Matematik 2005 Ma/k 2.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, B
Lærere Peter Ole Dallmann
Hold 2005 Ma/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-02

Linjer og parabler

Indhold Vejen til Matematik B2
s.9 - s. 44
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Symboler

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Diffenrentialregning

Indhold Vejen til Matematik B2
s.49 - s 96
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klassisk logik og hypotesedannelse

Indhold På søndagstur i den logiske have, ABACUS 1991
s.5 - s.18
Veje til matematik A2
s. 303 - s.313
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Argumentation
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Lære hvordan forskellige typer argumenter er opbygget, vurdere argumenters gyldighed og genken-de den logiske form bag forskellige typer argumentation/bevisførelse. Herved skal der skabes en forståelse for forskellen mellem eksakte og ikke eksakte fag/videnskaber.
Eleverne skal lære at vurdere og benytte hypoteser i forbindelse med håndtering af viden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Økonomiske modeller - anvendelse af differentialregningen

Indhold
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende differentialregning
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde

Integralregning

Indhold Vejen til matematik B2
s. 101 - s. 119
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende integralregning
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sandsynlighedsregning og statistik

Indhold Vejen til matematik B2
Knud Erik Nielsen & jesper Fogh
s.123-s.162
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Argumentation
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde