» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik, 2006-08-01 mu/a studieretningsforløb

Musik, 2006-08-01 mu/a studieretningsforløb

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2006-08-01 mu/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Akkordlære

Indhold Grønager: "C-nøglen" s.30-34 + div. opgaver.
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Selvevaluering

Progression

At eleverne får basale færdigheder i akkordlære.
At eleverne får lejlighed til at sidde ved keyboards og afprøve teorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Musikanalyse - Sammenspil

Indhold Tekst og musik til "Respect" med Aretha Franklin
Tekst og node til "California Dremaing"
Musikanalyse-opskrft
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Tekstfortolkning

Progression

Arbejde videre på elevernes analyseredskaber m.h.p. projektarbejdet i faget.
Arbejde videre med klassens evne til at samarbejde om at indøve og fremføre et nummer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Musikprojekt. Slagtøjsseminar.

Indhold Div. udleverede materialer (BK) om projektarbejde, projektets indhold, krav til projekt, skiftlig dokumentation og fremlæggelse.
Derudover den mængde materiale af forskellig art, som grupperne indhenter omkring deres emne.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Klassen udarbejder i grupper et projekt indenfor 2 overordnede emner:
Musikmiljøer.
Musik - årtier.
Eleverne skal i projektet undersøge emnet, etablere en problemformulering, udarbejde musikanalyse samt formulere en skiftlig dokumentation på projektarbejdet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Forårskoncert

Indhold "Ain't no mountain high enough" (Marcin Gaye) - div. noder og tekst.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Tekstfortolkning

Progression

Arbejde videre med klassens disciplin og samarbejde omkring indstudering af et nummer med efterfølgende fremførelse for et publikum.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Projektfremlæggelser og forberedelse til eksamen.

Indhold Gruppernes skr. dokumentation vedr. projektet.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Klassen for feedback og en samlet vurdering af deres projekt.
Klassen forberedes på den teoretiske og praktiske eksamen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer