Musik, 2006-08-01 mu/kv

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Bjarne Kryger Dinesen
Hold 2006-08-01 mu/kv
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Basal musikteori

Indhold J. Grønager: "C-nøglen" (Systime 2005) s.7-17, 30-34, 39-50 + div. opgaver
Div. sange og musikeksempler til illustration af melodi, rytme og akkordnotation. Bl.a. "I like the Flowers" (Kanon), "A Whiter Shade of Pale" (Procol Harum), "Air" (Bach), "Det er i dag et vejr" (Schierbech), RytmeRondo (Grønager). Diæt (Dalsgård)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Teori/metode

Progression

At give eleverne kendskab til noder, rytmer, skalaer, akkorder samt notation af disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenspil og elementært instrumentkendskab

Indhold Noder til Imagine og Close your Eyes(Beatles), Woman (Lennon), Noget om helte (Normann, California Dreaming (Mamas and Papas) Let it Grow (Clapton)
Oversigt over klaviaturet, basguitar, guitargreb, .
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Samarbejde om et fælles projekt; at indstudere og fremføre et musikalsk produkt.
At lytte og finde sin 'plads' i helheden.
Fortolke en tekst.
Udvikle evnen til at indgå kompromisser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Introduktion til musikanalyse. Ny klassisk musik.

Indhold Materiale om symfoniorkestrets opbygning.
Noder til Ravels Bolero.
Mahlers symfoni nr 1 (uddrag)
Materiale om "Klassisk musik anno 2006" skrevet af Jens Hørsving (moosematrix.dk/klassiskmusikanno2006)
Koncert med Odense Symfoniorkester den 30.11.06
Program:
Milko Kelemen: Infinity
Bent Lorentzen: Tivoli, koncert for accordeon og orkester (uropførelse)
Unsuk Chin: snagS & Snarls. Scener fra Alice i Eventyrland (1. gang i DK)
Poul Ruders: Saaledes saae Johannes
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

At eleverne tilegner sig nogle basale analyseværktøjer.
At eleverne stifter bekendtskab med ny klassisk musik.
Via elevoplæg at synliggøre vigtige elementer i den mundtlige formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Musikalsk analyse af rockmusik (påbegyndt)

Indhold Materialesøgning i bøger og på nettet.
Gruppearbejde om
DAD,
Pink Floyd,
Dizzy Mizz Lizzy,
Muse,
New Order,
Kashmir,
Metallica,
Nirvana,
3 Doors Down,
The Strokes,
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

At indføre eleverne i musikanalysen som disciplin.
At udvikle elevernes evne til at lytte intenst.
At udvikle elevernes evne til at sætte ord på det de hører.
At tilføre eleverne nogle arbejdsredskaber m.h.p. det kommende musikprojekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Klassisk musik før 1900 og musikudøvelse

Indhold Palestrina: motet "Sicut servus"
Händel: uddrag af Messias.
Vivaldi: Foråret
Mozart: Eine kleine Nachtmusik
Amadeus-filmen
Tekster om Mozart og Salieri
Tjajkovskij: 1812
Tekst om 1812
Daniel (korudsættelse af Hauser)
Sedaka: Breaking up
Clapton: Let it grow
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

Progression

At få større forståelse for musikkens udvikling.
At træne musikalske færdigheder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Musikprojekt, forårskoncert og eksamensøvning i sammenspil

Indhold 6 grupper fordelt på 2 projektemner: 1)Rockmusik og popkulturen. 2) Mozart-effekten.

Klassen indstuderer og opfører The Mamas & The Papas: "California Dreamin'" til forårskoncerten.
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Informationsselektion
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Informationsselektion
Musikalsk proces og kommunikation
Synge og spille. Repertoirekendskab
Demokratisk praksis
Forskellige arbejdsformer
Gruppearbejde
Historisk bevidsthed
Informationssøgning
It
Mundtlig udtryksfærdighed
Projektarbejde
Selvevaluering
Selvstændigt arbejde
Skriftlig udtryksfærdighed
Teori/metode

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Ikke-vestlig musik og eksamensøvning i sammenspil

Indhold Klassisk tyrkisk musik, Rifat Bey: Saki icelim
Folkemusik: Baglama
Tekst om tyrkisk musik
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Kulturel identitet

Progression

Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
Synge og spille. Repertoirekendskab

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning