» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 Ma/v studieretningsforløb 1g

Matematik, 2006-08-01 Ma/v studieretningsforløb 1g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Rasmus Mejldal
Hold 2006-08-01 Ma/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-17

Funktioner

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 5: Funktioner, s. 156-172.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

INDHOLD: Fra sammenhænge til funktioner, afhængig- og uafhængig variabel, DM og VM, monotoniforhold, MAX og MIN, sammensatte- og omvendte funktioner, anvendelse af TI-InterActive.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for begreberne definitionsmængde, værdimængde, monotoniforhold, lokale og globale maximum og minimum for funktioner.
- bestemme ovenstående for en givet funktion med anvendelse af TI-InterActive.
- identificere indre- og ydre funktion for simple sammensatte funktioner.
- give eksempler på omvendte funktioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Klassisk geometri

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 4: Geometri, s. 125-132, 138-143.

Noter om Geometer.

Noter om Pythagoras' sætning.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

INDHOLD: Trekanter, ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter og Pythagoras' sætning, geometriske beviser, konstruktioner i Geometer, kongruenssætningerne med Geometer.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for centrale begreber i relation til trekanter, specielt: højde, midtnormal, median, vinkelhalveringslinje, areal.
- bevise at midtnormalerne skærer hinanden i samme punkt.
- bevise at højderne skærer hinanden i samme punkt.
- udlede og anvende Pythagoras' læresætning.
- redegøre for de fem trekantstilfælde.
- anvende Geometer til konstruktionsopgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Trigonometri

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 7: Trekantsberegninger, s. 237-247, 250-258.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

INDHOLD: Definitioner af cos, sin og tan, beregninger i retvinklede trekanter, arealformel, sinus- og cosinusrelationerne, anvendelse at sætninger på de fem trekantstilfælde.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for begreberne retningspunkt, cosinus, sinus og tangens til en vinkel.
- udlede og anvende sætning om cosv, sinv og tanv i retvinklede trekanter (beregninger i retvinklede trekanter).
- udlede og anvende arealformel og sinusrelationerne.
- anvende cosinusrelationerne.
- bestemme løsninger til trigonometriske grundligninger, eksempelvis cosv = a, hvor a er et givet tal og v er en vinkel i en trekant.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT 3: Kondition og konditest

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1, s. 102-107, 112-113

Talmateriale: Løbedistancer fra Coopertest for 1g'ere på Sct Knuds Gymnasium 05/06 og 06/07.

Øvelsesvejledning for to-punkts test, samt noter til beregninger i TI-InterActive 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

INDHOLD: Lineær sammenhæng og -regression, statistisk behandling af talmateriale, anvendelse at Excel og TI-InterActive.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for de matematiske modeller, som ligger til grund for to-punkts testen.
- redegøre for udvalgte problemstillinger i relation til "Kondition for 1g'ere på Sct. Knuds Gymnasium" med udgangspunkt i gruppeprojekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Skriftlighed - TI InterActive

Indhold

Vejledende eksamensopgaver fra opgavesamling

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer

Almene mål

Progression

INDHOLD: Løsning af skriftlige opgaver i grupper, hensigtsmæssig anvendelse at CAS værktøjer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning