» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/u (2u Ma)

Matematik, 2006-08-01 Ma/u (2u Ma)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Carsten Houlberg Hansen
Hold 2006-08-01 Ma/u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Grundlæggende regneteknik

Indhold

Knud Erik Nielsen og Espen Fogh: Vejen til Matematik AB1, HAX, 1. udgave 2005:
Side 7 - 56.

Grundindstillinger af TI Interactive.

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

At genopfriske eller tilegne sig basale regnetekniske metoder
At kunne håndtere og løse simple ligninger af første og anden grad.
Tal, talmængder og eksponentiel notation.
Regningsarternes hiraki.
Regneregler vedrørende fortegn, parenteser, brøker, kvadratsætninger, rødder og potenser.
Det udvidede potensbegreb.
Løsning af ligninger af 1. og 2. grad.
Løsninger af 2.-gradsligninger.
Løgning af ligninger på TI89 og med
TI Interactive.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sammenhænge

Indhold

Eksempler på størrelsessammenhænge, Lineær sammenhæng, Ligefrem og omvendt proportionalitet
Bestemmelse af bedste rette linje
Eksperimentel undersøgelse af lineære sammenhængelse med anvendelse af regression på TI-89


Knud E. Nielsen & Esper Fogh:Vejen til Matematik AB1, Forlaget HAX side 62-67, 74-83,88-89

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Afkodning af forskellige sammenhænge.
Konstrueret "virkelighed" contra reel virkelighed
Lineær og proportional afhængighed.
Lineære modeller
Vurdering og dokumentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Funktioner

Indhold

Fra sammenhænge til funktioner. Definitionsmængde, værdimængde, maksimum og minimum, monotoniforhold. Forskrift og graf.

"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, HAX 2005, 1. udgave, s. 156-166
"TI-89 Titanium - introduktion og eksempler", Knud Nissen, Texas Instruments, 2005, s. 19-29

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Fra sammenhænge til funktioner. At kende og kunne anvende funktionsbegrebet og andre begreber knyttet til funktioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksponentiel vækst og logaritmefunktioner

Indhold

"Vejen til Matematik AB1", Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Forlaget HAX, 2005 (2. oplag), side 182-195

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge
Introduktion til matematiske beviser.
Kapitalfremskrivning
Bestemmelse og anvendelse af forskrift
Logaritmer - herunder regneregler for logaritmer
Eksponentielle og logaritmiske ligninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Statistik

Indhold

Analysere og beskrivelse et givent datasæt med statistiske metoder.

"Vejen til matematik AB1", Knud Erik Nielsen & Esper Fogh, Forlaget HAX, 2005 (2. oplag), side 93-108

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
Statistiske deskriptorer: Observationssættets størrelse, typetal, middelværdi, varians og standardafvigelse, frekvens og kumuleret frekvens. Fraktiler. Ikke-grupperede og grupperede observationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Funktionsteori

Indhold

Funktioners egenskaber - forskellige beskrivelser, monotoniforhold.
Sammensætning af funktioner. Omvendt funktion.
Optimeringsproblemer.
Benyttelse af grafregner til funktionsundersøgelse - herunder introduktion til brug af TI-Interactive til funktionsundersøgelser.

Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, Forlaget HAX, 1. udg: s. 68-73, 162-175

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer

Almene mål

Progression

At undersøge lineære sammenhænge - med beviser
At introducere og undersøge forskellige typer af funktioner og sammensætninger af funktioner.
At benytte grafregneren til funktionsanalyse.
At anvende funktioners maxiumum eller minimum til at løse simple optimeringsproblemer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksponentiel vækst, logaritmefunktioner og potensvækst

Indhold

Bestemmelse og anvendelse af forskrift
Logaritmer
Forskellige typer af koordinatsystmer og deres anvendelser.
Fordoblings-og halveringskonstant
Vurdering og anvendelse af simple vækstmodeller

Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik AB1, Forlaget HAX, 1. udg: s. 182-197, 202-217, 220-231

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge.
Logaritmefunktioner - herunder beviser for regneregler
Regression med forskellige værktøjer og bestemmelse af forskrift ved indtegning på funktionspapir.
Introduktion til matematiske modeller

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Social ulighed i Danmark

Indhold

Kompendium omhandlende en beskrivelse af hvorledes div. matematiske modeller kan benyttes til talbehandling og den naturvidenskabelige metode.
Noter om procentregning og indekstal
Danmarks statistikbank.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Der skal udarbejdes problemstillinger vedr. en udvikling i social ulighed i Danmark. Problemstillingen besvares ud fra materiale, som er tilgængeligt i statistikbanken.
Der skal foretages talbehandling ved brug af IT med brug af matematiske modeller og anvendelse af indekstal og procentregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometri

Indhold

Basale egenskaber for trekanter og forskellige geometriske steder.
Geometriske beviser.
Konstruktion med passer og lineal

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 125 - 132, 138-147

Noter:Konstruktion med passer og lineal

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

Introduktion til klassisk geometri med beskrivelse af forskellige geometriske steder.
Træning i bevisførrelse.
Klassiske konstruktioner med passer og lineal.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Trekantsberegninger

Indhold

Indføring af cosinus, sinus og tangens.
Beregninger i retinklet trekant.
Beregninger i skævvinklede trekanter.

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 237 - 261

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Cosinus, sinus og tangens
Beregninger i en retvinklet trekant
Beregninger i en vilkårlig trekant

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Mere om funktioner

Indhold

Mere om rette linier - ligning for en linje, skæring mellem linier - herunder løsning af to ligninger med to ubekendte

Hyperbler og parabler - herunder famílier af grafer

Litteratur:

Knud E. Nielsen & Esper Fogh: Matematik B2, Hax 2006, s. 7-17

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer

Almene mål

Progression

Ligning for en linje
Skæring mellem linier - herunder løsning af to ligninger med to ubekendte (lige store koefficienters metode, indsættelsesmetoden, grafisk løsning).
Matematisk logik og opstilling af ligninger.
Hyperbler og parabler - herunder famílier af grafer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Polynomier

Indhold

Andengradspolymiet - parabler, parallelforskydning af grafer, toppunktssætning, nulpunkter, faktorisering, optimering, anvendelser.

Knud E. Nielsen & Esper Fogh, Matematik B2, Hax 2006, s. 18-43

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Andengradspolymiet - parabler
Parallelforskydning af grafer
Toppunktssætning
Nulpunkter
Faktorisering
Optimering
Anvendelser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Differentialregning

Indhold

Grænseværdier og kontinuitet, talfølger og grænseværdier,, differentialkvotient og tangent, tretrinsreglen, beregning af differentialkvotienter, regneregler for differentialkvotienter, monotoniforhold, væksthastighed

Knud E. Nielsen, Matematik B2, Hax 2006: s. 49-90

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Grænseværdi og kontinuitet
Indledning til differentialregning
Differentialkvotient
Differentialkvotienter af elementære funktioner
Regneregler for differentialkvotienter
Tangent
Flere differentialkvotienter
Bestemmelse af differentialkvotienter
Differentialkvotienten som væksthastighed
Tangentbestemmelse
Monotoniforhold

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Optimering med f '(x)

Indhold

Optimeringsproblemer ved brug af differentialregning, herunder anvendelser indenfor andre fag - fysik, biologi, kemi og samfundsfag - herunder forskellige modeller

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, HAX, 1. udgave 2006: side 90-95

Noter om optimering

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Optimeringsproblemer ved brug af differentialregning
Anvendelser af differentialregning indenfor andre fag - fysik, biologi, kemi og samfundsfag - herunder forskellige modeller

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Integralregning

Indhold

Stamfunktioner. Areal og stamfunktion.Bestemte integraler
Arealberegninger og andre anvendelser af integralregning 

Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", s. 101-118

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Stamfunktioner
Areal og stamfunktion
Bestemte integraler
Arealberegninger
Anvendelser af integralregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sandsynlighedsregning og statistik

Indhold

Sandsynlighed, Sandsynlighedsfelt, Kombinatorik, Stokastisk variabel, Binomialfordeling, Stikprøver og meningsmålinger, Hypotesetest

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:

Vejen til Matematik B2, side 123-153

Noter: Normalfordelingen - brug af normalfordelingspapir

Noter: Stikprøver og meningsmålinger 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Sandsynlighed
Sandsynlighedsfelt
Kombinatorik
Stokastisk variabel
Binomialfordeling
Stikprøver og meningsmålinger
Hypotesetest

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Spilteori

Indhold

Forskellige spilleformer indenfor totalisatorspil. Kombinatorik. Besøg på en Væddeløbsbane

Noter om spilleformerne: vinder, plads, trio, V5, Dagens Dubbel, V65 og V75. Beregning af bonpriser og gevinstberegninger.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Kombinatorik
Spilteori vedr. totalisatorspil
Gevinstberegninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Rentesregning

Indhold

Noter: Opsparingsannuitet. Gældsannuitet. Serielån

Noter: Kapitalfremskrivning, opsparingsannuitet og gældsannuitet ved brug af EXCEL

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Kapitalfremskrivning
Opsparingsannuitet
Gældsannuitet
Brug af regneark til rentesregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Historisk matematik

Indhold

Noter: Ægyptisk matematik og babylonsk matematik

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Forskellige talsystemer
Positionssystemer
Eksempler på ægyptisk matematik
Eksempler på babylonsk matematik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer