» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 ma/1m (1m ma)

Matematik, 2007-08-01 ma/1m (1m ma)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Henrik Søgaard Hansen
Hold 2007-08-01 ma/1m
Beskrivelse

Mundtlig eksamen

Sidst opdateret 2008-04-10

Grundlæggende regneregler

Indhold

Vejen til matematik C, Knud Erik Nielsen og Esper Fogh, 1 udgave 2005. Kapitel 1

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Eleven skal opnå regnefærdigheder, og kende til vigtige regnerelger indenfor følgende:
Negative tal
Potenser og rødder
Brøkregning
Løsning af ligninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sammenhænge

Indhold

Vejen til matematik C. 1 udgave 2005. Kapitel 2

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Modellering af variabelsammenhænge

Almene mål

Progression

Eleven skal erhverve sig en viden om variabel sammenhænge. Kunne finde og beregne proportionalitet. Beregne omvendt proportionalitet. Finde bedste rette linie på øjemål.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Deskriptiv statistik

Indhold

Vejen til matematik C. 1 udgave 2005. Kapitel 3.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Eleven skal erhverve sig en viden om statistiske beregninger og sandsynligheder, samt beregne fordelinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Procentregning

Indhold

Vejen til matematik C. 1 udgave 2005. kap 5

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Procentregning og rentesregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sandsynlighedsregning

Indhold

Vejen til matematik C

Side 93-110

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Eleven skal kunne beregne:
Sandsynligheder for stokastiske variabler.
Sandsynligheder og kombinatorik.
Binomialfordelinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grundlæggende trekantsbehandling

Indhold

Vejen til matemaik C. Side 121-125 og 217-220

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

Eleven skal kunne beregne:
Areal i en trekant
Benytte og kende til ensvinklede trekanter
Kunne benytte Pythagoras læresætning på retvinklede trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometriske konstruktioner og beviser i trekanter

Indhold

Vejen til matematik C. Side 126-136

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

Eleven skal kende til konstruktioner af vinkler og liniestykker i en trekant ved benyttelse af passer og lineal.
Endvidere skal eleven kunne bevise sætningen for midtnormaler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold Vejen til matematik C. Side 167-211
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge

Almene mål

Progression

Eleven skal kunne:
Benytte logaritmer til beregninger.
Beskrive og finde eksponetielle funktionsforskrifter.
Herunder finde og beskrive fordoblings/halveringskonstanten
Beskrive og finde potens forskrifter.
Beskrive forskellige former for vækst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Cosinus og Sinus i retvinklede trekanter

Indhold
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

Eleven skal kunne definere cosinus og sinus i en enhedscirkel.
Benytte cosinus og sinus i beregninger i retvinklede trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer