Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Musik, B |
Lærere | Rikke Juel Enemærke |
Hold | 2006-08-01 Mu/d |
Beskrivelse |
Undervisningsbeskrivelse for det 2-årige B-niveau som studieretningsfag. Den første der læser dette får flødeboller. |
Sidst opdateret | 2008-05-06 |
Indhold |
Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for c-niveau" s. 7-26 - c-nøgle omtalt kort. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndledende behandling af musikkens alfabet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Diverse arrangementer, SDS, en- og flerstemmige fællessange. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Det bestræbes at hver time indledes eller afsluttes med musikalsk udfoldelse - som minimum en en-stemmig fællessang.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for c-niveau", Systime 2005, s. 39-52 |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Jeg hører det - og glemmer det.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kursusmaterialer fra "Opera i undervisningen" på Den Jyske Opera d. 4. - 6. september 2006. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem opbygningen af deløvelser i musikdramatisk improvisation ledes frem til forståelse for og produktion af mindre scener.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Finn Gravesen: Hvem ejer musikken, s. 8-27. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe første værker angribes auditivt - i løbet af efteråret gøres gennemlytning af værker til lektie, så klassen kan starte med en snak om form og udtryk og gradvist koble fagterminologiske begreber til den hørte musik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for c-niveau" s. 27-38. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Integrering af musikteori om skalaer og intervaller i akkorder, kvintcirkel m.v.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes Grønager: C-nøglen, s. 79-93. Benjamin Britten: A young persons guide to the orchestra |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Det er målet at eleverne kan genkende instrumenter på deres klang.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Læst i forbindelse med ekskursion: Læst i forbindelse med filmmusik-workshop: |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mozart: Menuetto, Symfoni i Eb, K. 543, 3. sats |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDet er målet at kvalificere eleverne til intensivt at lytte analyserende - forløbet er et optaktsforløb til AT4. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ressourcerum i Fronter: Klip fra Sigurd og Symfoniorkesteret, DR Børne-TV. Ludwig van Beethoven: Egmont Ouverture |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fresh up på teori fra 1g. Derefter harmonisk analyse, tonal kadence, harmoniseringsopgaver med fortrinsvis hovedakkorder. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Maroon 5: This love (fællesnummer) |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Aare, Anders et. al: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2000, indledning og kap. 1-4 (kapitel 4 med fokus på anvendelse af den harmoniske trekant) ppt med lydeksempler fra bogen. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes Grønager: Groovy! s. 12-17 (flydestemmer) + 22-27 (basstemme) - 62-68 (medstemmer) og diverse afleveringer. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gravesen, Finn og Palle Andkjær Olsen: Nutidig dansk musik Fælles gennemgang af værker/artikler: Gruppearbejde a la generalprøve på projektarbejde (artikler som lektie til fremlæggelser): I forbindelse med StudieRetningsOpgaven i 2g EN-Mu er benyttet Bent Sørensens The Lady of Shalott, og i TY-Mu er benyttet Hans Abrahamsens (Arnold Schönberg) Vier Stücke aus Sechs kleine Klavierstücke, op. 19. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Niels Brynjolf: Jazz arrangement, Systime, 1995 s. 7-33 inkl. diverse afleveringer. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Under emnet coverversioner er der arbejdet med følgende værker og versioner: With a little help from my friends - Beatles, Joe Cocker, Blast Grupperne har arbejdet med følgende værker: |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Skriv på baggrund af jeres møde med Irland, Dublin, irsk litteratur og musik og det irske folk et af følgende:
I forbindelse med projektfremlæggelsen skal I redegøre for valg/fravalg af:
26/3 (RE) – 4. og 5. modul Gæstelærerne Ulla Berg & Jens Jeep underviser i dansk folkemusik set i en europæisk middelaldertradition (det irske link) i 90 min. Herefter ser vi The Commitments |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|