Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, B |
Lærere | Ove Steen Nielsen |
Hold | 2006-08-01 Ma/j |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-11 |
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 7-38, 40-45 og 48-56 |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Tal og parenteser
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 62-85 og 88-89 |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksempler på sammenhænge
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 93-108 Supplerende stof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 114-119 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ikke-grupperede observationer
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 182-184 Supplerende stof: Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Obligatorisk Matematik 1, side 90-99 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Procentregning
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 125 - 132 Supplerende noter: Geometri. Supplerende stof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 138 - 145. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Linier
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 237 - 259 Supplerende stof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 260 - 261 Supplerende noter: Videnskabernes Selskabs opmåling af Danmark i sidste del af 1700-tallet. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Cosinus, sinus og tangens
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, side 156 - 175 Supplerende noter: Lineære funktioner |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Funktionsbegrebet
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eksponentialfunktioner
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Supplerende stof: uddrag af: Jesper Frandsen: Det gyldne snit - i kunst, natur og matematik (Systime, 1991) side 6-10, 17-18, 36-37, 46-48 og 69-73. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Projektarbejde i grupper på grundlag af fælles studeret stof.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 7-37 Supplerende stof: Noter: Bevis for andengradspolynomiets opløsning i faktorer. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 40-43
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ligning for en ret linie
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noter: Procent (4 sider) Noter: Indekstal (4 sider) Noter: Lorentz-diagrammer (5 sider) Noter: Lineær programmering (10 sider)
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Procent
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 49 og 52 - 93 Supplerende stof: Noter: Bevis for differentialkvotienten af kvadratrodsfunktionen Noter: Vækstmodeller og differentialkvotient.
|
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Grænseværdi og kontinuitet
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof og supplerende stof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 101 - 118 Noter: Bestemte integraler
|
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Stamfunktioner
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 147 - 149 Supplerende stof: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 123 - 146, 152 - 153, 155 - 156 og 158 - 159.
|
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Sandsynlighedsfelt
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, side 40 - 45 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Formålet er at studere en bestemt type funktioner og se, hvordan disse funktioner kan benyttes til beskrivelse af fysiske fænomener.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|