» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik, 2006-08-01 Mu/d 2-årigt studieretningsforløb, B-niveau

Musik, 2006-08-01 Mu/d 2-årigt studieretningsforløb, B-niveau

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, B
Lærere Rikke Juel Enemærke
Hold 2006-08-01 Mu/d
Beskrivelse

Undervisningsbeskrivelse for det 2-årige B-niveau som studieretningsfag. Den første der læser dette får flødeboller.

Sidst opdateret 2008-05-06

2006-08-01 Mu/d Musikteori I

Indhold

Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for c-niveau" s. 7-26 - c-nøgle omtalt kort.

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Node- og notationskendskab

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål

Progression

Indledende behandling af musikkens alfabet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2006-08-01 Mu/d Praktisk musikudfoldelse

Indhold

Diverse arrangementer, SDS, en- og flerstemmige fællessange.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Det bestræbes at hver time indledes eller afsluttes med musikalsk udfoldelse - som minimum en en-stemmig fællessang.
I løbet af grundforløbet arbejdes med en stadig udbygning af det samlede musikalske udtryk.
Der arbejdes med gruppefremførelse frem mod deltagelse med 3 numre i adventskoncert 6. december 2006.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

2006-08-01 Mu/d AT1 - STOMP

Indhold

Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for c-niveau", Systime 2005, s. 39-52
Annelise Fuglbjerg: "Skraldejam - kreative oplæg til "stomp", Folkeskolens Musiklærerforening 2004
Finn Holst og Mette Berggren: "Stomp - musik med krop", Folkeskolens Musiklærerforening 2002
Kirsten Juul Sørensen: "SDS - Sang, dans, spil", Systime 2006, s. 23-27 + diverse øvelser.
Johannes Grønager: noter til stomp, baseret på diverse øvelser i "Nøgle til musikken - grundlæggende musikteori", Systime 1999

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

Jeg hører det - og glemmer det.
Jeg ser det - og husker det.
Jeg gør det - og forstår det.

[Kinesisk ordsprog - citat fra Kirsten Juul Sørensen: "SDS - Sang, dans, spil", Systime 2006, s. 4]

Forløb afsluttet med offentlig optræden på Odense Banegårdscenter d. 29. september 2006

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

2006-08-01 Mu/d Figaros bryllup

Indhold

Kursusmaterialer fra "Opera i undervisningen" på Den Jyske Opera d. 4. - 6. september 2006.
Fokus på Ouverture til 1. akt, 1. akts 1. scene, finalescenen i 2. akt og finalescenen 4. akt.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Læringsstrategier

Progression

Gennem opbygningen af deløvelser i musikdramatisk improvisation ledes frem til forståelse for og produktion af mindre scener.
Fokus er lagt på at man enten er skaber eller deltager, og at oplevelsen af musikken beskrives ud fra hvilken rolle man i den givne øvelse har haft. Herved opnås en fornemmelse for sammenhængen mellem musikkens udtryk og den konkrete handling og Mozarts budskab.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

2006-08-01 Mu/d Musikhistorie I

Indhold

Finn Gravesen: Hvem ejer musikken, s. 8-27.
Uddrag af udvalgte tidstypiske værker af Haydn, Beethoven og Strauss.
Ekskursion med foredrag og koncert i forbindelse med Musikhøst-festivalen d. 30. november.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

De første værker angribes auditivt - i løbet af efteråret gøres gennemlytning af værker til lektie, så klassen kan starte med en snak om form og udtryk og gradvist koble fagterminologiske begreber til den hørte musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

2006-08-01 Mu/d Musikteori II

Indhold

Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for c-niveau" s. 27-38.

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Node- og notationskendskab

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål

Progression

Integrering af musikteori om skalaer og intervaller i akkorder, kvintcirkel m.v.
Kvalificerende til afleveringsopgaver - bl.a. C-nøglens opgaver s. 94-99

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

2006-08-01 Mu/d Dagens instrument

Indhold

Johannes Grønager: C-nøglen, s. 79-93.
Powerpoint med illustrationer fra Ardleys "Orkesterets verden" (se nedenfor) med indlagte lydeksempler..

Benjamin Britten: A young persons guide to the orchestra
Purcell: Rondeau (hornpipe fra "The Moor's Revenge" eller "Abdelazar")
Poul Ruders: Concerto in pieces
Purcell: Ho Ho Ho (Heksekorene nr. 16 og 18 fra Dido og Æneas)
Neil Ardley: Orkesterets verden, Høst og Søn, 1996 - diverse illustrationer af instrumenter

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Det er målet at eleverne kan genkende instrumenter på deres klang.
Eleverne vil i løbet af forløbet blive fortrolige med at følge med i et partitur ved at følge med i Brittens partitur - ved hjælp af projektor og fælles guidning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

2006-08-01 Mu/d Gæstelærere og ekskursion

Indhold

Læst i forbindelse med ekskursion:
Anders Houmøller Thomsen: Musiksalg via download eksploderer
Martin Blom Hansen: Musik uden grænser i en digital fremtid
Finn Gravesen: Hvem ejer musikken, Kap. 4 - Kulturministeriet 2006

Læst i forbindelse med filmmusik-workshop:
Birger Langkjær: At lytte til film – magasinet EKKO, 19. september 2003.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag

2006-08-01 Mu/d Formanalyse

Indhold

Mozart: Menuetto, Symfoni i Eb, K. 543, 3. sats
Mozart: Menuetto, Clarinet Quintet in A major, K. 581, 3. sats
Lisa Nielsson: En kort en lang
Clementi: Sonatine, op. 36 nr. 1, 1. sats Allegro 

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalyse

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Det er målet at kvalificere eleverne til intensivt at lytte analyserende - forløbet er et optaktsforløb til AT4.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

2006-08-01 Mu/d AT4 Udtryk gennem musik, litteratur og billeder

Indhold

Ressourcerum i Fronter:
Navigationssti: 1d AT (skg) > Arkiv > AT4 - Udtryk gennem musik, litteratur og billeder

Klip fra Sigurd og Symfoniorkesteret, DR Børne-TV.

Ludwig van Beethoven: Egmont Ouverture
Finn Gravesen: "Ouverture til ballade" - "Musikken har ordet" (GAD 1993). Materiale hertil i Musikressourcerummet i Fronter (se ovenstående navigationssti)

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Musikanalyse

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • Problemformulering
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

2006-08-01 Mu/d Musikteori III

Indhold

Fresh up på teori fra 1g. Derefter harmonisk analyse, tonal kadence, harmoniseringsopgaver med fortrinsvis hovedakkorder.
Rytmelære via SDS  og Musical Dominoes

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær satsteknik

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2006-08-01 Mu/d Sammenspil

Indhold

Maroon 5: This love (fællesnummer)
Marys boy child, arr. Jens Johansen, SATB
Jeg så julemanden kysse mor, arr. Niels Brynjolf, SAB
Sting: Seven, sang, klaver, guitar, bas, trommer, perc.
Diverse Stomp i større og mindre grupper
Guitarduoer i flere konstellationer
Green Day: Boulevard of broken dreams (fællesnummer)
Fællessange - fx øve morgensange til morgensamlinger
Diverse SDS

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2006-08-01 Mu/d Rockmusik i tid og rum

Indhold

Aare, Anders et. al: Rockmusik i tid og rum, Systime, 2000, indledning og kap. 1-4 (kapitel 4 med fokus på anvendelse af den harmoniske trekant)

ppt med lydeksempler fra bogen.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2006-08-01 Mu/d Elementær satsteknik I

Indhold

Johannes Grønager: Groovy! s. 12-17 (flydestemmer) + 22-27 (basstemme) - 62-68 (medstemmer) og diverse afleveringer.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musikemne: Nutidig dansk musik

Indhold

Gravesen, Finn og Palle Andkjær Olsen: Nutidig dansk musik

Fælles gennemgang af værker/artikler:
Per Nørgård: Små slag
Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Der er så favrt i Jelling at hvile
Peter Bruun: Alle ting er hans spejl

Gruppearbejde a la generalprøve på projektarbejde (artikler som lektie til fremlæggelser):
Anders Nordentoft: On this planet
Fuzzy: Katalog
Fredrik Lundin: En eventyrlig historie
Bent Sørensen: Strunge sange

I forbindelse med StudieRetningsOpgaven i 2g EN-Mu er benyttet Bent Sørensens The Lady of Shalott, og i TY-Mu er benyttet Hans Abrahamsens (Arnold Schönberg) Vier Stücke aus Sechs kleine Klavierstücke, op. 19.

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalyse

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2006-08-01 Mu/d Elementær satsteknik II

Indhold

Niels Brynjolf: Jazz arrangement, Systime, 1995 s. 7-33 inkl. diverse afleveringer.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær satsteknik

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2006-08-01 Mu/d Musikprojekt - Coverversioner

Indhold

Under emnet coverversioner er der arbejdet med følgende værker og versioner:

With a little help from my friends - Beatles, Joe Cocker, Blast
Adagio for strings - Barber, William Orbit
All by myself - Celine Dion, Rachmaninovs klaverkoncert nr. 2. 2. sats
Pachabels Canon i D - Trans-Siberian Orchestra Christmas Canon, Oasis' Don't look back in anger, Pet Shop boys' Go west, Coolio's C U when U get there

Grupperne har arbejdet med følgende værker:
Richard Strauss & Eumir Deodato: Also Sprach Zarathustra
David Bowie & Craig David: Let's Dance
Moulin Rouge Love Medley og originale versioner af det citerede
Stewie Wonder & Red Hot Chili Peppers: Higher ground
Eurythmics & Marilyn Manson: Sweet Dreams
Pachabel & Jerry C: Canon in D
The Police & Alanis Morissette: King of Pain
Louisa og Thomas materiale mangler...

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • It-musikprojekt -praktisk/teoretisk

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

2006-08-01 Mu/d AT6 - Irsk folkemusik

Indhold

 Skriv på baggrund af jeres møde med Irland, Dublin, irsk litteratur og musik og det irske folk et af følgende:

  1. et eventyr
  2. en folkevise – gerne med tilhørende musik/dans/musikvideo

  I forbindelse med projektfremlæggelsen skal I redegøre for valg/fravalg af:

  • Faste elementer vedr. komposition, sproglige virkemidler, personkarakteristik, tema, budskab knyttet til den middelalderlige eventyrgenre (herunder de keltiske eventyr) og folkevisegenren (dansk)
  • Genre, melodianalyse, form, evt. virkemidler (musik)
  • Udbytte og inspiration fra interviews med folk i Dublin vedr. den mundtlige tradition i eventyr og folkeviser
  • Generel inspiration på baggrund af jeres møde med Irland, Dublin, irsk litteratur og litteraturhistorie med udgangspunkt i middelalderen og musik og det irske folk

  26/3 (RE) – 4. og 5. modul Gæstelærerne Ulla Berg & Jens Jeep underviser i dansk folkemusik set i en europæisk middelaldertradition (det irske link) i 90 min. Herefter ser vi The Commitments

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer