| Termin | 07/08 |
| Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
| Uddannelse | STX |
| Fag og niveau | Mediefag, C |
| Lærere | Mette Wolfhagen Linnebjerg |
| Hold | 2007-08-01 me/3b |
| Beskrivelse | Ingen |
| Sidst opdateret | 2008-04-21 |
| Indhold |
Kompendium |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Filmsproglige virkemidler: Kompendium om filmsproglige virkemidler og dramaturgi. Citater: Orson Welles: Touch of evil, David Lynch: Blue Velvet, Ridley Scott: Gladiator, Steven Soderbergh: Oceans Eleven, Steven Spielberg: Minority report, Thomas Vinterberg: Festen, Brad Anderson: The Machinist, Steven Soderbergh: Traffic Filmanalyse: David Fincher: Fight club |
| Omfang | 15 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Østergaard m.fl.mediefag.dk s. 101-112 Diverse redskabsøvelser og redigeringsøvelse produktionsplanlægning Pilotfilm - 5 stk |
| Omfang | 16 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til fagets praktiske del. Gennem øvelser i kamera og redigering forberedes eleverne til arbejdet med pilotfilmen. Her arbejdes desuden med synopsis, produktionsplan og storyboard.
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Tekster: Samuel ben Israel: ”Polyfonier” i Kosmorama nr. 238 Peter Schepelern: ”Det er synd for menneskene” i EKKO nr. 31 Peter Albrechtsen: ”Når skæbnen kolliderer” i Mifune nr. 18 Ove Christensen: ”Babel – hvorfor kan vi ikke bare snakke?” i 16:9, nr. 19 Edvin Vestergaard Kau: ”Melankolien i bevægelse” i 16:9, nr. 10 Anne Mette Lundtofte: ”Sig det med blomster” i Film og fin de sicle Anmeldelse af Crash i Information, Politiken og Berlingske Tidende d. 12.8.2005
Film: Paul Thomas Anderson: Magnolia, 1999 Paul Haggis: Crash, 2005 Alejando Gonzáles Iñárritu: Babel, 2006 |
| Omfang | 18 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEn introduktion til multiplotfilmen. Herefter analyse af tre film - genreanalyse, tematisk analyse samt shot-to-shot. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Kamera, stativ, redigering Pinnacle studie 9 plus Fem elevfilm: "Gul" - fiktion, 6 elever "Den lille pige med tændstikkerne" - fiktion, 3 elever "Paranoia" - fiktion, 6 elever ""Sommerhus" - mockumentary, 5 elever "At miste" - fiktion, 6 elever |
| Omfang | 5 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Fokus: TV-dokumentarisme, Levende billeder s. 154-156, red Hans Olus Schou og Mimi Olsen Den Medialiserede virkelighed, Ib Bondebjerg, EKKO nr. Den iscenesattevirkelighed s. 59-63, Jette Harboe og Gitte Horsbøl Programmer: Operation X, De unge mødre, Robinson ekspeditionen 2006 |
| Omfang | 6 |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
En gennemgang af de tre formater: Dybdeborende dokumentar, Dokus-soap og realityshow med henblik på identifikation af filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|