2005 hi/k

Termin forår 06
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Klaus Foldager
Hold 2005 hi/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Kronologiforløb mellem dansk/historie

Indhold Henrik Bonne Larsen & Thorkild Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2005 s. 41-49,54-63,91-97.
Flemming Clausen m.fl.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1997 s. 73-74
Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn, Systime 2005 s. 103-109,127-134
Harry Haue m.fl.: Det moderne Danmark, Munksgaard 1995 s. 49-53,57-61
Vibeke True: 1789-1989 et signalement af det moderne Europa, Munksgaard 1998, s. 10-13
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tyskland (Berlin) efter 1945 - inden udvekslingsturen til Berlin

Indhold Karl-Johan Hemmersam: Verden i konflikt og forandring. Munksgaard 2. udgave, 1996 s. 15-19, 25-28, 30-40,
Michael Klos: Tyskland 1871-1996. Munksgaard, 1996 s. 110-157
Vibeke True: 1789-1989 – Et signalement af det moderne Europa. Munksgaard, 1998
Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 199727-31,32-44
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Dette forløb afvikles som optakt til en udvekslingstur til Berlin. Formålet med forløbet er derfor at give eleverne en forståelsen af byen, Berlin, og et kendskab til Berlins og herunder Tysklands historie. Dette forløb skulle derfor gerne give et indblik i byens meget sammensatte og modsætningsfyldte historie efter 1945. Forløbet skal endvidere give viden om forskellige ideologiske og mentalitetsmæssige forskelle, der har præget Berlin. Samtidig skal forløbet være en øjenåbner og et redskab til diskussion af væsentlige problemstillinger, der opstod i forbindelse med murens fald.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde