» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/v grundforløb

Matematik, 2006-08-01 Ma/v grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Rasmus Mejldal
Hold 2006-08-01 Ma/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-08-01

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 1: Tal og grundlæggende regneteknik, s. 7-56.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Tal

Progression

Indhold: Basal aritmetik, reducering, isolering, løsning af ligninger.
Mål: Eleverne skal kunne
- redegøre for potenser og rødder
- reducere aritmetiske udtryk, som indeholder bogstaver
- løse simple ligninger samt isolere størrelser i ligningsudtryk (manuelt og med brug af CAS værktøjer)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge 1

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 2: Sammenhænge, s. 62-82.

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

INDHOLD: Repræsentationer af sammenhænge, eksempler på sammenhænge, lineær sammenhæng, lineær model og lineær regression
MÅL: Eleverne skal kunne:
- håndtere - og veksle mellem de fire centrale repræsentationer af en sammenhæng.
- redegøre for den lineær sammenhæng y = ax+b, herunder give en fortolkning af konstanterne a og b.
- redegøre for lineær regression med fokus på begreberne "bedste rette linje", regressionsligning og forklaringsgrad.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT 2: Gymnasielivsformer

Indhold

Kompendie.
Svar fra spørgeskemaundersøgelse blandt 1g'ere på Sct. Knuds.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Mål: Eleverne skal kunne
- fremstille og beskrive tabeller og diagrammer på baggrund af et talmateriale.
- udpege og beskrive sammenhænge.
- dokumentere sammenhænge (afhængighed og uafhængighed, nulhypotese, chi i anden test)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 3: Statistik, s. 93-119.

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

INDHOLD: Simple statistiske deskiptorer, Ikke grupperede - og grupperede observationer, normalfordeling.
MÅL: Eleverne skal kunne:
- redegøre for de simple statistiske deskriptorer, samt bestemme disse for et givet talmateriale (med anvendelse af IT hjælpemidler)
- anvende passende deskriptorer til at beskrive og vurdere et talmateriale, samt sammenligne to forskellige datasæt
- redegøre for "formen" af et histogram (tæthedsfunktion) for en normalfordeling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Sammenhænge 2

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 6: Eksponentiel vækst og potensvækst, s. 182-231.

Omfang 22.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

INDHOLD: Rentesregning, eksponentiel sammenhæng, fordobling og halvering, potenssammenhæng, regression og modeller, anvendelse af TI-InterActive
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for den eksponentielle sammenhæng, herunder betydningen af konstanterne a og b
- redegøre for potenssammenhæng, herunder betydningen af konstanterne a og b
- udlede formler for konstanterne a og b, når to graf-punkter er kendt (for begge ovenstående sammenhænge)
- udlede formler for halveringskonstant og fordoblingskonstant
- redegøre for eksponentiel regression og potensregression.
- redegøre for logaritmer og deres egenskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde