» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/2 2g

Matematik, 2006-08-01 Ma/2 2g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Henrik Svendsen
Hold 2006-08-01 Ma/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Regneregler og ligninger

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh:
"Vejen til matematik AB1", s. 24-26, s. 33-38,
s. 41-45
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal kunne reducere simple symbolske udtryk, hvor de nævnte regneregler skal bruges.

Eleverne skal kunne løse simple uligheder.

Eleverne skal kunne løse simple ligninger, hvori der indgår potenser og rødder.

Eleverne skal kunne løse simple opgaver om andengradsligninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Funktioner

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 156-175.
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne kan forstå funktionsbegrebet og kan bestemme ekstrema og monotoniintervaller for simple grafer.

Eleverne kan løse simple ligninger og uligheder grafisk.

Eleverne kan forstå begreberne sammensat funktion og omvendt funktion.

Eleverne kan løse simple optimeringsopgaver med et CAS-værktøj.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skævvinklede trekanter

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", s. 250-261.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne kan bruge regneregler for skævvinklede trekanter til at løse simple geometriske problemer.

Eleverne kan perspektivere emnet geometri til landmåling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Mere om funktioner

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 9-43
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne kan bestemme skæringspunkter og nulpunkter for forskellige kurver: rette linjer, parabler, hyperbler.

Eleverne kan bestemme toppunktet for en given parabel.

Eleverne kan anvende opløsning i faktorer og nulreglen til løsning af simple reduceringsopgaver.

Eleverne kan bestemme asymptoter for en given hyperbel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Differentialregning

Indhold Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 49-95.
Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne kan differentiere simple funktioner.

Eleverne kan bestemme tangentligninger for simple funktioner.

Eleverne kan anvende differentialregning til funktionsundersøgelse og optimeringsopgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Integralregning

Indhold Nielsen, Knud Erik: Matematik B2
side: 101-118
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sandsynlighedsregning

Indhold Nielsen, Knud Erik & Fogh, Esper: Matematik B2
side: 123-159
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde