Termin | 2005-2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Mediefag, B |
Lærere | Mette Wolfhagen Linnebjerg |
Hold | 2005 Me/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-21 |
Indhold |
”Fokus” side 12-42 + diverse filmcitater: Lynch: Blue Velvet, Welles: Citizen Kane, Politiets blinde øje, PT. Anderson: Magnolia, Lynch: The straight story. Hele film: "The Butterfly effect",Fly: "Drabet", Vinterberg: "Drengen der gik baglæns" |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henning Olsson og Henrik Poulsen: "Ryd forsiden". s. 44-54 (Nyhedskriterier) + s. 70-76 (nyhedsgenrer) Artikler fra Politiken, Fyens stiftidende, Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina "Horisont", DR om Katrina Michael Moore: Farenheit 9/11 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kritisk, analytisk forholden sig til mediernes formidling og kommunikation.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers" tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001 |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers" tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thorsen og Møller: TV-journalistik, kap. 1 og 2. Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 27-34, 39-41, 45-48 henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden (om de fem nyhedskriterier) DR, tv-avisen, TV2 nyhederne, besøg på TV2. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med nyhedsjournalistik, programopbygning, nyhedskriterier, sendetider, public service, målgrupper for derigennem at kunne læse et tvnyhedsprogram analytisk og kritisk med henblik på at gennemskue, hvilke virkemidler, der tages i brug og hvordan de modtages. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thorsen og Møller: TV-journalistik, kap. 1 og 2. Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 27-34, 39-41, 45-48 Henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden (om de fem nyhedskriterier) |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at eleverne skal kunne analysere og skabe en nyhedsudsendelse. Dette indebærer:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ib Bondebjerg: Den medialiserede virkelighed, Ekko nr. 8, 2001. Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed, s. 59-63 Programmer eller citater: Lars Engels: Pigerne i Vestre fængsel (1), Historier fra en politistation (citat), Operation X, skatteakrobaterne (citat), De unge mødre, Katedralen 1.z., Hjerteblod (citat) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne skelne mellem forskellige dokumentarformater (observerende, dybdeborende, doku-soap), identificere fakta- og fiktionskoder og virkemidler og forholde sig kritisk til fremstillingsformen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 59-63 Ekko nr. 8, 2001 s. 20-25 Robinson Ekspeditionen afsnit 1, 2005 Paradise Hotel, afsnit 1, 2006 |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem analyse- og fortolkning af forskellige dokumentar- og realityprogrammer udvikles elevernes færdigheder indenfor film/tv analyse, filmsprog, tv-genrer, målgruppeanalyse. Endvidere styrkes elevernes evne til at forholde sig kritisk til en tv-produktion - herunder at afkode et programs fakta- og fiktionskoder. Desuden får de indblik i, hvilke programmer, der kendetegner de enkelte danske tv-stationer, og hvilken målgruppe stationerne henvender sig til. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fokus s. 48-81 |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Citater: Die hard - mega heard Barb Wire, G.I. Jane, Xena - krigerprinsessen Film: Jack Hill: Foxy Brown (1974), Renny Harlin: The Long Kiss goodnight (1996), Quentin Tarantino: Kill Bill Vol. 1 (2003) Tom Tykwer: Lola rennt (1999) Kompendium: Ann Lind Andersen: Machomænd med missioner (Berlingske Tidende 29.12.2002) Pernille Stensgaard: Frustreret frelser (Weekendavisen 8.11.2002) Rikke Schubart: Med vold og magt s. 12-25, 307-309, 318-321, 332-334, 345-349 Rikke Schubart: Femme fatale action! (Politiken 22.8.1997) Rikke Schubart: Heltinder i actionfilmen ("Øjeblikket" årg. 7 nr. 32/33, 1997) Anja Bertelsen: Filmens fandenivoldske feminist (Det fri Aktuelt, 24.12.1996) Flemming Kaspersen: Tarantino tager blodig affære (EKKO nr. 20, 2003) Tarantino taler (Information 24.10.2003) |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet beskæftiger sig med filmens kvindelige actionhelt. Via en introduktion til den traditionelle actionfilm og den mandlige actionhelt følges den kvindelige helts udvikling fra 70'ernes Foxy Brown til det nye årtusindes actionheltinde. I forløbet lægges der vægt på en genkendelse af de tre heltinderoller: amazone, moder og datter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Helmer Hansens "Ligegyldigt skænderi" |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEn øvelse i at bruge redigeringsprogrammet Pinnacle samt træning af klippefærdigheder og kendskab til de visuelle virkemidlers funktion i praksis. Eleverne skal her bruge det kendskab de i forvejen kar til redigeringsprogram og -metoder, videreudvikle og styrke dem og bruge dem til at skabe et færdigt medieprodukt. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Katz: "Fokus" afsnit om filmhistorie Østergaard, Christensen mfl.: Mediefag.dk - afsnit om filmhistorie Peter Jackson: Forgotton Silver Elevernes egne materialer |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Projektorienteret arbejde med forskellige filmiske perioder. Eleverne afsøger selv perioden, dens instruktører og hovedværker. Herefter holdes en Power point understøttet fremlæggelse for klassen med inddragelse af en shot-to-shot analyse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekster: Om ”Dr. Caligaris Cabinet”, ”Psycho", ”Motorsavsmassakren”, ”Maskernes nat”, ”Scream” i 1001 film du skal se inden du dør Rikke Schubart: ”Gyset” i: I lyst og død Rikke Schubart: ”Mors dreng” i Verdens 25 bedste gyserfilm Edvin Kau: ”Psycho” Rikke Schubart: ”Ikke en helt almindelig familie” i Verdens 25 bedste gyserfilm Rikke Schubart: ”teenage gyset” i I lyst og død Rikke Schubart: ”Bøhmanden og den sidste pige” i Verdens 25 bedste gyserfilm
Film: Robert Weine:Dr. Caligaris Cabinet, 1919 Alfred Hitchcocks Psycho, 1960 Tobe Hoopers Motorsavsmassakren, 1974 John Carpenters Halloween, 1978 Wes Cravens Scream 1, 1996 Citat fra Rodrigues: Planet Terror (zombie og slatter) |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem en teoretisk tilgang til gyset, arbejdes der med genretræk, tematik og filmiske virkemidler i gyserfilm |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kamera, Stativ, redigering Pinnacle studie 9 plus Kapitel om produktion fra: Levende Billeder, red. Hans Olus Schou og Mimi Olsen Eksamensfilm (arbejdstitler) - 7 grupper: "Den moderne Kain og Abel historie" - fiktion, 5 elever "To exist" - fiktion, 2 elever "Unges drukferier", dokumentar - 3 elever "Zyk0" - fiktion, 4 elever "Multiplot" - fiktion, 4 elever "Unges forbrugsvaner" - dokumentar, 5 elever "The Trip" - fiktion, 2 elever
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|