» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 ma/m Eksamenspensum

Matematik, 2006-08-01 ma/m Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Torben Sønnichsen
Hold 2006-08-01 ma/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Tal og grundlæggende regneteknik.

Indhold HAX Mat C. Side: 7–10, 12-28, 30-35.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Symboler
  • Tal

Progression

Primære faglige mål: Basale færdigheder. Løse ligninger, regning med symbolholdige udtryk, isolere variable i formler. Anvendelse af lommeregner
Progression: Fra regning til algebra, konkret til abstrakt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold HAX Mat.C side 43-66,
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Sammenhængen mellem data og grafer samt modellers beskrivelse af "den virelige verden"
Bestemmelse af en ret linie ud fra data

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Deskriptiv statistik

Indhold HAX Mat C. Side: 75-87.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Symboler

Progression

At kunne anvende og vurdere de gængse statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold HAX Mat C. Side: 145-164.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion

Progression

Primære faglige mål: Opstilling og anvendelse af symbolholdige formeludtryk, isolere variable. Evnen til mundtligt at formulere sig om matematisk teori og løsning af opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksponentiel vækst, logaritmefunktioner og Potensvækst

Indhold HAX Mat.C 167-177, 182-197, 202-211
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge
Regression med forskellige værktøjer og bestemmelse af forskrift ved indtegning på funktionspapir.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Klassisk Geometri

Indhold HAX Mat.C side 121-126, 132-136
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • It
  • Teori/metode

Progression

Trekanter og diverse egenskaber forbudet hertil. Herunder bl.a. højde, median, midtnormal, vinkelhalveringslinjer, Pythagoras m.m.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Trekantsberegninger

Indhold HAX Mat C. Side: 217-229.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

At kunne omsætte teori til praksis. Herunder specielt at kunne beregne ukendte sider og vinkler i trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik og sandsynlighed.

Indhold HAX Mat C. 93-115.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler

Progression

At kunne anvende og vurdere de gængse statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.
At kunne genkende de stokastiske variable og normalfordeling. At kunne bestemme sandsynligheder med speciel fokus på forskellige småspil med terninger og mønter. Kendskab til binomialfordeling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning