» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/j studieretningsforløb i 1.g

Matematik, 2006-08-01 Ma/j studieretningsforløb i 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Ove Steen Nielsen
Hold 2006-08-01 Ma/j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-15

Geometri

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 125 - 132
Supplerende noter: Geometri.

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 138 - 145.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Linier
Trekanter
Retvinklede trekanter
Ensvinklede trekanter
Eksperimenter med GeomeTricks
Geometriske beviser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trekantsberegninger

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 237 - 259

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 260 - 261
Supplerende noter: Videnskabernes Selskabs opmåling af Danmark i sidste del af 1700-tallet.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Argumentation
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Cosinus, sinus og tangens
Beregninger i en retvinklet trekant
Beregninger i en vilkårlig trekant
Opmålingen af Danmark i 1700-tallet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Funktioner

Indhold Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 156 - 175
Supplerende noter: Lineære funktioner
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Funktionsbegrebet
Regneforskrift
Graf
Opstilling af forskrifter
Monotoniforhold, maksimum og minimum
Lineære funktioner
Grafisk løsning af ligninger og uligheder
Optimering
Sammensat og omvendt funktion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksponentiel vækst og potensvækst.

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 185-197, 202-217 og 220-229

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Eksponentialfunktioner
Logaritmefunktioner
Graf og regneforskrift for eksponentiel udvikling
Eksponentiel vækst
Fordoblings- og halveringskonstant
Potensfunktioner og potensvækst

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT3 Renæssancen i Italien i historie, matematik og malerkunst.

Indhold Supplerende stof:
uddrag af:
Jesper Frandsen: Det gyldne snit - i kunst, natur og matematik (Systime, 1991)
side 6-10, 17-18, 36-37, 46-48 og 69-73.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Projektarbejde i grupper på grundlag af fælles studeret stof.
Skriftlig fremstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde