Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, B |
Lærere | Ane Ploug-Sørensen |
Hold | 2006-08-01 Ma/k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-01 |
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Interaktivt læringsforløb (fortegn, regningsarter, parenteser og brøker) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Tal, talmængder og eksponentiel notation.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Noter: Interaktivt læringsforløb: Vækst (1. del om lineære funktioner). |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Variable.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Arbejdsark: Noter: Interaktivt læringsforløb: Vækst (eksponentiel- og potensvækst). |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Grundlæggende procentregning:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Arbejdsark om Leonardo da Vincis ideale proportioner. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Undersøgelse af om klassens elever passer med Leonardo da Vincis ideale proportioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Arbejdsark: Noter: |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ikke-grupperede observationer og grupperede observationer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Arbejdsark I forbindelse med interaktivt læringsforløb. Noter: Interaktivt læringsforløb om funktioner. |
Omfang | 14.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Begreber vedrørende funktioner:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Arbejdsark : Noter: Præsentation med beviser for sætningerne om trekantslinjer. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Konstruktioner i GeoMeter: Linjestykker, vinkler, cirkler, de fem trekantstilfælde.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: Arbejdsark : Noter: Interaktivt læringsforløb om retvinklede trekanter.
|
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af cosinus, sinus og tangens og aflæsning og beregning af disse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jens Carstensen og Jesper Frandsen: Obligatorisk Matematik 1, systime, 1996, 1. udgave, 1. oplag. Side 90 - 99. Noter: Arbejdsark : |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Centrale begreber vedrørende opsparing og lån og gloser brugt i bankverdnen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik B2, HAX, 1. udgave 2006: Arbejdsark : Noter: Interaktivt læringsforløb om andengradspolynomier og parabler. |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forskrift for lineær funktion ud fra punkt og hældning. Skæring mellem rette linjer. Løsning af lineære ligningssystemer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik B2, HAX, 1. udgave 2006: Arbejdsark: Noter: |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Grænseværdi i et punkt (formuleret i ord). Grænseværdi ensbetydende med grænseværdi fra højre og venstre. Kontinuitet i et punkt defineret ved: Grænseværdi lig med funktionsværdi. Kontinuerte funktioner og at egenskaben "overføres" til sum/differens... af funktioner.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik B2, HAX, 1. udgave 2006: Arbejdsark:
|
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af stamfunktion, notation og integraltegnet. Integrationsprøven. Integration af specielle funktioner (inklusiv e^nx, a^x, lnx) med bevis (integrationsprøven). Bestemmelse af integrationskonstanten.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik B2, HAX, 1. udgave 2006: Noter: Arbejdsark:
|
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af sandsynlighedsfelt, hændelse. Symmetrisk sandsynlighedsfelt og uafhængige hændelser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Arbejdsark med teori: TII-forløb om asymptoter for polynomiumsbrøker |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Definition af vandret, lodret og skrå asymptote. Metoder til bestemmelse og efterprøvning af asymptoter for specielt polynomiumsbrøker.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|