningen, Bestemmelse af arealer for forskellige punktmængder.
MÅL. Eleverne skal:
- kunne redegøre for begreberne: "stamfunktion", "ubestemt integral", "bestemt integral".
- kunne udlede simple regnereegler for stamfunktioner.
- kunne udlede hovedsætningen for stamfunktioner
- kunne udlede arealsætningen for en voksende funktion
- redegøre for anvendelse af integralregning til bestemmelse af arealer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trigonometriske funktioner

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 237-245 (rep), 250-258, Supplerende noter: "Differentiation af cos, sin og tan", egne noter.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

INDHOLD. Beregninger i retvinklede og skævvinklede trekanter, trigonometriske funktioner: radianer, grafer, afledede funktioner, stamfunktioner.
MÅL. Eleverne skal:
- kunne udlede formler cos(v), sin(v) og tan(v) i en retvinklet trekant.
- kunne udlede cosinus - og sinusrelationerne.
- kunne redegøre for cos, sin og tan som funktioner, herunder grafer og differentiation/stamfunktion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde

Statistik - kondition for 1g'ere

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 93-96, 114-119, talmateriale "coopertest for 1g'ere"
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

INDHOLD. Statistiske deskriptorer, Normalfordeling, Miniprojekt om "Kondition for 1g'ere"
MÅL. Eleverne skal
- kunne redegøre for deskriptorerne: "middelværdi" og "spredning", samt præsentere et datamateriale grafisk.
- kunne redegøre for karakteristika for en normalfordeling, samt undersøge om et statistisk talmateriale er normalfordelt
- kunne redegøre for eget "miniprojekt"

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Hypotesetest - Livsformer

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 152-153, 157-158
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

INDHOLD. Nulhypotese og alternativ hypotese, signifikansniveau, chi-i-anden uafhængighedstest, behandling af spørgeskemaer om "Livsformer på Sct Knuds Gymnasium"..
MÅL. Eleverne skal
- kunne redegøre for basale principper for hypotesetest
- kunne udføre "chi-i-anden" uafhængighedstest af en krydstabel (med anvendelse af IT hjælpemiddel), samt give en matematisk fortolkning af resultatet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Sandsynlighedsregning - binomialfordeling

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 130-145 (pånær middelværdi).
Egne noter
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

INDHOLD. Basale regler for sandsynlighedsregning, eksempler, binomialkoefficienter K(n,r), binomialfordeling.
MÅL. Eleverne skal
- kunne anvende simple regler til bestemmelse af sandsynligheder for eksempelvis kast med terning, kast med mønt eller udtrækning af kort
- Kunne redegøre for K(n,r)-formlen
- Kunne redegøre for binomialfordelingen, herunder udregne sandsynligheder og præsentere dem grafisk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Mundtlighed

Indhold Kernestof (rep)
Egne noter
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer

Almene mål

Progression

INDHOLD. Teknikker til fremlæggelse af et matematisk emne: Fremstilling- og anvendelse af en disposition, anvendelse af tavle og IT hjælpemidler, matematikkens deduktive struktur.
MÅL. Eleverne skal
- have erfaring med at forberede og fremføre et "foredrag" om et matematisk emne.
- have kendskab til hvordan en disposition kan benyttes.
- være fortrolige med matematikkens deduktive struktur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning