» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2006-08-01 MA/z (3z MA) - LUDUS

Matematik, 2006-08-01 MA/z (3z MA) - LUDUS

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Jesper Bang-Jensen
Hold 2006-08-01 MA/z (3z MA)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-29

01 Grundlæggende regneteknik

Indhold Vejen til matematik(Fogn & Nielsen 2005) Kapitel 1
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Symboler
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

02 Lineære sammenhænge

Indhold Vejen til matematik AB1 (Fogh & Nielsen 2005) kapitel 2
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Funktioner

Indhold Vejen til matematik AB1 s. 156-178
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksponentiel og potens vækst

Indhold Vejen til matematik AB1 side 182-231
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trigonometri & klassisk geometri

Indhold Vejen til matematik AB1 side 125-138, 238-262
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere plangeometriske problemer

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde

Statistik

Indhold Vejen til Matematik AB1, side 93-121.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Tal

Progression

At kunne analysere og beskrive et givent datasæt med statistiske metoder.
At kunne anvende normalfordelingsmodellen.
At kende relevansen for at beskrive eksperimentelt arbejde ud fra en statistisk synsvinkel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kombinatorik og elementær sandsynlighedsregning

Indhold Jens Carstensen og Jesper Frandsen MAT 3A
Kapitel 7 og 10
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Analytisk geometri

Indhold Castensen og Frandsen MAT 1 kapitel 6.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende vektorer og analytisk geometri

Almene mål

  • Symboler

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Parabler og andre funktioner

Indhold

Vejen til Matematik A2 Kapitel 1

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

- forståelse af parablers udseende
- svingninger Asin(bx+c)+d, anvendelse i fysik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Differentialregning

Indhold

Kernestof
Vejen til Matematik A2, forlaget HAX, 1. udgave 2006
side 57-111

Omfang 31.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

- at få forståelse for grænseværdibegrebet
- at forstå nogle af matematikkens abstrakte begreber og beviser
- at kunne håndtere differentialregning til at analysere funktionsudtryk
- at kunne anvende differentialregning til optimering
- at kunne anvende differentialregning i andre fag

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Integralregning

Indhold

Vejen til matematik A2, Forlaget HAX, side 193-231
Supplerende stof: Partiel integration gennemgået.

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation

Progression

Ubestemt integral, regneregler.
Arealfunktion, bestemt integral, regneregler.
Omdrejningslegemer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vektorer i planen

Indhold

Vejen til matematik A2, side 119-159.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende vektorer og analytisk geometri
  • Håndtere plangeometriske problemer

Almene mål

Progression

- Regneregler for vektorer i planen
- Vinkel mellem vektorer
- Determinant, herunder to ligninger med to ubekendte
- Linjens ligning på normalform
- Parameterfremstilling for en ret linje
- Ortogonale linjer
- Afstand mellem punkt og linje
- Cirklen: Ligning, tangent og skæring med linje

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Parameterkurver i planen

Indhold

Carstensen og Frandsen Mat 3A kapitel 2.s. 53- 82

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At beherske den basale teori/regneteknik for parameterkurver i planen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Differentialligninger

Indhold
  • Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik A2 side 236-259
  • Noter om fiskerimodeller/rovdyr-byttedyr
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere differentialligninger
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

At kunne løse simple første ordens differentialligninger vha separation af de variable.
At kunne opstille og løse simple matematiske modeller med ordinære differentialligninger.
At forstå simple vækstmodeller herunder ubegrænset vækst, ubegrænset vækst med indvandring samt den logistiske ligning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer