» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Mediefag, 2007-08-01 3me (3g me)

Mediefag, 2007-08-01 3me (3g me)

Termin Maj-Juni 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, C
Lærere Jacob Lönneker
Hold 2007-08-01 3me
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-16

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Introduktion til faget

Indhold

Fokus s. 11-2, 30-31,32-39, 48-58
American Beauty – Sam Mendes, USA, viser ca. 5 min.
Blade Runner – Ridley Scott, USA, 1982, ca. 10 min.
Citizen Kane – Orson Welles, USA, 1941, ca. 10 min.
Geri’s Game – Jan Pinkava, USA, 1997, ca. 4 min.
Léon – Luc Besson, USA, 1994, 143 min.
Prinsen af Egypten – Brenda Chapman og Steve Hickner, USA, 1998, viser ca. 10 min.
Resevoir Dogs – Quentin Tarantino, USA, 1992, ca. 10 min.
Saving Private Ryan – Steven Spielberg, USA, 1998, ca. 15 min

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dramaturgiske grundprincipper
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

At lære eleverne at anvende film- og tv-sprogets terminologi i forbindelse med analyse af film og tv-produktioner.

At lære eleverne at redegøre for forskellige dramaturgiske modeller og fortælleforhold.

At lære eleverne at anvende forskellige analysemetoder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kortfilm 1

Indhold

Materiale fra DR Undervisning om kortfilm:

http://www.dr.dk/kortfilm/

Poulsen, Henrik. "Kortfilm med åbne øjne":

http://www.ekkofilm.dk/essays.asp?viewall=true&table=essays&id=41

Jensen, Anders Thomas. "Valgaften". Danmark, 1998, ca. 11 min.

Kjeldsen, Klaus. "Et Øjeblik". Danmark, 1999, ca. 7 min.

Nørgaard, Frederik Meldal og Dennis Petersen. "Kuppet". Danmark, 2000, ca. 7 min.

Olesen, Anette K. "Julies Balkon". Danmark, 1993, ca. 5 min.

Villum Jensen, Tomas og Anders Thomas Jensen. "Ernst og Lyset". Danmark , 1996, ca. 11 min.

 

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Progression

At eleverne får yderligere færdigheder i analyse og anvendelse af den faglige terminologi, samt begynder at lære at analysere en genre ud fra bestemte synsvinkler

Eleverne skal kunne identificere og analysere programtyper og kunne karakterisere grundlæggende træk ved kortfilmgenren.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Pilotfilm

Indhold

Skolens videoudstyr

Fokus, s.48 - 82, Videoproduktion

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Faser i produktion
  • Produktion
  • Udstyr

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

at eleverne lærer at udvikle en ide til en færdig produktion;

at eleverne lærer at beherske optage- og redigeringsudstyret;

at eleverne udvikler evnen til at forholde sig kritisk-analytisk til proces og produkt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Kortfilm 2

Indhold

Materiale fra DR Undervisning om kortfilm:

http://www.dr.dk/kortfilm

Poulsen, Henrik. ”Kortfilm med åbne øjne”:

http://www.ekkofilm.dk/essays.asp?viewall=true&table=essays&id=41

 

 Faurschou, Jørn. ”Life Is a Bitch”, Danmark, 1994, ca. 6 min.

Genz, Henrik Ruben. ”Bror, min bror”, Danmark, 1998, ca. 20 min.

Petersen, Eddie Thomas. ”Eksamen”, Danmark, 1993, ca. 5 min.

 

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dramaturgiske grundprincipper
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer

Progression

At eleverne får yderligere færdigheder i analyse og anvendelse af den faglige terminologi, samt begynder at lære at analysere en genre ud fra bestemte synsvinkler

Eleverne skal kunne identificere og analysere programtyper og kunne karakterisere grundlæggende træk ved kortfilmgenren.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dokumentar

Indhold

Christensen, Claus Nyman et. al. "Mediefag.dk". Systime, 2005, s. 6-27.

Bondebjerg, Ib. "Den medialiserede virkelighed". Ekko, maj 2001, s. 20-25.

Harboe, Jette Meldgaard og Gitte Harsbøl. "Den iscenesatte virkelighed - fra nyheder til reality". Systime, 2004, s.59-68.

 

Andersen, Stig. "Skatteakrobaterne". DR, 2002.

Engels, Lars. "Historier fra en politistation. Afsnit 2. Pigen med minkpelsen. DR, 2001.

Høj, Lars. "Er du mors lille dreng"? TV2, 1998.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At eleverne får yderligere færdigheder i analyse og anvendelse af den faglige terminologi, samt lære at analysere en genre ud fra bestemte synsvinkler

Eleverne skal kunne identificere og analysere programtyper og kunne karakterisere grundlæggende træk ved dokumentarmgenren.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksamensproduktion

Indhold

Skolens videoudstyr

Fokus, s. 48-82, Videoproduktion

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Faser i produktion
  • Produktion
  • Synopsis og storyboard
  • Udstyr

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • It

Progression

at eleverne lærer at udvikle en ide til en færdig produktion;

at eleverne lærer at beherske optage- og redigeringsudstyret;

at eleverne udvikler evnen til at forholde sig kritisk-analytisk til proces og produkt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde