» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 3Ma (3g Ma)

Matematik, 2007-08-01 3Ma (3g Ma)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2007-08-01 3Ma
Beskrivelse

Prøveform a)

Sidst opdateret 2008-04-30

Parabler

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:

”Vejen til Matematik B2”, Forlaget HAX, 1. udgave 2006, s. 7-33.

"Vejen til Matematik AB1", Forlaget HAX, 1. udgave 2006, s. 42-45

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Ligning for parabler. Parallelforskydning af parabler. Koefficienternes betydning for parablens beliggenhed i koordinatsystemet. Udledning af formler for toppunkter og rødder. opløsning i faktorer. Anvendelse af nulreglen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Sammenhænge, vækst og funktioner

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", Forlaget HAX, 1. udgave 2006, s. 50-51, 62-82, 156-168, 182-197, 202-217, 220-229.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

(Sammenhænge og vækst er behandlet på C-niveau. De angivne materialer dækker hele forløbet til B-niveau).

Funktionsbegrebet. Beskrivelse af funktioner ved tabel, graf og forskift. Definitionsmængde, værdimængde, funktionsværdi, herunder grafisk aflæsning af disse.
Funktioners egenskaber: monotoni v.hj.a. graf

Kendte funktioners egenskaber(opsamling fra C-niveau med anvendelse af nye begreber): lineære funktioner, polynomier, eksponentielle funktioner, potens- og logaritmefunktioner.

Grafisk løsning af ligninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Polynomier af højere grad. Eksperimentelt TI-I forløb.

Indhold

Knud Erik Nielsen of Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", Forlaget HAX, 1. udgave 2006, s. 34-39.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning

Almene mål

Progression

Eksperimentelt forløb, hvor eleverne v.hj.a. Ti-Interactive undersøger egenskaber ved polynomier af højere grad, særligt med henblik på grafer og rødder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Differentialregning

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", Forlaget HAX, 1. udgave 2006, s. 52-74n, 76-93.

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Grænseværdi og kontinuitet. Sekant og tangent. Differenskvotient. Differentialkvotient som en grænseværdi.
Grafisk fortolkning: sekant <-> differenskvotient.
tangent <-> differentialkvotient.

Beregning af differentialkvotienter for udvalgte elementære funktioner.
Anvendelse af regneregler for differentialkvotienter.

Differentialkvotient som væksthastighed.

Udledning og anvendelse af tangentligning.

Monotoniforhold.

Optimering med f'(x)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Integralregning

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", Forlaget HAX, 1. udg. 2006, s.101-115.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Stamfunktionsbegrebet. Integrationsprøven. Regneregler for integration.

Stamfunktion og ubestemt integral.

Arealfunktionen. Bevis for at Arealfunktionen er en stamfunktion. Bestemt integral og areal.

Arealberegning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Elementære færdigheder

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", HAX, 1. udgave 2005: s. 19, 21-38, 40-45, 48-51.

Udleveret opgavesamling

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Anvende integralregning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Repetition og træning af elementære færdigheder. De angivne materialer dækker det samlede forløb til B-niveau.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Trekantsberegninger

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til matematik AB1", Forlaget HAX, 1. udg. 2006, s. 131-132, 238-261.

Introduktion til Geometer (noter)

Video: "The Laws of Sines and Cosines"

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

(De trigonometriske størrelser samt udledning af formler for den retvinklede trekant er behandlet på C-niveau. De angivne materialer dækker hele forløbet til B-niveau)

Areal af skævvinklet trekant.

Udledning af cosinus- og sinusrelationernerne.

Problemløsning ved anvendelse af formler og ved konstruktion med Geometer.

Historisk/kulturelt om landmåling (video)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sandsynlighedsregning og statistik

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1", Forlaget HAX, 1. udg. 2005: s. 93-108, 114-119.

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", Forlaget HAX, 1. udg. 2006: s. 124-156, 158-159

Stikprøver og meningsmålinger (noter)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

(Elementære statistiske deskriptorer samt normalfordeling er behandlet på C-niveau. De angivne materialer dækker det samlede forløb til B-niveau).

Sandsynlighedsfelt. Hændelser. Symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik.

Stokastisk variabel, middelværdi for stokastisk variabel. Uafhængige hændelser.

Binomialfordelt stokastisk variabel.

Stikprøver: population, repræsentativ stikprøve, bias, skjulte variable

Hypotesetest: nul-hypotese, mod-hypotese, signifikansniveau.

T-test for middelværdi, chi-i-anden goodness of fit, binomialtest.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer