» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2005 hi/a Studieretningsforløb - efterår 2006

2005 hi/a Studieretningsforløb - efterår 2006

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2005 hi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-17

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Da verden fik størrelse 1400-1800 - Opdagelserne

Indhold Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-199
Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 69-76
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
- At arbejde med Europabegrebet – hvilke tanker har europæerne om sig selv og ”de andre”.
- At belyse hvilken indflydelse opdagelserne havde på europæernes forestillingsverden, menneskeopfattelse og hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Danmarks industrialisering

Indhold Haue et al.: Det gamle Danmark, Munksgaard 1983, p. 327-357.
Hyldtoft et al.: Det industrielle Danmark 1840-1914,Systime 1981, p. 335-344.
Video: Danmarks industrialisering, Dansk Industri
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet med forløbet var at belyse et litterært emne med den historiske baggrund. Desuden var materialet i høj grad baseret på talmateriale, tabeller og kurver for at eleverne skulle opøve kompetence ift. at læse tabeller o.lign.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning