» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Matematik, 2007-08-01 MA/y (1y MA)

Matematik, 2007-08-01 MA/y (1y MA)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Rasmus Mejldal
Hold 2007-08-01 MA/y (2y MA)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-18

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

ph-begrebet

Indhold
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

INDHOLD. logaritmer, regneregler for logaritmer, anvendelser af logaritmer, den logaritmiske skala
MÅL. Eleverne skal kunne
- redegøre for logaritmer og deres centrale egenskaber
- udlede væsentlige regneregler for logaritmer
- redegøre for anvendelser af logaritmer, bl.a. fordoblingskonstant og bestemmelse af forskrift for potenssammenhæng

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Funktioner

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1.

Kap 5: Funktioner, s. 156-175.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

INDHOLD: Fra sammenhænge til funktioner, afhængig- og uafhængig variabel, DM og VM, monotoniforhold, MAX og MIN, sammensatte- og omvendte funktioner, anvendelse af TI-InterActive.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for begreberne definitionsmængde, værdimængde, monotoniforhold, lokale og globale maximum og minimum for funktioner.
- bestemme ovenstående for en givet funktion med anvendelse af TI-InterActive.
- identificere indre- og ydre funktion for simple sammensatte funktioner.
- give eksempler på omvendte funktioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Klassisk geometri

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1, s. 125-132, 138-147.

Noter om Geometer.

Noter om Pythagoras' sætning.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

INDHOLD: Trekanter, ensvinklede trekanter, retvinklede trekanter og Pythagoras' sætning, geometriske beviser, konstruktioner i Geometer, kongruenssætningerne med Geometer.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for centrale begreber i relation til trekanter, specielt: højde, midtnormal, median, vinkelhalveringslinje, areal.
- bevise at midtnormaler, vinkelhalveringslinjer og højder skærer hinanden i samme punkt.
- udlede og anvende Pythagoras' læresætning.
- redegøre for de fem trekantstilfælde.
- anvende Geometer til konstruktionsopgaver.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Trigonometri

Indhold

Hax, Vejen til Matematik AB1, s. 237-247, 250-259.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere plangeometriske problemer

Almene mål

Progression

INDHOLD: Definitioner af cos, sin og tan, beregninger i retvinklede trekanter, arealformel, sinus- og cosinusrelationerne, anvendelse at sætninger på de fem trekantstilfælde.
MÅL: Eleverne skal kunne
- redegøre for begreberne retningspunkt, cosinus, sinus og tangens til en vinkel og et radiantal.
- udlede og anvende sætning om cosv, sinv og tanv i retvinklede trekanter (beregninger i retvinklede trekanter).
- udlede og anvende arealformel, sinusrelationerne og cosinusrelationerne.
- redegøre for løsninger til trigonometriske grundligninger, eksempelvis cosv = a, hvor a er et givet tal og v er en vinkel i en trekant.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning