» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Mediefag, 2007-08-01 me/3b (3b me)

Mediefag, 2007-08-01 me/3b (3b me)

Termin 07/08
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, C
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2007-08-01 me/3b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-21

Introduktion til filmsproget

Indhold

Kompendium

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dramaturgiske grundprincipper
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Filmanalyse

Indhold

Filmsproglige virkemidler:

Kompendium om filmsproglige virkemidler og dramaturgi.

Citater: Orson Welles: Touch of evil, David Lynch: Blue Velvet, Ridley Scott: Gladiator, Steven Soderbergh: Oceans Eleven, Steven Spielberg: Minority report, Thomas Vinterberg: Festen, Brad Anderson: The Machinist, Steven Soderbergh: Traffic

Filmanalyse:

David Fincher: Fight club

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dramaturgiske grundprincipper
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta og fiktion
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen
  • Udtryksform og indhold/målgruppe

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Redskabskursus og Pilotfilm

Indhold

Østergaard m.fl.mediefag.dk s. 101-112

Diverse redskabsøvelser og redigeringsøvelse

produktionsplanlægning

Pilotfilm - 5 stk

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analytisk tilgang til produktion
  • Dramaturgiske grundprincipper
  • Faser i produktion
  • Produktion
  • Synopsis og storyboard
  • Terminologi i produktion
  • Udstyr
  • Udtryksform og indhold/målgruppe

Almene mål

Progression

Introduktion til fagets praktiske del. Gennem øvelser i kamera og redigering forberedes eleverne til arbejdet med pilotfilmen. Her arbejdes desuden med synopsis, produktionsplan og storyboard.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Multiplotfilm

Indhold

Tekster:

Samuel ben Israel: ”Polyfonier” i Kosmorama nr. 238

Peter Schepelern: ”Det er synd for menneskene” i EKKO nr. 31

Peter Albrechtsen: ”Når skæbnen kolliderer” i Mifune nr. 18

Ove Christensen: ”Babel – hvorfor kan vi ikke bare snakke?” i 16:9, nr. 19

Edvin Vestergaard Kau: ”Melankolien i bevægelse” i 16:9, nr. 10

Anne Mette Lundtofte: ”Sig det med blomster” i Film og fin de sicle

Anmeldelse af Crash i Information, Politiken og Berlingske Tidende d. 12.8.2005

 

Film:

Paul Thomas Anderson: Magnolia, 1999

Paul Haggis: Crash, 2005

Alejando Gonzáles Iñárritu: Babel, 2006

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

En introduktion til multiplotfilmen. Herefter analyse af tre film - genreanalyse, tematisk analyse samt shot-to-shot.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksamensproduktion

Indhold

Kamera, stativ, redigering Pinnacle studie 9 plus

Fem elevfilm:

"Gul" - fiktion, 6 elever

"Den lille pige med tændstikkerne" - fiktion, 3 elever

"Paranoia" - fiktion, 6 elever

""Sommerhus" - mockumentary, 5 elever

"At miste" - fiktion, 6 elever

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Dokumentar og reality

Indhold

Fokus: TV-dokumentarisme, Levende billeder s. 154-156, red Hans Olus Schou og Mimi Olsen 

Den Medialiserede virkelighed, Ib Bondebjerg, EKKO nr.

Den iscenesattevirkelighed s. 59-63, Jette Harboe og Gitte Horsbøl

Programmer: Operation X, De unge mødre, Robinson ekspeditionen 2006

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

En gennemgang af de tre formater: Dybdeborende dokumentar, Dokus-soap og realityshow med henblik på identifikation af filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning