» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 Ma/u (1u Ma) grundforløb

Matematik, 2007-08-01 Ma/u (1u Ma) grundforløb

Termin Vinter 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Andreas Pedersen
Hold 2007-08-01 Ma/u (2u Ma)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-16

Tal og regneteknik

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 1 (s. 12-14, 16-19, 21-38, 40-45, 48-51)
Supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 1 (s. 7-11)
CAS-værktøjer
TI-89: Kom i gang med TI-89; Brug af ligningsløser (solver) med TI-89; Brug af grafværktøjer med TI-89

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Brøker / Regning med bogstaver / Vigtige regneregler / Potenser og rødder / Ligninger og uligheder / Andengradsligningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sammenhænge

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 2 (s. 62-82)
CAS-værktøjer
TI-89: Lineær regression med TI-89

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Eksempler på sammenhænge / Proportionalitet og omvendt proportionalitet / Lineær sammenhæng / Lineær model

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Statistik

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 3 (s. 93-108)
CAS-værktøjer
Aktivitet: Grupperede observationer med regneark

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Ikke grupperede observationer / Grupperede observationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Procent- og rentesregning (Tal og regneteknik)

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 6 (s. 182-184)

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Procentregning / Rentesregning / Opsparing og lån

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer