» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 ma/d Eksamenspensum

Matematik, 2006-08-01 ma/d Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Mogens G. Rasmussen
Hold 2006-08-01 ma/d
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-14

Tal og grundlæggende regneteknik.

Indhold HAX Mat C. Side: 7–10, 12-37.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Symboler
  • Tal

Progression

Primære faglige mål: Basale færdigheder. Løse ligninger, regning med symbolholdige udtryk, isolere variable i formler. Anvendelse af lommeregner
Progression: Fra regning til algebra, konkret til abstrakt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold HAX Mat.C side 43-64,
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Sammenhængen mellem data og grafer samt modellers beskrivelse af "den virelige verden"
Bestemmelse af en ret linie ud fra data

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Deskriptiv statistik

Indhold HAX Mat C. Side: 75-87, 111-115
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Symboler

Progression

At kunne anvende og vurdere de gængse statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, Mat C. Side: 145-164.
Noter Regneark Excel, 13 sider
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Primære faglige mål: Opstilling og anvendelse af symbolholdige formeludtryk, isolere variable.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Geometri. Trekanter

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 121-126, 132-136
Introduktion til Geometer (noter)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • It

Progression

Fra problemløsning til kommunikation af løsningssstrategier,.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trekantsberegninger

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C",HAX Mat C. Side: 217-229.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

At kunne omsætte teori til praksis. Herunder specielt at kunne beregne ukendte sider og vinkler i trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 167-177, 182-197, 202-209m, 210-211
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Fra teori til praktisk anvendelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AT3

Indhold

Nielsen og Fogh, Vejen til matematik, MATC s. 184 - 190, s. 202 - 211. 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Modellering af variabelsammenhænge

Almene mål

  • Modeller

Progression

-at få indlært statistisk metode og behandling.
-at få kendskab til matematiske modeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde