Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, B |
Lærere | Rasmus Mejldal |
Hold | 2006-08-01 Ma/1 |
Beskrivelse | 2g valghold fra C til B niveau. Eleverne kommer fra klasserne 2a og 2b. |
Sidst opdateret | 2007-04-28 |
Indhold |
"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-175 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Definitionsmængde, værdimængde, maksimum og minimum, monotoniforhold, forskrift og graf, optimering.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 40-45, 48-53 Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 18-31, 34-39 Supplerende noter om TI InterActive |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksemplificering af funktionsbegrebet og introduktion til TI-InterActive.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 49-95 (fraregnet "logiske problemer). |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD: Grænseværdi, fra sekant til tangent, differentiakvotient, eksempler og anvendelser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 101-116, supplerende noter: "Hovedsætning om stamfunktioner", "Arealsætningen" |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Stamfunktion, integrationsprøve, Bestemmelse af alle stamfunktioner ud fra en stamfunktion, regneregler, ubestemt og bestemt integral, Arealsætningen, Bestemmelse af arealer for forskellige punktmængder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 237-245 (rep), 250-258, Supplerende noter: "Differentiation af cos, sin og tan", egne noter. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Beregninger i retvinklede og skævvinklede trekanter, trigonometriske funktioner: radianer, grafer, afledede funktioner, stamfunktioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 93-96, 114-119, talmateriale "coopertest for 1g'ere" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Statistiske deskriptorer, Normalfordeling, Miniprojekt om "Kondition for 1g'ere"
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 152-153, 157-158 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Nulhypotese og alternativ hypotese, signifikansniveau, chi-i-anden uafhængighedstest, behandling af spørgeskemaer om "Livsformer på Sct Knuds Gymnasium"..
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 130-145 (pånær middelværdi). Egne noter |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Basale regler for sandsynlighedsregning, eksempler, binomialkoefficienter K(n,r), binomialfordeling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof (rep) Egne noter |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
INDHOLD. Teknikker til fremlæggelse af et matematisk emne: Fremstilling- og anvendelse af en disposition, anvendelse af tavle og IT hjælpemidler, matematikkens deduktive struktur.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|