» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Mediefag, 2006-08-01 Me/m (3m Me)

Mediefag, 2006-08-01 Me/m (3m Me)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, B
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2006-08-01 Me/m (3m Me)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-16

Introduktionsforløb i filmiske virkemidler & dramaturgi

Indhold

Introduktionsforløb i filmiske virkemidler & dramaturgi

Kortfilm:
• ”Valgaften”, DK, 12 min., Anders Thomas Jensen, 1998
• “Wolfgang”, DK, 14 min., Anders Thomas Jensen, 1997
• ”Pin Up”, Sverige, 8 min., Mats-Olof Olsson, 1995
• ”Music For One Apartment & Six Drummers”, Sverige, 10 min., Ola Simonsson & Johannes Stjärne Nilsson, 2001
Antologien: ”Så er der forfilm - 1993”, DK, 29 min, diverse instruktører, Det Danske Filminstitut, 1993:• ”Eksamen”, DK, 7 min, Eddie Thomas Petersen,
• ”100 meter fri”, DK, 3 min, Anette Riisager,• ”Barnepigen”, DK, 6 min., Niels Gråbøl, • ”Julies Balkon”, DK, 5 min., Anette K Olsen,• ”Hvor ligger Painful City”, DK, 6 min., Lasse Spang Olsen

Tekster: (i alt 47 sider)
”Æstetik – virkemidler og dramaturgi, s. 11-42 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (31 sider)
Kompendium: ”Fortælling & stil” af Michael Møller & Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2006 (16 sider)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • It
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Teoretisk: danne et teoretisk forankret filmsprog på baggrund af tilegnede stilistiske og fortællemæssige overvejelser og termer.

Praktisk (kamera + redigering): øvelse i praktisk brug af kamera samt brug af redigeringsprogrammet Pinnacle 9 via kendskab til de visuelle virkemidlers funktion i praksis til skabelse af et færdigt medieprodukt (pilotfilm).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Pilotfilm

Indhold

Produktionsplanlægning, gruppearbejde  (synopsis, film og redigering)

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Anvendelse af udstyr
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Faser i produktion
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Produktion
  • Produktionsforhold
  • Synopsis, manuskript og storyboard
  • Terminologi i analysen
  • Terminologi i produktion
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

Progression

Tilegnelse af produktionsplanlægningsstrategi samt udfærdigelse af pilotfilm

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Teoretisk forløb: Road Movie

Indhold

Filmforløb: ”Road Movie”

Screening:
”Natural Born Killers” (Oliver Stone, 122 min, 1994)
”Thelma & Louise” (Ridley Scott, 129 min, 1991)
”Wild At Heart” (David Lynch, 124 min, 1990)
”Easy Raider” (Dennis Hopper, 94 min, 1969)
”Bonnie & Clyde” (Arthur Penn, 111 min, 1967)
”The Wizard Of Oz” (Victor Fleming, 98 min, 1939)

Tekster: (i alt 33 sider)
”Genre undervejs: Road movien i 90’erne”, s. 70-84 af Henrik Uth Jensen fra ”Kosmorama”, 219, 1997 (14 sider)
”Amerikansk nybølge”, s. 150-151 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (1 side)
”Bonnie and Clyde”, s. 239-242 i ”Drømmefilm” af Chritian Braad Thomsen, Samlerens Bogklub, 2000 (4 sider)
”Kræft i kulturen – Natural Born Killers”, s. 60-63 i ”De 25 bedste film af 90’erne” af Bo Green Jensen, Rosinante, 1999 (4 sider)
”Postmodernisme i 80’erne og 90’erne: USA – Lynch, Scott, Coen-brødrene, Tarantino og Allen”, s. 168-171 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (3 sider)
”Filmproduktion og historie”, s. 82-89 i ”Fokus” af Per B. Katz & Henrik Poulsen, Gyldendal, 2 udgave, 2004 (7 sider)

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Analytisk tilgang til produktion
  • Dramaturgi i produktioner
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Modeller
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Tilegnelse af teoretisk ballast, der anvendes i næranalyse og perspektivering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Citizen Kane

Indhold

Filmen "Citizen Kane" af Orson Welles(1940)

Manuskriptet v. Lars Christian Steenberg. Gyldendal 1989

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Analytisk tilgang til produktion
  • Dramaturgi i produktioner

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Tv2 rundvisning

Indhold

Rundvisning på Tv2 med guide + Johannes Langkilde

Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Anvendelse af udstyr
  • Dramaturgi i produktioner
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Produktion
  • Produktionsforhold

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Indsigt i Tv-produktion og tilrettelæggelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion

TV - nyheder, dokumentar- og realityformer

Indhold

Tekster:

Christensen, Pedersen og Østergaard: ”Mediefag.dk”, s. 6-27

Thorsen og Møller: ”TV-journalistik” s. 1-5

Horsbøl og Harboe: ”Den iscenesatte virkelighed” s. 59-63

Ib Bondebjerg: ”Den medialiserede virkelighed” i EKKO

 

Programmer:

Tv-avisen og Nyhederne fra d. 24.8.07

Martinsen: ”På grænsen til liv”, ”Fluen på væggen”

”Sidste stop Forchhammersvej” (DR2 2007)

”Modellernes Mareridt” (Operation X, TV2 2006)

”De unge mødre” (Kanal 4, 2007)

Alarm 112 (TV2, 2007)

Robinsonekspeditionen, afsnit 1 (TV3 2007)

 

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Gyserfilm

Indhold

 

Tekster:

Om ”Dr. Caligaris Cabinet”, ”Psycho”, ”De Levende døde”, ”Motorsavsmassakren”, ”Maskernes nat”, ”Scream” i 1001 film du skal se inden du dør

Rikke Schubart: ”Gyset” i: I lyst og død

Rikke Schubart: ”Mors dreng” i Verdens 25 bedste gyserfilm

Edvin Kau: ”Psycho”

Rikke Schubart: ”Ikke en helt almindelig familie” i Verdens 25 bedste gyserfilm

Rikke Schubart: ”teenage gyset” i I lyst og død

Rikke Schubart: ”Bøhmanden og den sidste pige” i Verdens 25 bedste gyserfilm

Helene Hindberg: ”Frygten for det umenneskelige” i Mifune nr. 8

Kenneth T. de Lorenzi: ”Hideo Nakata” i Kosmorama nr. 236

 

 

Film:

Robert Weine:Dr. Caligaris Cabinet, 1919

Alfred Hitchcocks Psycho, 1960

Tobe Hoopers Motorsavsmassakren, 1974

John Carpenters Halloween, 1978

Wes Cravens Scream 1, 1996

Hideo Nakatas Ringu, 1998

 

 Biografbesøg: "The Mist"

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

Progression

Der arbejdes med genren, som den kommer til udtryk gennem filmhistorien - fra Caligari til The Ring. I arbejdet med filmene lægges der vægt på genrekendskab, tematisk analyse og de filmiske virkemidler. Desuden vil der indgå en placering af filmene indenfor perioden, subgenren og instruktør.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning