» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 3MA (3g MA)

Matematik, 2007-08-01 3MA (3g MA)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Anne Grethe Mølgaard
Hold 2007-08-01 3MA
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-13

AM/3MA 2007 Vektorer i planen

Indhold

Kernestof:
Nielsen og Fogh, Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 119-137 & 139-160

Supplerende stof:
Præsentation med indled. vektorregning og koordinater
Tværvektor (regneregler & koordinater)
Vinkelrette linier
Determinant og areal

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

At kunne håndtere vektorer på et abstrakt plan
At kunne anvende vektorer til simplificering og løsning af andre problemstillinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AM/3MA 2007 Differential- & integralregning (opsamling & suppl.)

Indhold

Supplerende stof:
Diff. af specielle fu. & regneregler
Diff. af ln, exp- og potens.fu
Diff. af samsat og inv. fu
Diff. af trig. fu.

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

Progression

At forstå sammenhæng og forskel mellem differenskvotient/sekanthældning og differentialkvotent/tangenthældning

At kunne bestemme diffrentialkvotienter for specielle funktioner ud fra definitionen

At beheske regnereglerne og kunne anvende dem på givne funtioner

At kunne beskrive en graf (monotonifothold og ekstrma) via undersøgelse af funktionens differentialkvotient

At kunne anvende differentialregning i optimeringsøjemed

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AM/3gMA 2007 Integraler, areal, summer og rumfang

Indhold

Kernestof:
Nielsen og Fogh, Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 193-227
Arealer og integraler

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • It

Progression

- sammenhæng mellem bestemt integral, areal, summer og rumfang
- integralregning
- anvendelse af TII/TI89 til beregning af areal under kurver samt integraler

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AM/3MA 2007 Trigonometriske funktioner

Indhold

Nielsen og Fogh, Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 40-47
Specielle værdier, omregningsformler, additionsformler og logaritmiske formler
Differentiation af trigonometriske fu.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Anvendelse af omregningsformler og logaritmiske formler til bestemmelse af diff.kvotient for sin og cos.
Anvendelse af brøkreglen til bestemmelse af diff.kvotien for tan.
Anvendelse af vektorregning til inden for et helt andet område (bevis for additionsformlen for cos(u-v)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AM/3MA 2007 Differentialligninger

Indhold

Kernestof:
Introduktion til diff.lign
Nielsen og Fogh, Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 237-259
Separation af variable

Supplerende stof:
Logistisk vækst og partialbrøker
2. ordens diff.lign.

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere differentialligninger
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • It

Progression

At kunne løse simple differentialligninger analytisk ved anvendelse af forskellige metoder:
- separation af variable
- løsningsmetoden til simple 2. ordens lign.
- løsningsmetoden til lineære lign.
- deSolve-værktøjet i TII/TI89

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

AM/3gMA 2007 Rumgeometri

Indhold

Kernestof: 
Nielsen og Fogh, Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 165-187

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere plangeometriske problemer

Almene mål

Progression

- at kunne bestemme skæring, afstande vinkler og projektioner i rummet
- at kunne beskrive linier, planer og kugler

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

AM/3gMA 2007 Statistik og sandsynlighedsregning

Indhold

Kernestof:
Deskriptiv statistik
Nielsen og Fogh, Vejen til matematik A2, HAX, 2006, s. 263-299
Stokastiske variable intro

Supplerende stof:
Regneregler for middelværdi og spredning
Uafhængige stok. var
Binomialfordeling
Normalfordeling
Stikprøver og meningsmålinger
Årsag & sammenhæng

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

- at kunne vurdere vurdere et givet talmateriale med hensyn til middelværdi og spredning
- at kunne forholde sig kritisk til en statistisk analyse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

1-2g stof

Indhold

”Vejen til Matematik AB1”, Forlaget HAX, 1. udgave 2006
Kap. VI: Trekantsberegninger
Kap. II & VII: Sammenhænge og vækst
Kap. VI: Funktioner

”Vejen til Matematik A2”, Forlaget HAX, 1. udgave 2006
Kap I: Poynomier (ekskl. "Logiske problemer)

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer