Musik, 2006-08-01 mu/jz

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Lars Winberg
Hold 2006-08-01 mu/jz
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Sammenspil

Indhold Kim Larsen: "Joanna"
Zawinul: "Mercy, Mercy, Mercy"
Helmig: "Stupid man"
Henderson/Young/Lewis: "Five foot two, eyes of blue"
McCartney: "Bad to me"
Philips/Gillian: "California dreamin'"
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

Indføring i elementær musikteori

Indhold Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for C-niveau" sd 7-20, sd 21-23, sd 24-26, sd 30-34.
McCartney: "Bad to me"
Mozart: "Duettino"
Ungearrangement med Odense Symfoniorkester
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

sammenspil

Indhold McFerrin: "Don't worry be happy" - SATB.
Talekor: "Udsalg" - 2st.
-do- : "Balder, Rune og hans viv" - 3st.
Louis Bonfa: "Black Orpheus" - ST, p, b, perc.
Ray Dee Ohh: "Jeg vil lade lyset brænde" - SAT, p, g, b, tr, perc.
Afrikansk: "Ma belle" - ST.
Zink/Kingo: "Nu rinder solen op".
Lunderskov/Kingo: "Nu rinder solen op".
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Rytmik

Indhold Grønager: "C-nøglen", sd 41-47
Diverse SDS-øvelser
Rytmeark
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Blues - Soul

Indhold Blues'ens historie (it-materiale).
Slutski/Justman: "Standing in the shadow of Motown" (dvd).
Jensen/Hammer: "Soul - sort musik i 1960'erne", sd 7-22.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Musikprojekt

Indhold Diverse
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde