Termin | forår 06 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Klaus Foldager |
Hold | 2005 hi/k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Henrik Bonne Larsen & Thorkild Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2005 s. 41-49,54-63,91-97. Flemming Clausen m.fl.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1997 s. 73-74 Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn, Systime 2005 s. 103-109,127-134 Harry Haue m.fl.: Det moderne Danmark, Munksgaard 1995 s. 49-53,57-61 Vibeke True: 1789-1989 et signalement af det moderne Europa, Munksgaard 1998, s. 10-13 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Karl-Johan Hemmersam: Verden i konflikt og forandring. Munksgaard 2. udgave, 1996 s. 15-19, 25-28, 30-40, Michael Klos: Tyskland 1871-1996. Munksgaard, 1996 s. 110-157 Vibeke True: 1789-1989 – Et signalement af det moderne Europa. Munksgaard, 1998 Carl-Johan Bryld og Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 199727-31,32-44 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDette forløb afvikles som optakt til en udvekslingstur til Berlin. Formålet med forløbet er derfor at give eleverne en forståelsen af byen, Berlin, og et kendskab til Berlins og herunder Tysklands historie. Dette forløb skulle derfor gerne give et indblik i byens meget sammensatte og modsætningsfyldte historie efter 1945. Forløbet skal endvidere give viden om forskellige ideologiske og mentalitetsmæssige forskelle, der har præget Berlin. Samtidig skal forløbet være en øjenåbner og et redskab til diskussion af væsentlige problemstillinger, der opstod i forbindelse med murens fald. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|