» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 Ma/k (1k Ma) grundforløb

Matematik, 2007-08-01 Ma/k (1k Ma) grundforløb

Termin Efterår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Allan Birkegaard
Hold 2007-08-01 Ma/k (2k Ma)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-12-31

Tal, regneteknik samt anvendelser af TI-89 og TI InterActive

Indhold

Litteratur:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 7-42, 48-56

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Tal og parenteser.
Brøker.
Regning med bogstaver.
Talmængder.
Ligninger og uligheder.
Potenser og rødder.
Anvendelse af grafregner TI-89 til almindelig algebra, herunder løsning af ligninger og uligheder.
Anvende pc-baseret CAS-værktøj TI InterActive til løsning af ligninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sammenhænge

Indhold

Litteratur:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 62-82, 84-85, 88-89

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Eksempler på sammenhænge.
Lineær sammenhæng.
Proportionalitet og omvendt proportionalitet.
Lineær model.
Anvende Excel regneark.
Anvende grafregner TI89.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Procent- og rentesregning

Indhold

Litteratur:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 182-184

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Procentregning.
Kapitalfremskrivningsformlen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Statistik intro

Indhold

Litteratur:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 93-96

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Ikke-grupperede observationer introduceres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Formidlingsprojekt "Statistik i samfundet"

Indhold

Litteratur:

Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 97-107, 109-113.

 

Opgaveark:

Arbejdsark 1 og 2: Matematik formidlingsprojekt "Statistik i samfundet"

 

Web-steder, bl.a.:

Danmarks Statistik:  www.dst.dk

SFI-Det nationale Forskningscenter for Velfærd (tidl. Socialforskningsinstituttet): www.sfi.dk

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Ikke-grupperede observationer fortsat.
Grupperede observationer.

Projektarbejde med anvendelse af Excel regneark til forskellige statistiske undersøgelser, herunder bearbejdning af samfundsrelevante data fundet fra internettet (samfundsfag indgår i studieretningen).

Bla. data bearbejdet indenfor følgende selvvalgte områder: alkoholforbrug, social mobilitet, skilsmisser, luftforurening, ungdomskriminalitet, trafikulykker, folketal, uddannelsesniveau, museumsbesøgstal.

Anvendelse af powerpoint til præsentation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer