» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 Ma/u (1u Ma) årsprøvepensum 1.g

Matematik, 2007-08-01 Ma/u (1u Ma) årsprøvepensum 1.g

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Andreas Pedersen
Hold 2007-08-01 Ma/u (2u Ma)
Beskrivelse

Årsprøvepensum for 1.g

Sidst opdateret 2008-05-27

Tal og regneteknik

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 1 (s. 12-14, 16-19, 21-38, 40-45, 48-51)
Supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 1 (s. 7-11)
CAS-værktøjer
TI-89: Kom i gang med TI-89; Brug af ligningsløser (solver) med TI-89; Brug af grafværktøjer med TI-89

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Brøker / Regning med bogstaver / Vigtige regneregler / Potenser og rødder / Ligninger og uligheder / Andengradsligningen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sammenhænge

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 2 (s. 62-82)
CAS-værktøjer
TI-89: Lineær regression med TI-89

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Eksempler på sammenhænge / Proportionalitet og omvendt proportionalitet / Lineær sammenhæng / Lineær model

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Statistik

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 3 (s. 93-108)
CAS-værktøjer
Aktivitet: Grupperede observationer med regneark

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Ikke grupperede observationer / Grupperede observationer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Procent- og rentesregning (Tal og regneteknik)

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 6 (s. 182-184)

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Procentregning / Rentesregning / Opsparing og lån

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometri I

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 4 (s. 125-132)
Supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 4 (s. 133-137)
CAS-værktøjer
GeoMeter: Introduktion til GeoMeter; Klassisk geometri med GeoMeter

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Vinkelsummen / Højde og areal / Retvinklet trekant / Karakteristiske linjer for trekanter / Ensvinklede trekanter / Konstruktion med GeoMeter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT2 - Darwinisme -ID Kreationisme (matematikdel)

Indhold

Materiale for matematikdel
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, kap. 4 (s. 147-159) (samt opgaverne 352 + 354 på s. 162)
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 3 (s. 114-119) (samt aktivitet om normalfordeling af terningers/chokoladeknappers vægt på s. 120)
Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed, 4 sider (opgaverne 3 + 9)
CAS-værktøjer
TI89: t-test og chi-i-anden-test

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Stikprøver / Hypotesetest (t-test og chi-i-anden-test) / Normalfordeling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometri II

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 7 (s. 237-247, 250-259)
Supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 7 (s. 248-249, 260-261)
Aktivitet: Afstandsmåling med retvinklede trekanter; Landmåling
CAS-værktøjer
GeoMeter: Klassisk geometrisk konstruktion med GeoMeter
Interaktivt: Geometriprogrammer

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Sinus, cosinus og tangens / Beregninger ved retvinklede trekanter / Sinusrelationerne / Cosinusrelationerne / Beregninger ved vilkårlige trekanter / De fem trekantstilfælde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Funktioner

Indhold

Kernestof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 5 (s. 156-175
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 6 (s. 185-189, 196-197, 202-217, 220-229)
Supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 5 (s. 176-177)
Aktivitet: A4-matematik
CAS-værktøjer
TI89: Eksponentiel og potensregression med TI-89
TI InterActive: Undersøgelse af eksponentiel og potenssammenhæng med TI InterActive

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Funktionsbegrebet / Beskrivelse af funktioner / Funktioners egenskaber / Løsning af ligninger / Sammensat og omvendt funktion / Optimering / Eksponentialfunktioner / Potensfunktioner / Eksponentiel og potensregression / Matematisk model for eksponentiel og potenssammenhæng

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer