» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 ma/1a (1a ma)

Matematik, 2007-08-01 ma/1a (1a ma)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Christian Frickmann Rohde
Hold 2007-08-01 ma/1a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, Vejen til Matematik C (HAX): s. 7-31

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Symboler
  • Tal

Progression

Mål: basale regnetekniske færdigheder; regning med symbolholdige udtryk.

Progression: fra konkrete tal til abstrakte udtryk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, Vejen til Matematik C (HAX): s. 32-37, 43-65

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Data og grafer - samt sammenhængen mellem disse. Ligning for ret linie ud fra data. Anvendelse af grafregner til ligningsløsning, tegning af grafer m.v.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, Vejen til Matematik C (HAX), s. 75-87, 93-98

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne anvende og vurdere simple statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Procentregning

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, Vejen til Matematik C (HAX): s. 145-164

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik C (HAX, 2005). Side 167-177, 182-188, 191-197, 202-209

 

Supplerende noter med udførlige beviser. Delvist gennemgået:

- Logaritmer - nogle regneregler

- Funktionspapirer

Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Anvendelse af titalslogaritme til beregninger. Beskrive og finde forskrifter for eksponentielle og potenssammenhænge.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometri 1

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik C (HAX, 2005). Side 121-126, 132-136, 217-229

PPT om bevis for Pythagoras' sætning

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Sikkerhed i anvendelsen af geometriske termer. Trigonometri i retvinklede trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometri 2

Indhold

Supplerende noter

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Kendskab til trigonometri i vilkårlige trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Regression og statistik i Excel

Indhold

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik C (HAX, 2005). Side 88-92, 180-181, 188-190, 209-211

Noter om Excel

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Anvendelse af regneark. Modeller og anvendelser heraf.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer