» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/j (2j Ma)

Matematik, 2006-08-01 Ma/j (2j Ma)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Ove Steen Nielsen
Hold 2006-08-01 Ma/j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-11

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 7-38, 40-45 og 48-56
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Tal og parenteser
Brøker
Regning med bogstaver
Talmængder
Ligninger og uligheder
Andengradsligningen
Potenser og rødder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 62-85 og 88-89
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eksempler på sammenhænge
Lineær sammenhæng
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Lineær model

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 93-108

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 114-119
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Ikke-grupperede observationer
Grupperede observationer
Normalfordeling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Procent- og rentesregning

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 182-184

Supplerende stof:
Jens Carstensen og Jesper Frandsen:
Obligatorisk Matematik 1, side 90-99
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Procentregning
Renteformlen
Opsparingsannuitet
Annuitetslån
Excel-regneark

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Geometri

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 125 - 132
Supplerende noter: Geometri.

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 138 - 145.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Linier
Trekanter
Retvinklede trekanter
Ensvinklede trekanter
Eksperimenter med GeomeTricks
Geometriske beviser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trekantsberegninger

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 237 - 259

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 260 - 261
Supplerende noter: Videnskabernes Selskabs opmåling af Danmark i sidste del af 1700-tallet.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Argumentation
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Cosinus, sinus og tangens
Beregninger i en retvinklet trekant
Beregninger i en vilkårlig trekant
Opmålingen af Danmark i 1700-tallet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Funktioner

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 156 - 175
Supplerende noter: Lineære funktioner
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Funktionsbegrebet
Regneforskrift
Graf
Opstilling af forskrifter
Monotoniforhold, maksimum og minimum
Lineære funktioner
Grafisk løsning af ligninger og uligheder
Optimering
Sammensat og omvendt funktion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksponentiel vækst og potensvækst.

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 185-197, 202-217 og 220-229

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Eksponentialfunktioner
Logaritmefunktioner
Graf og regneforskrift for eksponentiel udvikling
Eksponentiel vækst
Fordoblings- og halveringskonstant
Potensfunktioner og potensvækst

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT3 Renæssancen i Italien i historie, matematik og malerkunst.

Indhold Supplerende stof:
uddrag af:
Jesper Frandsen: Det gyldne snit - i kunst, natur og matematik (Systime, 1991)
side 6-10, 17-18, 36-37, 46-48 og 69-73.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Projektarbejde i grupper på grundlag af fælles studeret stof.
Skriftlig fremstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Parabler og andre kurver.

Indhold

Kernestof:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 7-37

Supplerende stof:

Noter: Bevis for andengradspolynomiets opløsning i faktorer.

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 40-43

 

 

 

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Ligning for en ret linie
Liniers skæring
Andengradspolynomiets graf
Andengradspolynomiets rødder
Polynomier
Keglesnit

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Anvendelse af matematik i samfundsfag (AT5)

Indhold

Noter: Procent (4 sider)

Noter: Indekstal (4 sider)

Noter: Lorentz-diagrammer (5 sider)

Noter: Lineær programmering (10 sider)

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Procent
Indekstal
Lorentz-diagrammer og Gini-koefficient
Lineær optimering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Differentialregning

Indhold

Kernestof:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2,  side 49 og 52 - 93

Supplerende stof:

Noter: Bevis for differentialkvotienten af kvadratrodsfunktionen

Noter: Vækstmodeller og differentialkvotient.

 

 

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Grænseværdi og kontinuitet
Indledning til differentialregning
Differentialkvotient
Differentialkvotienter af elementære funktioner
Regneregler for differentialkvotienter
Tangent
Flere differentialkvotienter
Differentialkvotienten som væksthastighed
Monotoniforhold
Optimering
Vækstmodeller og differentialkvotient

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Integralregning

Indhold

Kernestof og supplerende stof:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 101 - 118

 Noter: Bestemte integraler

 

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Stamfunktioner
Areal og stamfunktion
Bestemte integraler
Arealberegninger
Anvendelser af integralregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sandsynlighedsregning

Indhold

Kernestof:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:

Vejen til Matematik B2, side 147 - 149

Supplerende stof:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:

Vejen til Matematik B2, side 123 - 146, 152 - 153, 155 - 156 og 158 - 159.

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Sandsynlighedsfelt
Kombinatorik
Stokastisk variabel
Binomialfordeling
Stikprøver
Hypotesetest

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Lyd og lys - svingninger ( AT 6 )

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik A2, side 40 - 45

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Formålet er at studere en bestemt type funktioner og se, hvordan disse funktioner kan benyttes til beskrivelse af fysiske fænomener.

Radiantal
Funktionerne cosinus og sinus
Svingninger
Lydbølger - svævninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer