» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 Ma/v (2v Ma) 1g-pensum

Matematik, 2007-08-01 Ma/v (2v Ma) 1g-pensum

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Ove Steen Nielsen
Hold 2007-08-01 Ma/v (2v Ma)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-06

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 7-38, 40-45 og 48-56

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

Tal og parenteser
Brøker
Regning med bogstaver
Talmængder
Ligninger og uligheder
Andengradsligningen
Potenser og rødder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sammenhænge

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 62-85 og 88-89

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Eksempler på sammenhænge
Lineær sammenhæng
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Lineær model

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Statistik

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 93-108

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 114-119

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Ikke-grupperede observationer
Grupperede observationer
Normalfordeling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Procent- og rentesregning

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 182-184

Supplerende stof:
Jens Carstensen og Jesper Frandsen:
Obligatorisk Matematik 1, side 90-99

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Procentregning
Renteformlen
Opsparingsannuitet
Annuitetslån
Excel-regneark

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geometri

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 125 - 132
Supplerende noter: Geometri.

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 138 - 145.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

Progression

Linier
Trekanter
Retvinklede trekanter
Ensvinklede trekanter
Eksperimenter med GeomeTricks
Geometriske beviser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Trekantsberegninger

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 237 - 259

Supplerende stof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 260 - 261
Supplerende noter: Videnskabernes Selskabs opmåling af Danmark i sidste del af 1700-tallet.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Cosinus, sinus og tangens
Beregninger i en retvinklet trekant
Beregninger i en vilkårlig trekant
Opmålingen af Danmark i 1700-tallet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kondition og konditest (AT 2)

Indhold
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Matematisk behandling af måledata fra konditionsmålinger omfatende lineær regression og statistik.
Udarbejdelse af rapport med brug af TI-InterActive.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Funktioner

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 156 - 175
Supplerende noter: Lineære funktioner

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Funktionsbegrebet
Regneforskrift
Graf
Opstilling af forskrifter
Monotoniforhold, maksimum og minimum
Lineære funktioner
Grafisk løsning af ligninger og uligheder
Optimering
Sammensat og omvendt funktion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksponentiel vækst og potensvækst.

Indhold

Kernestof:
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh:
Vejen til Matematik AB1, side 185-197, 202-217 og 220-229

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Eksponentialfunktioner
Logaritmefunktioner
Graf og regneforskrift for eksponentiel udvikling
Eksponentiel vækst
Fordoblings- og halveringskonstant
Potensfunktioner og potensvækst

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer