Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Matematik, B |
Lærere | Carsten Houlberg Hansen |
Hold | 2006-08-01 Ma/u |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-29 |
Indhold |
Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005: |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At genopfriske eller tilegne sig basale regnetekniske metoder
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Eksempler på størrelsessammenhænge, Lineær sammenhæng, Ligefrem og omvendt proportionalitet
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Afkodning af forskellige sammenhænge.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra sammenhænge til funktioner. Definitionsmængde, værdimængde, maksimum og minimum, monotoniforhold. Forskrift og graf. "Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-166 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFra sammenhænge til funktioner. At kende og kunne anvende funktionsbegrebet og andre begreber knyttet til funktioner. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Vejen til Matematik AB1", Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Forlaget HAX, 2005 (2. oplag), side 182-195 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vurdering af forskellige vækstmodeller
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Analysere og beskrivelse et givent datasæt med statistiske metoder. "Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Forlaget HAX, 2005 (2. oplag), side 93-108 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Funktioners egenskaber - forskellige beskrivelser, monotoniforhold. Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, Forlaget HAX, 1. udg: s. 68-73, 162-175 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At undersøge lineære sammenhænge - med beviser
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bestemmelse og anvendelse af forskrift Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, Forlaget HAX, 1. udg: s. 182-197, 202-217, 220-231 |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vurdering af forskellige vækstmodeller
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kompendium omhandlende en beskrivelse af hvorledes div. matematiske modeller kan benyttes til talbehandling og den naturvidenskabelige metode. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der skal udarbejdes problemstillinger vedr. en udvikling i social ulighed i Danmark. Problemstillingen besvares ud fra materiale, som er tilgængeligt i statistikbanken.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basale egenskaber for trekanter og forskellige geometriske steder. Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til klassisk geometri med beskrivelse af forskellige geometriske steder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Indføring af cosinus, sinus og tangens. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Cosinus, sinus og tangens
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mere om rette linier - ligning for en linje, skæring mellem linier - herunder løsning af to ligninger med to ubekendte Hyperbler og parabler - herunder famílier af grafer Litteratur: Knud E. Nielsen & Esper Fogh: Matematik B2, Hax 2006, s. 7-17 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ligning for en linje
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Andengradspolymiet - parabler, parallelforskydning af grafer, toppunktssætning, nulpunkter, faktorisering, optimering, anvendelser. Knud E. Nielsen & Esper Fogh, Matematik B2, Hax 2006, s. 18-43 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Andengradspolymiet - parabler
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Grænseværdier og kontinuitet, talfølger og grænseværdier,, differentialkvotient og tangent, tretrinsreglen, beregning af differentialkvotienter, regneregler for differentialkvotienter, monotoniforhold, væksthastighed Knud E. Nielsen, Matematik B2, Hax 2006: s. 49-90 |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Grænseværdi og kontinuitet
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Optimeringsproblemer ved brug af differentialregning, herunder anvendelser indenfor andre fag - fysik, biologi, kemi og samfundsfag - herunder forskellige modeller Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, HAX, 1. udgave 2006: side 90-95 Noter om optimering |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Optimeringsproblemer ved brug af differentialregning
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Stamfunktioner. Areal og stamfunktion.Bestemte integraler Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 101-118 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Stamfunktioner
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Sandsynlighed, Sandsynlighedsfelt, Kombinatorik, Stokastisk variabel, Binomialfordeling, Stikprøver og meningsmålinger, Hypotesetest Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, side 123-153 Noter: Normalfordelingen - brug af normalfordelingspapir Noter: Stikprøver og meningsmålinger |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Sandsynlighed
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forskellige spilleformer indenfor totalisatorspil. Kombinatorik. Besøg på en Væddeløbsbane Noter om spilleformerne: vinder, plads, trio, V5, Dagens Dubbel, V65 og V75. Beregning af bonpriser og gevinstberegninger. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kombinatorik
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noter: Opsparingsannuitet. Gældsannuitet. Serielån Noter: Kapitalfremskrivning, opsparingsannuitet og gældsannuitet ved brug af EXCEL |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kapitalfremskrivning
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noter: Ægyptisk matematik og babylonsk matematik |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forskellige talsystemer
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|