» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2005 hi/m 1g Danmark ca. 800 - 1940, tværfagligt forløb med dansk

2005 hi/m 1g Danmark ca. 800 - 1940, tværfagligt forløb med dansk

Termin januar-marts 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Hans Hansen
Hold 2005 hi/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-14

Oversigtslæsning, Europas historie /verdenshistorien

Indhold Olaf Søndberg, Europas historie. 1991
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Europas historie, oversigt

Indhold Olaf Søndberg, Europas historie. 1991
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse

Progression

At opnå indsigt i europæisk historie og formidling af stoffet. At opnå forståelse af historisk metode og erkende forskellige syn på historien.
Lektielæsning, forberedelse, notatteknik, par-arbejde, gruppearbejde, disponering af stof, oversigtsformulering, argumentation og dokumentation, kunne anvende kildekritiske begreber.

Progression
Klasserumskultur, forberedelse, Samarbejde og ansvarlighed, informationssøgning, formidling (skriftlig og mundtlig)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Antikkens samfund, Grækenland-Romerriget

Indhold Hans-Kurt Gade m.fl.,Europas vej.1996 s.9-40
Erik Christiansen, Antikkens styreformer til debat.1974 s.9-14, 28-37
Peter Ørsted, Romerne. Dagligliv i det romerske imperium.1989 s. 176-195, 207-223
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målene er i fortsættelse af den mere oversigtsprægede læsning i 1g at gå i dybden inden for et obligatorisk tema og foretage kritisk kildelæsning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Europæisk og dansk middelalder, kristen og muslimsk kultur

Indhold

Hans-Kurt Gade m.fl.,Europas vej. 1996  s. 41-82

Ebbe Kühle, Danmark. Historie. Samfund. 1990 s. 24-50

Mogens Carstensen og Jørgen Olsen, Middelalderliv. 1990  s. 7-13, 21-38, 50-76, 85-93, 116-121

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Renæssance, reformation og opdagelser

Indhold

Hans-Kurt Gade m.fl.,Europas vej.1996 s. 125-188
Flemming Kiilsgaard Madsen, Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.1995 s. 23-55

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

At opnå forståelse af indholdet i renæssancen og reformationen.
At opnå kendskab til de store opdagelser og perspektiverne i dem for Europa og den øvrige verden

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Imperialismen 1870-1914

Indhold Hans-Kurt Gade m.fl. , Europas vej.1996 s. 278-318
J. Bender/H.-K.Gade, Imperialismen og 1. verdenskrig.1986 s. 43-63
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Nazismen i Tyskland 1919-1939

Indhold

Olaf Søndberg, Europas Historie.1991 s. 133-140

Peter Frederiksen, Det tredie rige..2001 s. 15-20, 29-36, 65-79, 89-97, 174-178, 182-187

I. Bertelsen & K.Jacobsen, Hitlerfascismens vej til magten.1983 s. 6-12, 14-15, 21-24

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Den kolde krig

Indhold

Carl-Johan Bryld og Harry Haue, Den nye verden 1945-2000. 2. udg. 2002 s. 9-28,

Carl-Johan Bryld og Harry Haue, Kilder til den nye verden 1945-2000. 1997 s.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Indiens historie

Indhold

Niels Brimnes, Indien - fra britisk koloni til verdens største demokrati. 2007  s. 39-81, 99-114, 129-134, 140-150, 155-159, 167-174

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Danmarks historie efter 1945

Indhold

Ebbe Kühle,Danmarks.Historie.Samfund.1989  s. 171-242

Ebbe Foged, Kim Mølgaard Nielsen og Palle Roslyng-Jensen,Danmark i opbrud.1993                           s. 6-7, 14-15, 21-22, 37-38, 57-71, 72-73, 88-91, 114-115, 141-151

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning