Mediefag, 2005 Me/m

Termin 2005-2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, B
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2005 Me/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-21

Introduktion til filmanalyse

Indhold ”Fokus” side 12-42 + diverse filmcitater: Lynch: Blue Velvet, Welles: Citizen Kane, Politiets blinde øje, PT. Anderson: Magnolia, Lynch: The straight story.
Hele film: "The Butterfly effect",Fly: "Drabet", Vinterberg: "Drengen der gik baglæns"
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medier og Kommunikation

Indhold Henning Olsson og Henrik Poulsen: "Ryd forsiden". s. 44-54 (Nyhedskriterier) + s. 70-76 (nyhedsgenrer)
Artikler fra Politiken, Fyens stiftidende, Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina
"Horisont", DR om Katrina
Michael Moore: Farenheit 9/11
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Kritisk, analytisk forholden sig til mediernes formidling og kommunikation.
Analyse og forståelse af mediestof, eget produkt i forb. mdt.fremstilling og IT præsentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Road movie

Indhold Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers"
tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama
Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
Træning i tematisk og filmsproglig analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Road movie fortsat i studieretningen

Indhold Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers"
tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama
Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
Træning i tematisk og filmsproglig analyse.
Genkende road moviens genretræk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Nyhedsformidling

Indhold Thorsen og Møller: TV-journalistik, kap. 1 og 2.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 27-34, 39-41, 45-48
henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden (om de fem nyhedskriterier)
DR, tv-avisen, TV2 nyhederne, besøg på TV2.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Arbejde med nyhedsjournalistik, programopbygning, nyhedskriterier, sendetider, public service, målgrupper for derigennem at kunne læse et tvnyhedsprogram analytisk og kritisk med henblik på at gennemskue, hvilke virkemidler, der tages i brug og hvordan de modtages.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nyhedsformidling

Indhold Thorsen og Møller: TV-journalistik, kap. 1 og 2.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 27-34, 39-41, 45-48
Henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden (om de fem nyhedskriterier)
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af udstyr
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Faser i produktion
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Produktion
  • Produktionsforhold
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Projektarbejde

Progression

Målet er at eleverne skal kunne analysere og skabe en nyhedsudsendelse. Dette indebærer:
- genrebestemmelse
- Målgruppebestemmelse
- nyhedsindslagets opbygning og placering
- analyse af journalistiske og filmiske virkemidler.
- nyhedskriterierne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Dokumentar

Indhold Ib Bondebjerg: Den medialiserede virkelighed, Ekko nr. 8, 2001.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed, s. 59-63
Programmer eller citater: Lars Engels: Pigerne i Vestre fængsel (1), Historier fra en politistation (citat), Operation X, skatteakrobaterne (citat), De unge mødre, Katedralen 1.z., Hjerteblod (citat)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kultur
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

At kunne skelne mellem forskellige dokumentarformater (observerende, dybdeborende, doku-soap), identificere fakta- og fiktionskoder og virkemidler og forholde sig kritisk til fremstillingsformen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Realityshow (Emne om dokumentarformer fortsat fra 1.g)

Indhold Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 59-63
Ekko nr. 8, 2001 s. 20-25
Robinson Ekspeditionen afsnit 1, 2005
Paradise Hotel, afsnit 1, 2006
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Gennem analyse- og fortolkning af forskellige dokumentar- og realityprogrammer udvikles elevernes færdigheder indenfor film/tv analyse, filmsprog, tv-genrer, målgruppeanalyse. Endvidere styrkes elevernes evne til at forholde sig kritisk til en tv-produktion - herunder at afkode et programs fakta- og fiktionskoder. Desuden får de indblik i, hvilke programmer, der kendetegner de enkelte danske tv-stationer, og hvilken målgruppe stationerne henvender sig til.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Produktion - øvelser og pilotfilm

Indhold Fokus s. 48-81
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Anvendelse af udstyr
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Faser i produktion
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Produktion
  • Produktionsforhold
  • Synopsis, manuskript og storyboard
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Den kvindelige actionhelt

Indhold Citater: Die hard - mega heard
Barb Wire, G.I. Jane, Xena - krigerprinsessen
Film: Jack Hill: Foxy Brown (1974), Renny Harlin: The Long Kiss goodnight (1996), Quentin Tarantino: Kill Bill Vol. 1 (2003)
Tom Tykwer: Lola rennt (1999)

Kompendium:
Ann Lind Andersen: Machomænd med missioner (Berlingske Tidende 29.12.2002)
Pernille Stensgaard: Frustreret frelser (Weekendavisen 8.11.2002)
Rikke Schubart: Med vold og magt s. 12-25, 307-309, 318-321, 332-334, 345-349
Rikke Schubart: Femme fatale action! (Politiken 22.8.1997)
Rikke Schubart: Heltinder i actionfilmen ("Øjeblikket" årg. 7 nr. 32/33, 1997)
Anja Bertelsen: Filmens fandenivoldske feminist (Det fri Aktuelt, 24.12.1996)
Flemming Kaspersen: Tarantino tager blodig affære (EKKO nr. 20, 2003)
Tarantino taler (Information 24.10.2003)
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Forløbet beskæftiger sig med filmens kvindelige actionhelt. Via en introduktion til den traditionelle actionfilm og den mandlige actionhelt følges den kvindelige helts udvikling fra 70'ernes Foxy Brown til det nye årtusindes actionheltinde. I forløbet lægges der vægt på en genkendelse af de tre heltinderoller: amazone, moder og datter.
I forløbet vil eleverne træne deres analytiske og genremæssige færdigheder, de vil arbejde med genretræk, indholdsmæssig analyse og shot-to-shot analyse, hvorigennem de får trænet deres filmsproglige terminologi. Desuden vil eleverne træne deres kendskab til filmens dramaturgi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Redigeringsøvelse

Indhold Per Helmer Hansens "Ligegyldigt skænderi"
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvendelse af udstyr
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Produktion
  • Terminologi i produktion
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde

Progression

En øvelse i at bruge redigeringsprogrammet Pinnacle samt træning af klippefærdigheder og kendskab til de visuelle virkemidlers funktion i praksis. Eleverne skal her bruge det kendskab de i forvejen kar til redigeringsprogram og -metoder, videreudvikle og styrke dem og bruge dem til at skabe et færdigt medieprodukt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Projektarbejde

Filmhistorie

Indhold

Per Katz: "Fokus" afsnit om filmhistorie

Østergaard, Christensen mfl.: Mediefag.dk  - afsnit om filmhistorie

Peter Jackson: Forgotton Silver

Elevernes egne materialer

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Projektorienteret arbejde med forskellige filmiske perioder. Eleverne afsøger selv perioden, dens instruktører og hovedværker. Herefter holdes en Power point understøttet fremlæggelse for klassen med inddragelse af en shot-to-shot analyse.
Følgende perioder dækkes:
Tv's historie
Stumfilmen
Tysk ekspressionisme
Farcen
Film noir
Western
La nouvelle vague
Dogmefilm

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Gyserfilm

Indhold

Tekster:

Om ”Dr. Caligaris Cabinet”, ”Psycho", ”Motorsavsmassakren”, ”Maskernes nat”, ”Scream” i 1001 film du skal se inden du dør

Rikke Schubart: ”Gyset” i: I lyst og død

Rikke Schubart: ”Mors dreng” i Verdens 25 bedste gyserfilm

Edvin Kau: ”Psycho”

Rikke Schubart: ”Ikke en helt almindelig familie” i Verdens 25 bedste gyserfilm

Rikke Schubart: ”teenage gyset” i I lyst og død

Rikke Schubart: ”Bøhmanden og den sidste pige” i Verdens 25 bedste gyserfilm

 

Film:

Robert Weine:Dr. Caligaris Cabinet, 1919

Alfred Hitchcocks Psycho, 1960 

Tobe Hoopers Motorsavsmassakren, 1974

John Carpenters Halloween, 1978

Wes Cravens Scream 1, 1996

Citat fra Rodrigues: Planet Terror (zombie og slatter)

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Gennem en teoretisk tilgang til gyset, arbejdes der med genretræk, tematik og filmiske virkemidler i gyserfilm

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksamensproduktion

Indhold

Kamera, Stativ, redigering Pinnacle studie 9 plus

Kapitel om produktion fra: Levende Billeder, red. Hans Olus Schou og Mimi Olsen

Eksamensfilm (arbejdstitler) - 7 grupper:

"Den moderne Kain og Abel historie" - fiktion, 5 elever

"To exist" - fiktion, 2 elever

"Unges drukferier", dokumentar - 3 elever

"Zyk0" - fiktion, 4 elever

"Multiplot" - fiktion, 4 elever

"Unges forbrugsvaner" - dokumentar, 5 elever

"The Trip" - fiktion, 2 elever

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Projektarbejde