» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/j grundforløb

Matematik, 2006-08-01 Ma/j grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Ove Steen Nielsen
Hold 2006-08-01 Ma/j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-20

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 7-38, 40-45 og 48-56
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Tal og parenteser
Brøker
Regning med bogstaver
Talmængder
Ligninger og uligheder
Andengradsligningen
Potenser og rødder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 62-85 og 88-89
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eksempler på sammenhænge
Lineær sammenhæng
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Lineær model

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 93-108

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 114-119
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Ikke-grupperede observationer
Grupperede observationer
Normalfordeling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Procent- og rentesregning

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 182-184

Supplerende stof:
Jens Carstensen og Jesper Frandsen:
Obligatorisk Matematik 1, side 90-99
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Procentregning
Renteformlen
Opsparingsannuitet
Annuitetslån
Excel-regneark

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning