» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 ma/1b (1b ma)

Matematik, 2007-08-01 ma/1b (1b ma)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Torben Sønnichsen
Hold 2007-08-01 ma/1b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Tal og grundlæggende regneteknik.

Indhold

HAX Mat C. Side: 7–10, 12-37.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Symboler
  • Tal

Progression

Primære faglige mål: Basale færdigheder. Løse ligninger, regning med symbolholdige udtryk, isolere variable i formler. Anvendelse af lommeregner
Progression: Fra regning til algebra, konkret til abstrakt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Sammenhænge

Indhold

HAX Mat.C side 43-66,

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Sammenhængen mellem data og grafer samt modellers beskrivelse af "den virkelige verden"
Bestemmelse af en ret linie ud fra data

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold

HAX Mat C. Side: 145-164.

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion

Progression

Primære faglige mål: Opstilling og anvendelse af symbolholdige formeludtryk, isolere variable. Evnen til mundtligt at formulere sig om matematisk teori og løsning af opgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Deskriptiv statistik

Indhold

HAX Mat C. Side: 75-87.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Symboler

Progression

At kunne anvende og vurdere de gængse statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Statistik og sandsynlighed.

Indhold

HAX Mat C. Side:  93-110.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler

Progression

At kunne bestemme sandsynligheder med speciel fokus på forskellige småspil med terninger og mønter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold

HAX, Vejen til Matematik C, 1. udgave 2005.
Side 167-177, 182-193m, 194-197, 202-209m, 210-211

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Fra teori til praktisk anvendelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Geometri. Trekanter

Indhold

Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 121-126
Udeleveret ar: Bevis Pythagoras

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring

Progression

Fra problemløsning til kommunikation af løsningssstrategier,.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trekantsberegninger

Indhold

HAX Mat C. Side: 217-229m.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

At kunne omsætte teori til praksis. Herunder specielt at kunne beregne ukendte sider og vinkler i retvinklede trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde